Fent-lent
Csórók lent, gazdagok fent. Bármilyen tenyérbemászó is a kijelentés (legalábbis számomra), ez van. Aki megteheti, az magas, tekintélyes és erős ál-terepjárókkal húz el a kétszázezres autókban tengődők mellett és magasabban is lakik náluk. Sváb-hegy és Rózsadomb vs. Kőbánya és Angyalföld, tudják. Az a helyzet, hogy fent általában jobb, mint lent. Kivéve Mexikóvárost, ahol állítólag a nyomornegyedeknek jutnak a magasabb, ezért ritkább levegőjű területek.
De a mi éghajlatunkon fent a jobb, ezért is terjednek annyira a magas építésű kocsik, az egyterűek és főként a terepjárók különféle mutánsai. Most már a franciáknak is van szabadidő-autójuk, mert a Mitsubishi Citroën- és Peugeot-emblémával is gyártja az Otlandert.
Fölösleges? Ugyan miért?
Egy igazi, súlyosan két tonna feletti dzsip tényleg fölösleges a legtöbbünknek, de a Citroën autója különbözik tőlük, és közel van az univerzális autóhoz. Akkora benne a hely, mint egy középkategóriás kombiban, de náluk többre használható, jobb hasmagassága miatt is.
Nincs benne semmi világraszóló újdonság, csak a szorgos japánok jól összeszedték a kombikból és az egyterűkből az okos megoldásokat. A hátsó ülés mindkét része egyetlen kar meghúzásával előredönthető, az egészet állíthatjuk hosszirányban, de lábtér mindig van elég. A jókora csomagtér küszöbje lehajtható, amire ráülhetünk átvenni a síbakancsot, vagy könnyen betolhatjuk rajta a heverőt.
A C-Crosserbe a teszt során beleszaladt 1300 kilométer, mert egyszerűen jó vele utazni. Cimboránk, Földes Attila nagy geoláda-kereső, ezért a GPS-kütyüjét követve először csak egy mezőn, majd deres-havas domboldalakban csörtettünk a cél felé. A cél konkrétan egy műanyag doboz meglelése valami érdekes helyen, benne a megtalálást igazoló jelszóval.
Pedig nem is terepjáró!
Ameddig lehet, szigorúan fronthajtással haladtunk, mert nem ott kezdődik a terep, ahol vége az aszfaltnak. A C-Crosser a hasa alatti szabad térrel ment is egy ideig, majd kipörögtek a kerekek és vége volt a dalnak. Átmenetileg.
A váltó mögötti forgókapcsolóval az első mentési fokozat az automatikus 4×4-es állás, ilyenkor maximum az erő 30 százalékát kapják a hátsó kerekek. Ez épített útra hóban is elég lehet, de terepen alig vitte előrébb az elakadt autót.
A Lock-állás fele-fele arányban osztja el az erőt, ami csodát tett. Olyan volt, mintha valami láthatatlan kéz kiemelné az autót a bajból és onnantól ijesztő meredélyeken is feljutott, pedig a széles és sportos nyári gumi csak ronthatott a terepjáró-képességen.
Erős és rázós
Aznap is reggeltől estig mentünk a tesztautóval, de nem sárban és hóban, hanem országúton és autópályán. Sztrádán túl erős a szélzaj, városban a rugózás egy Citroënhez méltatlanul kényelmetlen, így csak a nagyon kényelmes ülések húzták fel a komfortot. A kanyarstabilitás és az egyenesfutás viszont úgy jó, ahogy van.
Dízelmotorban híresen jók a franciák, de a váltó mintha a japánok műve volna, mert igazán pontos, de járhatna könnyebben. A 2,2 literes dízelbe szorult elég kulturáltsági műveltség, de elsősorban baromi erős. A 380 Nm úgy oszlik el, hogy induláskor nem akar lefulladni a motor, azonnal erőre kap és tol rendületlenül.
A személyautóban ülőknek körülbelül tarkómagasságban világít a xenon-fényszóró, amitől könnyedén felszabadul a belső sáv autópályán. Még akkor is, ha az ember teljesen szabályosan halad és nem mászik rá senkire, mert a tahó vagy a kulturált vezetés nem az autótól függ. Na jó, egy Grand Cherokee SRT 8-ban tényleg nehéz nem rosszalkodni.
9 liter, 10 millió
120-130 között csak 8,3 litert fogyasztott a motor, ami 9,4 literre ment fel, amikor országúton siettünk és autópályán 160-nal zúgattunk hazafelé, hogy az esti babafürdetésre apuka is otthon legyen. A minimum 7 liter, nálunk a teljes tesztre 9,3 liter jött ki, aminek örülünk.
A Collection-modell ára éppen kilencmillió alatt van, de az Exclusive-kivitelről lemondva elég fontos tételek pottyannak ki a szérialistából: xenon-fényszóró, tolatóradar, ülésfűtés, CD-tár, plusz a motoros ülésállítás és a 18 colos felni, de a két utóbbi nem hiányozna.
10 millió forint mellbevágó összeg egyetlen autóért, amikor sokan ennek a negyedét sem tudják összespórolni egy lakás kezdőrészletéhez. A C-Crosserhez hasonló autók sajnos ennyibe, sokszor még többe kerülnek. Aki a Citroën „terepjáróját” viszi haza, legalább okosan költi el a pénzét, az értékvesztéstől eltekintve.
Műszaki adatok – Citroën C-Crosser 2,2 HDi Exclusive | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2179 |
Furat x löket (mm) | 85 X 96 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 115(156)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 380/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,9 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,0 |
Vegyes (l/100 km) | 7,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 194 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4646/1806/1713 |
Tengelytáv (mm) | 2670 |
Csomagtér (liter) | 220-1691 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1747/663 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 225/55 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 9 790 000 |
Konkurensek (forint) | BMW X3 2,0d, 10 730 000 Hyundai Santa Fe 2,2 Premium 10 859 000 Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Instyle, 8 890 000 Nissan X-Trail 2,0 dCi LE, 9 449 000 VW Touareg Camel R5 TDI, 9 990 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, első, oldalsó és függönylégzsákok, xenon-fényszóró, bőr kárpitozás, ülésfűtés elöl és motoros ülésállítás a vezető oldalán, automatikusan bekapcsoló világítás, automatikus légkondicionáló, fedélzeti számítógép, elektromos ablakemelő elöl-hátul, csúsztatható üléspad és állítható háttámla a második sorban, padlóba süllyeszthető kiegészítő 6-7. ülés, tempomat, központi zár távirányítóval, kormányról vezérelhető MP3-lejátszós rádió 6 lemezes CD-tárral és 6 hangszóróval |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A Mitsubishi Outlander is jó autó, hát még citroënes formával és a nagyobb dízellel! Felára a japán eredetihez képest reális az erősebb és finomabb motor fejében, a C-Crosser egy költséges, de hatékony megoldás a különféle autókkal szembeni igényekre. |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |