Hangulat
Akinek összejött egy S80-asra való, azt már nyugodtan nevezhetjük boldog embernek. A nem csekély árért cserébe tekintélyt parancsoló csatahajót kap a tulaj, de az autósok nagy részét egyáltalán nem tölti el sárga irigységgel, vagy esetleg utálattal a járgány látványa. Így szomszédpukkasztásra sem igazán alkalmas az S80-as. Ennek ellenére mégis fölényesen lehet vele közlekedni, a 185 lóerős, 400 Nm-es nyomatékú dízel szépen mozgatja a termetes acéltestet. Nem túl sportosan, de mégis meggyőzően. Igaz, ebben az autóban nem is az őrült gyorsulás a lényeg.
A kényelmes bőrfotelbe huppanva nem is törnek hasonló ambíciók a vezetőre. Ekkora Volvóval kényelmesen, úriasan közlekedik az ember. Nem furakodik, nem pofátlankodik, mert ez egyáltalán nem illik az autóhoz.
Erre a nyugalomra erősít rá az ízléses, jóféle anyagokból épített utastér. Belseje úgy fest, mint ha minimalista lakberendezők dolgoztak volna rajta hosszasan. Annak ellenére, hogy rengeteg elektronikus varázslat van az autóban, mégsem lehet elveszni a gombok, kapcsolók erdejében. Egyáltalán nem ijesztő. Szép, könnyen átlátható.
Egyedül a kesztyűtartóba installálandó SIM-kártyával működő kihangosítót nem nevezném telitalálatnak. Erre sokkal jobb, egyszerűbb megoldás a telefon és az autó közötti bluetoothkapcsolat. Szerencsére a felszereltséglista alapján ezzel a megoldással is rendelhető az S80-as.
Kényelem
A kulcsnélküli indítórendszer tovább fokozza az egyszerűséget. Nem kell a slusszkulccsal vacakolni, elég közeledni a csatahajóhoz, kinyitni az ajtót, beülni, majd egy gombnyomással életre kelteni az orrban lapuló öthengeres turbódízelt. A világos bőrfotelek kényelmesek, az utóban kellemes újszag terjeng. Más márkákkal ellentétben a Volvónál a szagra is adnak. Gondolná valaki, hogy minden műanyagfélét, mielőtt döntenek a beépítésükről, egy többfős „szagértő” csapat szaglász végig? A műanyagok nem lehetnek büdösek vagy károsak az egészségre.
Fő a nyugalom
Itt a hatfokozatú automatikus váltó is telitalálat. Így az ablaktörlő, a fényszóró kapcsolgatásán túl a váltás feladatáról is megfeledkezhetünk. Érdemes gyorsan bekapcsolni a széphangú hifit, mert még elalszunk az ingerszegény környezetben. Amúgy a váltó sem kapkodja el a fokozatváltásokat, így ez sem okoz meggondolatlanul adrenalintúltengést.
Kattintás után kiderül, mennyit fal fel 100 km-en az öthengeres dízel
Még szerencse, hogy az orrban robotoló dízelmotor vidám öthengeres hangja néha beszűrődik az utastérbe. Enélkül már borzasztó steril lenne a hangulat odabent.
Mindent elnyel
480 literes, elég mély csomagtartójába rengeteg dolgot pakolhatunk. Mi svéd autóval a sárga-kék bútoráruház parkolójában is megfordultunk. Mielőtt a nappaliba szánt Kappansörte ülőgarnitúra és a Hökkentkukta szekrénysor mellé behánytuk volna a csomagtartóba a Lanytestenlyk kiegészítőket, az étteremben még bedobtunk egy rénszarvaspudingot a zuzmólével a teljes svéd életérzés érdekében. A lapos dobozok pakolása remekül sikerült, a nappali teljes bútorkészlete, ha passzentosan is, de befért a lehajtott ülésekkel felhizlalt csomagtartóba.
De nem árt ügyelni a méretekre, hiszen hatvanéves koron túl a tátongó csomagtartó mélyére csúszott esernyőt már soha nem tudjuk hátulról kivenni.
Étvágy
Nálunk vegyes használat mellett 12,2 liter gázolajat habzsolt be a négykerekes S80-as. Ez jóval több, mint a korábban már nálunk járt, hasonló motorral felszerelt testvéré. A többletet főként az AWD-nek és az éppen lidérces városi forgalomnak tudtuk be. A pillanatnyifogyasztás-mérő kegyetlenül őszinte. Vidáman mutat 99,9 literes fogyasztást is, még csak nem is kellett hozzá nagyon nyomni a jobbszélső pedált. A legelkeserítőbb, hogy városon kívül, hosszú egyenesben 80-nál is borzasztó adatot ír ki a kijelző. Szerencsére a tankolásoknál rövid fejszámolás után már jóval barátságosabb szám jött ki
A négykerék-hajtásnak – és a tesztidőszak tiszta száraz aszfaltjának – köszönhetően a bitang méretű jószág magabiztosan vette a kanyarokat, ha kellett meggyőzően gyorsult és a termetes kasztnit bármikor biztonsággal meg is állította. Nekem már nem is kellene tovább öregednem, hogy örülni tudjak egy hasonló jószágnak.
Lapozás után érkeznek az árak, lóerők, és egyéb számsorok
Műszaki adatok – Volvo S80 D5 Momentum | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2400 |
Furat x löket (mm) | 81 X 93,15 |
Hengerek / szelepek száma | 5/20 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 136(185)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 400/2750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,5 |
Végsebesség (km/h) | 215 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,3 |
Vegyes (l/100 km) | 7,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 206 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4851/1861/1493 |
Tengelytáv (mm) | 2835 |
Csomagtér (liter) | 480 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1680/570 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 11 420 000 |
Konkurensek (forint) | Audi A6 quattro 2,7 TDI 13 804 400 Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC 13 653 000 BMW 525 xd 13 331 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 14 575 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Automatikus váltó, xenon fényszóró, integrált GSM rendszer, kulcs nélküli indítás, High Performance hifi, bőrkárpit |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Szép, termetes jószág, szigorúan szabályos, megfontolt vezetéshez. A világos letisztult belső feledteti, hogy hátul nem a legtágasabb. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |