Nem is lehetett volna másképp, az új Mazda6 bemutatójára nekem kellett mennem. Mindezt azért, mert a családot már hosszú évek óta problémamentesen szolgálja egy kétliteres dízel Mazda6. Vannak benne ugyan apró részletek, amikért nem rajongok teljes szívemből, így kíváncsi voltam, mi a helyzet az újjal. A főszerkesztő is áldását adta a tervre, így indulhattam a még novemberben is vonzó arcát mutató francia Riviérára.
Érkezés után kicsit csalódottan vettem tudomásul, hogy most csak a benzines változatokat tudjuk kipróbálni, a dízelek menetpróbája még várat magára. Sebaj, az újfejlesztésű 2,5 literes benzines motor sem hangzik rosszul.
Megelőzzük a világot
Míg egész Európában leghamarabb jövő év februárjától lehet majd megvásárolni a második generációs Mazda6-ot, addig a hazai piacon már december végétől hozzájuthat, aki a benzinesre szavaz. A kétliteres dízel érkezéséig, ami ezután az aktuális trendhez igazodva csak 140 lóerős kivitelben készül, sajnos még nekünk is várnunk kell 2008 elejéig.
Fogyókúra
Talán nem meglepő, hogy az egyre növekvő méretnek, a gazdagabb felszerelésnek és a nagyszámú aktív és passzív biztonsági berendezésnek hála az autók egyre nehezebbek. A Mazdánál ennek ellenére sikerült az új hatost 35 kilogrammal könnyebbre készíteni, mint az elődöt. Mindezt amellett, hogy a járgány minden irányban nagyobb lett, a motorja pedig erősebb. Kategóriájában a Mazdán és a Renault-n kívül csak a Honda volt képes arra, hogy gondos tervezéssel lefaragjon valamicskét autóinak tömegéből, az összes többi konkurens viszont felszedett jónéhány kilót, aminek nincs jótékony hatása a fogyasztásra.
Japánok a fehérek ellen
Ugyan a Frankfurti Autószalonon is a mindenki által telitalálatnak számító fehérben mutatkozott be az új hatos, de mint este az asztalunknál helyet foglaló Youichi Sato – az új autó fő dizájnere – elmondta, nem volt egyszerű ezt az ötletet áterőszakolni a cég vezetőségén, hiszen Japánban a fehér színt nem tartják túl sokra. Szerencsére sikerült a győzködés, így a bemutató után a sajtóanyagokban is a fehér Mazdák dominálnak, és ott is hasonlóan jól mutatnak, mint élőben. Igazán elegáns az autó, főként a Lexus, illetve a BMW jutna róla eszünkbe, ha nem tudnánk, hogy ez Mazda.
Motorok |
Háromféle benzines és mindössze egyetlen dízelmotor rendelhető a második generációs Mazda6-hoz, de reménykedjünk benne, hogy előbb-utóbb megérkezik a sportosabb MPS-kivitel is. A legkisebb benzines 1,8-as, amit a kétliteres és a 2,5-ös követ a sorban, dízelből kétliteres, részecskeszűrővel ellátott motor van a palettán. Mindegyik motor kevesebb üzemanyaggal is beéri, mint az előző Mazda6-ban szolgáló példányok. A fogyasztáscsökkentésben fontos szerep jutott az aerodinamikának és a tömegcsökkentésnek is.
Benzines motorok: Dízel: |
Kattintás után mindenki eldöntheti, akar-e új Mazda6-ot, mert kiderül, mennyit kérnek érte
Belső
Az utastérben a nagyobb láb- és válltér mellett néhány újítás is található. A korábbi narancsszínű műszerfalat kék fényekkel bolondították meg, és még a fejünk felé is került egy kék LED. Kár. Az átdolgozott műszerfal gyújtás nélkül nagyszerűen fest, aztán egy gombnyomásra – kulcs nincs – beindul a futófény, kivilágosodnak a műszerek, beindul a motor. Hatásos fényjáték, amit rendelhető kanyarkövető bi xenon világítással és a széria hátsó LED-es lámpákkal lehet tovább fokozni.
Változtattak egy cseppet a kormány dőlésszögén is, így állítólag kényelmesebb tekergetni. Tervezésére nagyon odafigyelhettek, mert a navigációtól a tempomaton át a hifiig mindenféle feladat ellátására alkalmas. Volt alkalmunk kipróbálni, és csupán egyetlen kolléga akadt, aki jobban örült volna egy hajszállal vastagabb volánnak.
A középkonzolt nagyméretű érintőképernyő uralja. Ha akarjuk, akkor a Bose hifi beállításait, vagy éppen a navigáció képernyőjét is nézegethetjük rajta. Első pillantásra a navi képernyője kicsit zavarba ejtő, de rövid idő alatt belejövünk, és hamar úgy érezzük, hogy az eddig látott legjobb gyári darabot látjuk. Rengeteg információt tol a vezető arcába, de ezek egyike sem felesleges. Nagyon reméljük, hogy lesz hozzá tisztességes Magyarország-térkép is, és akkor itthon is örülhetünk neki. Mindössze egy gondunk akadt a képernyővel, hogy nem a legjobb helyen van. Navigáció közben nem szerencsés a középkonzolig lenézni, sokkal praktikusabb lett volna, ha a BMW és a Volvo mintájára a szélvédőhöz közelebb kerül. Persze így nehezebb ujjal elérni, de a Mazdánál erre nincs is szükség, hiszen a kormányról minden megoldható.
Bár az idő nem volt ideális arra, hogy mindent kipróbáljunk, sőt az elkészült képek is sebtében, a néhány perces esőmentes időt kihasználva készültek, a Mazdák kulcsait – illetve amik a kulcsok helyett vannak – szomorúan adtuk vissza. A kacskaringós hegyi úton élvezet volt a menet, a váltó határozott úton, pontosan jár, a kormányszervo nem csinál érezhetetlenül irányítható teherhajót a járgányból, a futómű pedig eredményesen veszi fel a küzdelmet a kanyarokkal, úthibákkal egyaránt. Fogyasztást ugyan nem tudtunk mérni, de a cseppet sem kímélő üzemben levezetett kilométerek után a fedélzeti számítógép 10,4 literes átlagot mutatott, ami ekkora motornál szerintem a fájdalomküszöb alatt van. Bőven.
Csomót a kákán
Az elfogultság látszatát kerülendő, sikerült pár kevésbé erős részletet is találni a kocsin. Elsőként a fékpedál működése okozott hamar kiheverhető csalódást azzal, hogy a megnövelt átmérőjű hűtött tárcsákba nem elég határozottan harapnak bele a fékpofák. Mások ezt talán könnyen adagolhatónak fordítanák le, nekem inkább lustának tűnt. Aztán nagyobb tempónál nyomtunk egy telitalpas féket, ami után tovatűntek az aggodalmaink, miszerint ezzel nem lehet pánikszerűen megállni.
Szintén rosszul esett a kék fény megjelenése a műszerfalon, igaz, itt korántsem annyira zavaró, mint a Volkswageneknél. De kék, és annak nem lenne helye egy ennyire elegáns autóban.
Mindezek ellenére, kéne egy új Mazda6. Persze szigorúan fehér fényezéssel, hadd örüljön Sato-san.
Árak, felszereltségek: |
Benzinesek: 1,8 TE 6 319 900 Ft. 1,8 CE 5 799 900 Ft. 2,0 TE 6 719 900 Ft. 2,0 TE Plus 7 069 900 Ft. 2,5 GTA 7 719 900 Ft. 2,5 GT 7 859 900 Ft. Dízelek: |