A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 1000 fős közvélemény-kutatást végzett „Beruházói tevékenység a lakosság szemével” címmel. Amiből arra lehet következtetni, hogy az emberek jónak tartják, de drágállják az autópályákat.
Drága, de jó
Úgy vélekedett a válaszadók 60 százaléka, hogy a piaci áraknál drágábban építik az autópályákat és mindössze 21% gondolja azt, hogy az árak a piaci árakkal megegyezőek. Arra a kérdésre, hogy vajon miért drága az autópálya-építés, a válaszadók ötöde a korrupciót jelölte meg, 18 százalékuk szerint a lopások miatt, de 14 százalék a sok alvállalkozót okolta.
A legtöbben nem autópálya-építésre költenék egyébként sem a pénzt. Az útfelújítást, karbantartást sorolták az első helyre, míg másodiknak a közúthálózat fejlesztése adódott, amit a városi tömegközlekedés fejlesztése követett és csak negyedik helyen szerepel az autópálya-építés.
Nem elégedettek a magyarok az autópályák építésével sem. A megkérdezettek 42 százaléka szerint lassan, 13 százalék szerint viszont túl gyorsan, kapkodva épülnek az autópályák csak 32 százalék vélte úgy, hogy megfelelő az ütem.
Nemcsak rossz, de pozitív kicsengésű válaszok is voltak a felmérésben, így például a minőségre vonatkozóan, ahol persze nemcsak a pályát, hanem a szolgáltatásokat, a táblákat, a benzinkutakat, csatlakozási lehetőségeket is bevontak. Összességében a 18 évnél idősebbek 53 százaléka a nemzetközi összehasonlításban is megfelelő minőségűnek tartja az autópályákat, harmaduk viszont gyengének ítélte. A véleményekre erősen hat az autópálya-használat gyakorisága, és a használók közül is a diplomások a legkritikusabbak.
Tudatlanság:
Arra is rámutatott az NIF felmérése, hogy sokaknak nincs információjuk a hazai autópályákról. Arra kérdésre, hogy „Ön szerint hány km autópálya van az országban?” a válaszok 200 és 7000 km között szóródtak. A rendszeresen autózók semmivel sem tudtak többet, mint azok, akiknek nincs autójuk. Csupán a felnőtt magyar lakosság 6
százaléka tudta, hogy jelenleg kb. 1000 km autópályánk van! Csak 5 százalék tudta azt, hogy az utóbbi öt évben 500 kilométerrel bővült a hálózat.
S bár drágának ítélték a válaszadók az autópályákat, de a költségekről nem tudnak. A válaszadók 39 százaléka 100 millió forintnál kisebb összeget, 13% 100 millió és 1 milliárd közötti értékeket jelölt meg 1 km autópálya költségére. Sőt, 45 százalék 10 milliárd fölötti összegről tud. (A mi tudásunk szerint 1,5-4,5 milliárd között van 1-1 km autópálya építése)
És végül kijelentések, amelyekkel a válaszadók 97 százaléka egyetértett:
– Az autópálya-építések körül állandóan korrupciós ügyek vannak
– Magyarországon túl drágák az autópályák
– Minden autópályát ki kell építeni az országhatárig
– Magyarország versenyképességét jelentősen növelik az autópálya építések
– Magyarországon túl sok botrány árnyékolja be az autópálya építéseket
– Az autópályák jelentősen csökkentik a településeken áthaladó teherforgalmat
– Az autópálya nyomvonalát a politikai lobbik határozzák meg