Az európai autógyártók a szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó önkéntes kötelezettségei helyett jövőre kötelező jogszabályoknak kell szabályozniuk a kérdést. Ez az üzenete az Európai Parlament környezetvédelmi szakbizottsága által nemrég elfogadott jelentésnek.

Ez javasolja a kibocsátás 2012-ig 120g/km-re történő csökkentését. A gyártók korábban azt vállalták, hogy 2008-ig 140g/km-re csökkentenék az új gépkocsik átlagos szén-dioxid-kibocsátását, de ez nem teljesül.

Chris Davies, aki a jelentést készítette, és korábban a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében a gyors autók betiltását javasolta, egyértelműen leszögezi: „minden jogszabálynak meg kell állapítania a gyártók által teljesítendő műszaki normákat”.

Davies parlamenti jelentését szeptember 9-én az EP környezetvédelmi szakbizottságának tagjai elfogadták, majd novemberben kerül a plenáris ülés elé. A témában jogalkotás még ebben az évben vagy a jövő év elején várható.

A jogszabályokban meghatározott kibocsátási küszöbökön túl a jelentés támogatói pénzügyi bírsággal büntetnék, vagy adott esetben jutalmaznák a kibocsátási normát megszegőket, illetve az azt túlteljesítőket. Így 2011-ig javasolják egy „új piaci mechanizmus, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentési rendszer (CARS) bevezetését, mely figyelembe veszi a személygépkocsi-piac különböző szegmenseit, ám szankcionálja a gyártókat vagy importőröket a kötelező célkitűzések be nem tartásáért”.

Korábban a Porsche és más német gyártók vezetői épp ezt szerették volna elérni, hogy a nagy teljesítményű autókat ne mérjék együtt az apró motorral szerelt miniautókkal.
 
Forrás: europaparl.europa.eu