Mi itt a vezessnél amolyan mulatós társaság vagyunk, szeretünk koccintani. De mint a normális emberek, sosem vezetünk ittasan, mert bűn, mert nem tudnánk elszámolni a lelkiismeretünkkel, és tilos is. Barackízű szeszesital De tudni akartuk, milyen érzés tekerni a kormányt spiccesen, majd egyre jobban benyomva. Ketten már induláskor elkezdtük az adagolást a hátsó ülésen. A fél liter barackpálinka nekem inkább barackízű szeszesitalnak tűnt, ezért sokszor átengedtem Erikának az üveget. Tökölre ő három, én két dekányi röviddel a szervezetemben futottam be, a többiek még képességeik teljes birtokában, mert egyedenként eltérő alkoholos befolyásoltság volt a feladat.
A reptéren még két kollégával folytattuk az italozást. Aki csak a ginnél szállt be, az csúnyán eltaktikázta, mert a rettenetes cucc először a torokban karmolt, csak aztán ütött. Tisztán még a mi sokat próbált kollektívánk is nehezen nyelte, a flaska jó részét áttöltöttük a tonikba. Hiába, mi sem leszünk már fiatalabbak. Összesen négyen tintáztunk és mindannyian derekasan produkáltuk az összes tünetet, amik miatt tilos az ittas vezetés. A veszélyérzet hamar elillant, minél többet ittunk, annál vidámabban és felelőtlenebbül vezettünk. Mit számít! Erika észre sem vette, hogy az egyik bóját begyűrte a BMW alá, én azzal szórakoztam, hogy csincserálás közben, térddel kormányozva vigyem át a 2,3 tonnás dögöt az elasztikus terelőkúpok között.
Attila józanul nagyon berzenkedett attól, hogy benyomja a rámért feleseket és úgy vezessen. De ahogy a szeszfok növekedett benne, neki is kopni kezdtek a gátlásai és a végén alig várta, hogy újra hajthassa a BMW-t. Sose halunk meg-hangulatban viháncoltunk, és bárki kérdezi, frenetikusan vezettünk. Legalábbis belülről úgy tűnt. A józan frakció (a tréner Székely Gyula, Nagy Dénes és Nagy Gergő) viszont épp elégszer kapott a szívéhez. A tesztelést akkor fejeztük be, amikor Erika alatt csúnyán megbillent a Pajero, én meg a 320d-ben nem tudtam leszakadni az ESP kikapcsológombjáról, hogy minél jobbat farolhassak vele, kézifékkel megindítva és a gázon állva. Lapozás után jönnek a részegen vezetés következményei és az ittasság fokozatai
Érdekes, hogy bizonyos alapreflexek az agypusztítás után is megmaradtak: Erika csak akkor indult el, amikor összes utasa bekötötte magát. Végül 7-8 feles után is sikerült végigmennünk a pályán, valamilyen szinten. Bár itt a többtucatnyi körben semmi váratlanra nem kellett reagálnunk, pár bóját így is legyilkoltunk és nem értettük, miért jajveszékelnek a fancsali józanok.
Blokkolt aggyal
A szesz blokkolja a finom koordinációs mozgások központját – mesélte másnap a tinta hatásmechanizmusát Szögi Zoltán pszichológus kollégánk. Emiatt kacsázik az úton a részeg autós és ezért nem tud normális íveken, egyenletesen befordulni. Benyomva csúnyán szűkül a befogható ingermennyiség és gajra vágjuk a realitásérzékünket. Eközben azt hisszük, éberek vagyunk és mindenhatóak, csak nekünk, csak most, elfér ez a kanyar 160-nal, pedig nem. A lelassult reakciók miatt még arra a kevésre sem tudunk helyes választ adni, amit még felfogunk a környezetünkből.
Pia, fogház, eltiltás |
Könnyű a pálya, mégis eltiportunk pár bóját Eltiportunk pár bóját
Ittas vezetést – szabálysértésként vagy bűncselekményként – az követ el, akinek a szervezetében a) szeszesitalból származó alkohol van, b) közúton vezet, c) gépi meghajtású járművet, mondjuk uszályt, M61-et, autót. Piásan a szonda zöldre vált, a következő lépés az egzakt adatokat biztosító vérvétel vagy a kapitányságon lévő „seres-etilométer” megfújása. A vérvételre rákényszeríthető az autós, a fővárosban ilyenkor a budai Gyorskocsi utcában veszi le a vért egy orvos. Két mérésből pontosan visszaszámolható, hogy az elkövetéskor mekkora volt az illetőben a nyomás. Az ittasságot gramm/literben (ezrelékben) kifejezve 0,8-ig beszélünk szabálysértésről, fölötte bűncselekmény, mert ez a szint már mindenképp rontja a vezetési képességeket. 1,5-ig enyhe, 2,5-ig közepes, 3,5-ig súlyos, onnét igen súlyos az ittasság. Pénzbüntetésen kívül 2-10 évig terjedő, de súlyos visszaesőként akár végleges vezetéstől való eltiltást és két év fogházat is kaphat a vétkes, ha személyi sérülés nélküli ütközést okoz. Mivel 0,3 g/literes szint ital nélkül, biokémiai folyamatok eredményeként is kialakulhat, ilyen enyhe esetben nem bizonyítható, hogy az alkohol szeszes italból származik. Kivéve persze, ha a becsületes autós elismeri a koccintást. |
Évi 1200-1300 halott Magyarország a hetedik helyen áll egy nemrég megjelent halállistán azzal az évi 1200-1300 emberrel, aki közlekedési balesetben veszíti életét. A siralmas mutatókat kár a nyugatinál valóban fejletlenebb úthálózatra, az öregebb és kevésbé biztonságos autóparkra fogni. A legtöbb kereszt az emberi felelőtlenség miatt áll az utak szélén, gyakran ittas vezetés következményeként.
Szakértőnk |
Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399 |