Vakrepülés
Lőrés

Lőrés

Lőrés


Bár elsőre nem tűnik túl logikusnak a téli szutyokban is rendszeresen tisztává varázsolni a családi négykerekűt, mégis lehet, hogy néha megéri elvégezni ezt a sziszifuszi munkát. Télen sokkal nagyobb hasznát vehetjük a mosásnak, mint nyáron.

Igaz, ez csak rövid ideig látszik majd meg a kocsin, de higgyük el, tényleg nem fölösleges pénzkidobás. A száradás után szürke színű koszlevet 1-2 hetente távolítsuk el a kocsiról, hiszen az utak síkosságmentesítésére leggyakrabban használt só megtámadhatja az autó fémrészeit.

A sólé könnyen kikezdi a könnyűfém felniket is. Ezeket, ha tehetjük, a nyári gumival együtt tegyük el valami biztonságos, száraz helyre a jó idő beálltáig. Télen bőven elég az acélfelni. Ha mégis sokat adunk a részletekre, pattintsunk rá egy dísztárcsát, így mégis jobban néz ki, mint a csupasz acélfelni. Ezt a gumisok ugyan nem ajánlják mivel a dísztárcsa alá került sós lé ott is meggyorsíthatja a korróziót.

Ebben nincs só

Ebben nincs só

Ebben nincs só


Külföldön járva gyakran találkozhatunk olyan útszakaszokkal, ahol nem sóznak, hanem helyette murvával vagy apró kavicsokkal terítik be a lefagyott utat. Környezetvédelmi szempontból is üdvözlendő a dolog, de huzamosabb ideig tartó kemény fagyban még hatásosabb is, mint a sózás.

A jégbe taposott apró köveken könnyebben megtapadnak a gumik, csak a felverődésekkel kell vigyázni, amik a mögöttünk jövő szélvédőjén kívül a saját autónk aljával is csúful el tudnak bánni.

Ósdi praktikák

Vakrepülés

Vakrepülés

Vakrepülés


Télen a kerékjáratokra és a küszöbökre is leselkednek veszélyek. Amikor még Ladák, Wartburgok uralták a hazai utakat, élelmes vállalkozók műanyag betéteket árultak az érzékenyebb részekre. Talán még sokan emlékszünk rá, hogyan festettek ezek a barkácsbetétek, amelyek közel sem biztos, hogy megvédtek a nem kívánt korróziótól.

Egyes vidékeken az alvázvédelem furcsa módját választották, az orsóolajas permetezés után a „szakik” a poros úton döngetést javasolták. Véleményük szerint az olajba ragadt homok remekül megvédi a rontástól az alvázat. Innen is gratulálunk a feltalálónak.

Ostobaságok és a gazdaságos megoldás a kattintás után.


Forró vizet a kopaszra

A nagy, szerkesztőségi legendárium mélyéről előtúrtunk olyan történetet is, amikor egy – a történelem homályába vesző hősnő – a reggeli fagyban a szélvédőre telepedett jégréteget egy vödörnyi forró vízzel próbálta meg elűzni. Senki ne csinálja utána, mert könnyen előfordulhat, hogy nemcsak a jég hagyja majd el az autót a mutatvány alkalmával. Ehelyett próbáljunk egy hagyományos, 70 forintos jégkaparóval léket vágni a szélvédőt borító jégrétegen.

Otthon nem divat

Kézimunka

Kézimunka

Kézimunka


Otthon a ház előtt már egyáltalán nem divat telehabozni a csatornát. Emellett nem is szabad közterületen hasonlóval foglalatoskodni. Már a lakótelepeken, lakóparkokban nem látunk hétvégenként az autók külső-belső megtisztításával foglalkozó boldog családokat.  

Miért jó az autómosó?

Télen nagyon kellemetlen kocsit mosni, mert azon túl, hogyha nem vigyázunk, könnyen hozzáfagyhatunk a kasztnihoz, hideg is van, és még valahogy meg is kell szárítani a vasat, különben csak pajszerrel tudjuk majd felnyitni az ajtókat. Ha benzinkút önkiszolgáló osztályán próbálkozunk a megtisztulással, ne várjunk nagy csodát.

Pancsoló

Pancsoló

Pancsoló


Az ott rendszeresített úgynevezett gőzborotva hatékonysága a közelébe sem ér egy valódi nagynyomású berendezésének. Nagyjából ez érthető is, nem bíznak fegyverként is használható készséget bárki emberfiára.

Az sem elhanyagolható részlet, hogy egy profi mosóban négy-öt ember esik neki a kocsinak és alig 6-10 perc alatt végeznek a piszkos munkával. Hasonló eredményért otthon jóval több időt kell elvenni a családtól.

Ja és a viaszolást – ami egy ideig vigyáz a szekér szépségére – illetve a hasonló varázslatokat otthoni körülmények között szinte nem is lehet tisztességesen elvégezni.

Jó tanács

Háromszázból megvan, de macerás

Háromszázból megvan, de macerás

Háromszázból megvan, de macerás


Menet közben, amikor a kamionok, buszok átláthatatlan szutyokfelhőt húznak maguk mögött, egyedül az ablakmosó-folyadékokban bízhatunk. Tartsunk belőle egy flaskányi tartalékot is a kocsiban, sosem tudhatjuk mikor lesz rá szükség. Akár ónos eső jegét olvasztani, akár latyakot mosni.

Gazdaságos megoldás

Ha pedig sajnáljuk a tisztességes kézimosó 1400-1500 forintos árait, akkor csorogjunk be az autóval valamelyik benzinkút aprópénzzel működő önkiszolgáló bokszába, és legalább a rárakódott sós mocsok nagyját csapassuk ott le.

Az eredmény szinte biztosan nem lesz tökéletes, cserébe azonban ha ügyesek és gyorsak vagyunk, két-háromszáz forintból kivakarhatjuk járgányunkat a retekből. Ideiglenesen.