Nemrég arról számoltunk be, nem is lesz olyan rossz az idei év az autóeladás szempontjából, mint ahogy azt az év elején várták. Előre csak annyit: a számok hazudnak. A nyári uborkaszezon helyett idén szokatlanul erős eladások jellemezték júliustól a forró hónapokat, és ez a lendület alig tört meg szeptemberre.
Akciós baba
Az eladások nem alakulnak rosszul, de..

Az eladások nem alakulnak rosszul, de..

Az eladások nem alakulnak rosszul, de..


Mi változott, mitől indult meg, miért rossz így is és mi lesz? Ezekre a kérdésekre próbáltunk választ találni, miközben közvetlenül a márkakereskedőkkel beszélgettünk, akik a saját bőrükön érzik, mi történik valójában.

Megbolydult a piac

Évekkel ezelőtt még voltak trendek, amikhez igazodhattak az eladók és az autóvásárlók egyaránt. A döglött év eleje után március környékén kezdtek fellendülni az eladások, hogy az erősen szieszta jellegű nyár valahogy átvészelhető legyen. Aztán beköszöntött az ősz, és decemberig nagyjából megint minden rendben volt. Ez ma már nincs így. Nem kell messzire menni, elég az idei nyár számait megvizsgálni.

Akciós baba

Akciós baba

Akciós baba


Idén, ahelyett, hogy az autóvásárlók a hasukat sütették volna valahol a vízparton, sokan a kereskedésben hűsöltek és nézelődtek. Lassan hozzászoktak a kellemes hőmérséklethez, és már nem akartak a napon vagy a régi autójukban melegedni. Vettek egy új autót. Ezt persze egy hosszú és izgalmas alkudozás előzte meg.

A kereskedők szerint a vevők nagy része nulla indulóval 20 ezer forintos havi részlettel kíván autót venni, kár hogy ilyen nem létezik. Sokuknak annyi pénze sincs, hogy a forgalombahelyezés költségét kifizessék. Ez nagyjából 100 ezer forintos kiadás.

Veszélyes a finanszírozás

A Suzukival nem érdemes versenyezni

A Suzukival nem érdemes versenyezni

A Suzukival nem érdemes versenyezni


Az eladók szerint a lehető legkisebb befektetéssel akar mindenki autóhoz jutni, és sajnos csak egy részüket ijeszti el a havi törlesztőrészlet nagysága. Abból pedig nem lehet faragni, ha valaki nem hajlandó vagy egyszerűen képtelennagyobb összeget rászánni az indulásra. Ennek persze nem a kereskedések, hanem az újdonsült tulajdonosok ihatják meg a levét. És sokan meg is isszák.

Idén a közel 130 ezer eladott autó mellett már ennek a mennyiségnek nagyjából az 1/3-át lefoglalták az autófinanszírozók nemfizetés miatt. Ész nélkül vásárol a magyar, a törlesztések mellett nem kalkulálnak az olyan költségekkel, mint az üzemanyag, a biztosítás, a javítás, és az egyéb váratlan események.

A hitelkérelmek fele visszadobva

Sok hitelkérelmet visszadobnak

Sok hitelkérelmet visszadobnak

Sok hitelkérelmet visszadobnak


Ezek miatt az autófinanszírozás mára a hitelezés egyik legkockázatosabb fajtája lett. Nem véletlenül szigorítottak idén a pénzintézetek. Méhn Imre, a Skoda márkaigazgatója szerint náluk csak minden második hitelkérelemre adtak pozitív választ ebben az évben a finanszírozók. A szigorodó elbíráláson csak a bankok közötti verseny enyhít valamicskét, valamint az a tény, hogy a bank sem jár feltétlenül jól, ha lefoglalja az autókat.

Érthető okokból a pórul járt tulajdonosok nem örülnek az elbukott pénznek és bosszújuknak gyakran az autók látják kárát. Ráadásul több hónap is beletelhet, mire a bank a különböző aukciók keretében megszabadul ezen járgányoktól.


A számok hazudnak

Nehéz megmondani, hogy miért pont nyáron lendültek fel a számok, de az biztos, hogy a vártnál valamivel jobb eladások nagy része az állandó akciózásnak köszönhető. A gazdasági megszorítások pont azt a réteget érintették leginkább, amelyik kényszerből a kis- és az alsó középkategória mellett voksol. Ez a két szegmens adja az eladások 80 százalékát.

Ők idén vagy tartalékoltak, vagy használt autó mellett döntöttek, vagy a kedvező akciók miatt mégiscsak beleugrottak egy új autóba. Ha sikerül fizetniük a részleteket, akkor ők viszonylag jól jártak.

Nem lesz ennél olcsóbb

A kereskedők szerint ennél olcsóbban nem lehet majd a jövőben sem autót venni. Az akciók olyan szinten leszorították az árakat, hogy gyakorlatilag nulla haszonnal adnak egyes modelleket. Az új autóval kereskedők életszínvonala rohamosan csökken, és az egykor jól kereső értékesítőknek is alig csurran-cseppen valami manapság.

Így hiába mutat a piac szép számokat, a kereskedések és a bennük dolgozók az alacsony árrések miatt ebből semmit sem éreznek. A szakma úgy látja, idén több kereskedés is kénytelen lesz végleg lehúzni a redőnyt, mivel atöbb tízmilliós-százmilliós befektetések nem fognak megtérülni.

Van, aki jól járt

Sok a beruházás, nem biztos, hogy megtérül

Sok a beruházás, nem biztos, hogy megtérül

Sok a beruházás, nem biztos, hogy megtérül


Érdekes módon a kis- és kompakt kategóriától felfelé kevesen panaszkodtak az idei évre. Míg a kicsiknél erős visszaesés volt tapasztalható, addig a prémiummárkáknál ennek ellenkezőjét tapasztalták.

Már az első félévben is több fogyott Audiból, Mercedesből, Alfa Romeóból, de Porschéból és Maseratiból is, mint egy évvel korábban. Erőteljes növekedést mutatott a sportautók és terepjárók szegmense. Az öröm mégsem teljes, aminek oka az idén újból virágzásnak indult szürkeimport, és az egyre erősödő márkafüggetlen kereskedések.

Nem alakult rosszul idén a haszonjárművek eladása sem, sőt a korábbinál nagyobb számban részesedtek az eladásokból. A kereskedők viszont itt is borúlátóak, mert a kormány a jövő évtől szigorításokat tervez. Az árak pedig olyan nyomottak, hogy több szomszédos országból is idejárnak kishaszonjárművekért.

Most kell venni

Nem érdemes tovább várni, ha olcsón szeretnénk autóhoz jutni. Az itthon családi autónak számító kategóriák árai mind nyomottak, ennél olcsóbban a jövőben csak lopással lehet majd hozzájuk jutni.

Swiftet olcsón

Swiftet olcsón

Swiftet olcsón


Persze néhány korábban érvényes jó tanácsot most is érdemes megfontolni. Ilyen, hogy az év vége felé már érdemes kivárni az új esztendőt, valamint hogy a bevezetés után nem érdemes közvetlenül vásárolni. Előbbinek eladáskor lesz értelme – jobban mutat majd az eggyel fiatalabb évszám -, utóbbinak pedig majd a szervizben fogunk örülni.

Új modelleknél érdemes kicsit kivárni, mert így jó eséllyel kijavítják a széria indulásakor jelentkező típushibák nagy részét, sőt a megtört kezdeti lelkesedést valószínűleg még kedvezőbb akciókkal próbálják majd feljavítani a kereskedők.