Persze ez csak a negyedik fokozat, de a síkosság, vagy az egyszerűbb havazás elleni küzdelem kisebb erőkkel is beéri. A burkolati viszonyokról a járőrök mellett a meteorológiai állomások és az Országos Meteorológiai Szolgálat műholdfelvételei alapján tájékozódnak a szakemberek.
Jó tudni, hogy bár mi autósok már nagyon is elvárnánk a takarítást, a hótolók minimum 3 centis hóréteg esetén kezdhetik meg a munkát. Nemcsak a tolólap, de az aszfalt is megsérülhetne vékonyabb hótakaró esetén.
Ha az autópályán megindul a hó eltakarítása, akkor biztonsági okokból a két haladó és a leállósávot három hótolóval egyszerre tisztítják, másként hóbucka alakulna ki a sávok között. A 30-40 km/órás tempóval haladó konvojt nem célszerű a testi épségünk árán megelőzni, ugyanis 10-15 kilométerenként kiállnak, hogy elengedjék a sietőket.
Persze van, aki nem tud várni, és átküzdi magát a hótolók között, ilyenkor általában később menteni kell az autóst is, aki elfelejti, hogy a járművek előtt nincs letakarítva a pálya. Az emberi hülyeségből a járőröknek is kijut, akikbe minden évbe belerohannak miközben a leállósávban sárga villogóval gurulnak.
Persze továbbra is az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb, mivel azokon háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint a közutakon. Ha az időjárásnál lehet ilyet mondani, a statisztika azt mutatja, hogy idén télen több hó eshet, mint tavaly. Készüljünk fel.