Clubmanek sorban
Két bőrönd csak nehezen fér be

Két bőrönd csak nehezen fér be

Két bőrönd csak nehezen fér be


Ha valaki ült már igazi izmos gokartban, az tudja csak elképzelni milyen egy Minit vezetni. Amíg nem próbálta ki, az utca emberének ez az autó csak egy divatcikknek tűnik, amivel cicababák és jómódú fiatalok furikáznak. A Mini büszkélkedhet a lányok kedvence címmel is, pedig nagyrészüknek fogalma sincs, miben rejlik a Mini igazi vonzereje.

Őket kellene oda elrángatni, ahol mi jártunk Madrid környékén a Clubman bemutatóján. Spanyolország fővárosa körül autóztunk, ahol versenypálya minőségű aszfalt borítja a kanyargós szerpentineket. Pont ilyen hely való a Mininek.

a videó a hirdetés után indul

Gyomorforgató

A keret is nyílik

A keret is nyílik

A keret is nyílik


A Clubman Cooper S-ben ülünk, a 175 lóerős turbómotor hangosan zúg előttünk. A fordulatszámmérő gyakran belecsap a piros mezőbe, a kilométeróra gyakran istenkísértésnek tűnő adatot mutat. Kettesben, hármasban megyünk padlógázon, a forgalom gyér, a tempó veszélyes, mellettünk a szakadéktól gyakran csak alacsony szikladarabok választanak el. Mégsem érezzük a veszélyt. A Clubman olyan stabil marad, hogy egy komoly sportautó is bajban lenne, ha tartania kellene a tempót mögöttünk. A vezetőn kívül mindenkinek felfordul a gyomra az autóban.

A száguldás tökéletesen kontrollálható, nem tör ki se az eleje, se a hátulja, szépen semlegesen sodródik, de ha elmértük a sebességet, a menetstabilizáló tökéletesen korrigál. Talán soha nem mentük még ilyen gyorsan kanyarban, ilyen könnyedén.

November 10. a bevezetés dátuma

November 10. a bevezetés dátuma

November 10. a bevezetés dátuma


A kormányzás két erős férfi kezet kíván, nem lányoknak való az, ami ilyenkor történik. Gázadásra jobbra-balra elhúz a kormány a kanyarokból kifelé jövet, nincs city fokozat, igazi sportautós, vagy inkább gokartos érzés ez, amit az alkarunkban megfeszülő izmok támasztanak alá. Ezt mindenkinek át kellene élnie, mielőtt az autó ára felől érdeklődik.

Hiba kiküszöbölve

Amíg a kormány mögött ülünk, és átszellemülten faljuk a kanyarokat, semmi sem tűnik fel abból, hogy most egy új Miniben ülünk. Pedig új ez, mondom.

24 centivel hosszabb

24 centivel hosszabb

24 centivel hosszabb


A kombi formájú kisautót sokáig érlelgették, több autószalonon is bemutatták koncepciónak álcázva. A Clubman formája ellenére nem igazi kombi, még véletlenül sem ejtik ki a krumpli hordásra vagy cégjárműre hajazó kategórianevet. Ez inkább egy olyan Mini, ami kiküszöböli a háromajtós egyetlen hibáját, a szűkös belsőt. Mindezt kreatívan és viccesen.

Ugyan a nemrégiben megújult háromajtós Mini nőtt valamicskét, kettőnél több embernek nem volt kényelmes, hiába mondták róla. A szűkös hátsó lábtér gyakorlatilag csak gyerekeknek nyújtott elég teret. Ilyen gond mostantól nincs.

A Clubman 8 centiméterrel megnövelt tengelytávjával kiköszörüli ezt a csorbát, úgy hogy közben a vezetés élvezete szemernyit sem csökkent, sőt. A teljes hosszdifferencia 24 centi körül mozog, amiből a maradék a csomagteret gyarapította.


Nem csak hosszabb

A Clubman nemcsak egy hosszított Mini, hanem egy igazi autós csemege is, már ami az ajtókat illeti. A Clubmanen öt ajtó van ugyan, de nem úgy, ahogyan mi gondolnánk. Bal oldalon egy, jobb oldalon kettő, hátul szintén egy pár.
 
A vezetővel ellenétes oldalon, a Mazda RX8-ashoz hasonlóan hátrafelé nyíló második ajtó található. Kívülről nem tarkítja kilincs, így alig észrevehető, viszont csak az első ajtóval együtt nyitható. Pontosabban csak utána.

6 millió lesz a legolcsóbb

6 millió lesz a legolcsóbb

6 millió lesz a legolcsóbb


A másik különlegesség a kisteherautókon alkalmazott kétszárnyas hátsó ajtó. Itt is kell tartani a sorrendet, de elég meghúzni a kilincset, és egy normál csomagtérajtóhoz hasonlóan mindkét szárny magától kitárul. Alaphelyzetben 260 literes a csomagtér, ami nem nagy, de 100 literes növekedés a háromajtóshoz képest. Ettől függetlenül két bőröndöt így is csak hosszas trükközés után tudtunk elhelyezni.

A hátsó üléseken a Clubmanben 3 felnőtt is ülhet hivatalosan – ha úgy rendelik -, háttámlájuk pedig síkba dönthető, amivel 930 literesre nő a csomagtér helykínálata.

Sportos, takarékos, és drága

A műszerfal olyan mint a háromajtósban

A műszerfal olyan mint a háromajtósban

A műszerfal olyan mint a háromajtósban


A Clubman három motorral lesz elérhető, a legolcsóbb a 120 lóerős 1.6-os benzines. Utána a 110 lóerős dízelmotor jön, majd a 175 lóerős Cooper S következik. Az olcsóság persze relatív, mivel az árlista szerint minimum 6 millió forintot kell fizetni érte. Az általunk próbált Cooper S változat kereken 7,1 milliót kóstált.

A Mini a BMW által már sikeresen alkalmazott CO2 kibocsátás- és fogyasztáscsökkentő módszereket is mind alkalmazza. Így benne van a fékenergia-újrahasznosítás funkció, magától leállítja a motort dugóban álláskor, és kijelzi szerinte melyik fokozatban kellene haladnunk. Bevallom őszintén, a Cooper S-ben egyik sem törődtünk. Csak nyomtuk neki, ahogy a csövön kifért.

Mini Cooper S Clubman
Motoradatok
Lökettérfogat 1598
Hengerek/szelepek S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 128(175)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 244/1600-5000
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,6
Végsebesség (km/h) 224
Fogyasztás
Vegyes (l/100 km) 6,3
CO2 kibocsátás (g/km) 150