Tavaly a langymeleg, hómentes tél nekünk is elvonási tüneteket okozott, így lelkesen fogadtuk az örömteli hóhelyzetet. Nyomban kitört belőlünk a gyakorlási ösztön és persze a vágy aziránt, hogy a megcsúszás irányába kormányozva korrigáljuk a gépjármű farának kitörését. Magyarul boldogra farolhassuk magunkat valahol.
Felvonulási tér, Tesco-parkoló
De hol biztonságosak a körülmények? A Felvonulási tér nem alkalmas, az áruházi parkolókban is könnyű lezúzni az autót, esetleg más kocsiját is, a Hajógyári-sziget sem életbiztosítás. A behavazott hegyi közutakon végképp nem szeretnénk tetőre borítani az autót, jó esetben megúszva sérülés nélkül, csak az anyagi kárral.
De létezik a járdaszigetektől, falaktól-gödröktől mentes tököli reptér és ott van Székely Gyula, aki az összes tanulni vágyó autósnak, így nekünk is szervez havas tréningeket. A 80 centi vastag beton keményen átfagyott az elmúlt hónapban, ezért ha esik a hó, meg is marad rajta.
Havas tréning: 5000-25 000 Ft |
A gyakorlás helyszíne a tököli volt katonai reptér úthálózata volt. Részvételi feltétel a téli gumival felszerelt saját autó, a sebesség a feladatoktól függően 50-90 km/óra. A pályákon többek között havas úton történő vészfékezést, adott ponton történő megállást, hirtelen sávváltást és visszatérést, illetve az autó orrának-farának megcsúsztatását és összeszedését gyakorolhatjuk. Létszámtól függően a félnapos (négy óra vezetésből álló) tréning ára 12 500-15 000 Ft/fő. A reggel 9-től 16:30-ig tartó, ebédet is tartalmazó képzés 22 500-25 000 forintba kerül, a maximális létszám 8 fő/csoport. Létezik kétórás hóban autózás is 5000 forintért. Ebben az összegben is háromféle pálya használata van benne, de a tréningek feladatai és haszna nélkül húzhatjuk a kéziféket vagy nyomhatjuk a gázt. Regisztráció és információk az autogyula@freemail.hu e-mail címen és a 30-252-53-99-es telefonszámon Székely Gyulánál. További videók a www.vezetestechnika.eu weboldalon. a videó a hirdetés után indul |
Első-, hátsó- és összkerékhajtás
Háromféle autóval vettünk részt a félnapos téli tréningen. A leggyakoribb fronthajtást egy Audi A3 képviselte, a hátsókerekes Ladák, Mercedesek és BMW-k nevében egy SsangYong Actyon Sportsra szavaztunk, a 4×4-es frakció színeiben egy Jeep Compass indult.
A havon végrehajtott feladatok között volt vészfékezés, kanyarban megcsúszás és ennek korrigálása, gyors sávváltás, majd visszatérés. Aztán jött a szabad pályahasználat, amikor kedvünkre úsztathattunk a jó SsangYongban vagy a hátra is hajtó Compasszal, de az A3-nak is örültünk.
100-zal, hóban
Nyitásként 100-ról vészfékeztünk. Az elején ijesztően nem lassul semmit az autó, csak hasít előre a hóban és még mindig 80-at mutat az óra. Rossz belegondolni, hogyan állnak meg azok, akik a behavazott autópályán mennek ennyivel.
Szlalomozáskor az Actyon Sportsban volt a legnehezebb dolgunk, gázt adva azonnal kifarolt, míg az alapvetően fronthajtású Jeep és a csak elöl hajtó Audi intenzív kormányzással, de könnyebben irányítható maradt.
A következő oldalon jönnek a bóják közötti gyakorlatok, aztán amatőr ralizás a hóban
Költözés a bóják közé
A kikerülési teszteken is volt mit tanulnunk, az eredeti sávba történő visszatéréskor könnyen kitörtek az autók, amiből itt nincs baj. Ha elkésik az ellenkormányzás, legfeljebb a gumikúpokat tarolhatjuk le, nem a buszmegállót.
A cél éppen az, hogy fokozatosan emelt sebességgel eljussunk a határokig, ezért a szlalomozást, a kikerülés és sávváltási feladatokat is egyre gyorsabban hajtottuk végre az adó-vevőn kapott tanácsok beépítésével.
Jégen hasonlított egymásra legjobban a három autó vezethetősége kikapcsolt ESP-vel. Aki a jeges kanyarívre túl gyorsan érkezett, az a pályát övező havas füvön lassult csak le, a korrigáló gázelvétel ellenére mindhárom autó orra kicsúszott az ívről. Ha gázt is adtunk, akkor a Jeep és a pickup az orrtúrást kifarolásra cserélte.
Amatőr rali
Az Audi havon is megmaradt finoman kezelhető, jóindulatú autónak, izgalmakért itt a kézifékhez kellett nyúlni. Olyan kezesen fordult keresztbe, mintha erre volna kitalálva. Örültünk, de nem ért annyira fülig a szánk, mint az automatikusan bekapcsoló 4×4-es Compassban és az alapesetben hátul hajtó, de kapcsolható összkerekes platósban.
A terheletlen SsangYong kalandosan terelgethető az első hajtás rákapcsolásáig. Amikor csak a két hátsó kerék kapja meg a dízel nyomatékát, alig képes elindulni jégen, hóban viszont világraszóló élvezet driftelni a nagy bamba vassal.
4×4-üzemben nehezebben, de szelídebben fordul keresztbe, viszont így a jeges kanyart is végigvitte keresztben, ahol addig csak megpördülni sikerült.
A biztonság a legfontosabb
Nem ilyen makrancos a Compass. Biztonságosabb, pontosabban irányítható és kicsit kéreti magát, mire kilinccsel megy előre.
Ha a gázon maradunk, a hátulra is megérkező hajtás megteszi a magáét. Ha megindult keresztbe, ralipilótaként jöhetünk ki a kanyarokból, koppig visszatekert kormánnyal és négy kerékkel okádva a havat. Ezek voltak az instruktori támogatás nélküli körök, de az örömmámornál fontosabb a téli tréning másik vetülete: a biztonságosabb autózás nehéz körülmények között.
Mindez félnapos változatban egy tank benzin áráért, veszélytől és vaduló állatoktól mentes környezetben. Szerintünk kötelező program az autórajongóknak és azoknak is, akik a családjukkal szeretnének biztonságosabban autózni a jeges, havas, ónos esős évszakban.