Miskolcon már 2007-ben meglépték azt, amire most Budapest készül: a tömegközlekedési hálózat megkurtításával csökkenteni a cég veszteségét – írja az Index. Az eredmény Miskolcon: kevesebb utas, kevesebb bevétel, több autós és forgalmi dugók.

Miskolc város közlekedési cége, az MVK Zrt. 15,8 százalékos teljesítménycsökkentést (férőhely-kilométer) hajtott végre, azaz kevesebb járművet mozgatott meg, miközben 40 százalékos jegyáremelést hajtott végre. Vagyis a gyakorlatban a miskolciak egy általánosságban rosszabb szolgáltatást (több átszállás, ritkább járatok) kaptak meg drágábban.

2007-ben két ütemben átszabták a menetrendeket, megszüntettek, összevontak, szétszedtek járatokat. A racionalizálásról szóló beszámolót a múlt héten fogadta el a miskolci közgyűlés. Úgy tűnhet sikerült a feladat, az MVK által az első 8 hónapra becsült 742 milliós hiányból csak 95 millió realizálódott, állítja a beszámoló. Tény ugyanakkor az is, hogy az utasok száma a korábban megszokott 1-1,5 százalékos éves csökkenés helyett legalább 6-8 százalékkal esett, vagyis jelentős mennyiségű utas ült át autóba.

Nem tudni pontosan mennyi, de a jegy- (-11%) és bérletértékesítés (-8,1%) jelentős csökkenéséből, a Miskolcon korábban nem ismert, csúcsidőben állandósult forgalmi dugókból arra lehet következtetni, sokan hagytak fel a tömegközlekedéssel. 2005-ben 20 százalékkal több jegyet adtak el, mint 2007-ben. Az is beszédes adat, hogy miközben 15,8 százalékos volt a teljesítménycsökkentés, a zsúfoltság, a kihasználtság mértéke alig nőtt (+2,8%) a járműveken, vagyis a kevesebb helyre kevesebb utas tart számot.

Hasonló „út” várhat a Budapesti Közlekedési Vállalatra is, miután az is radikális teljesítménycsökkentésre készül, hogy 6 milliárdot takarítson meg a működési költségeken. Ez viszont a fővárosban is még többeket késztethet arra, hogy a közösségi közlekedés helyett autóba üljenek.

A budapesti járatritkítást szakmainak látszó érvekkel próbálja a város vezetése bevezetni. Ilyen, amikor Demszky Gábor arról beszél, hogy 1990 óta kevesebben laknak Budapesten, vagyis kevesebb buszra van szükség. Az természetesen igaz, hogy csökkent a városhatáron belül lakosság száma (az agglomerációba költöztek sokan), ám a város forgalma, a régió mobilitása nem csökkent, sőt visszajárnak dolgozni.

Egyre többen közlekednek, egyre többen autóznak, egyre több a dugó a fővárosban. És mindaddig, amíg csökken a tömegközlekedési szolgáltatás színvonala (hosszabb menetidő, több átszállás), a trend nem fog megfordulni.

Forrás: Index