Érdekesen fest az arány, ha a magyarországi újautó-eladásokat nézegetjük: az Astra, az Octavia és a Yaris együttesen sem érik el a Swift darabszámát, pedig benne vannak a TOP 10-ben.
Itthon a Suzuki 1997 óta áll az élen a márkák között, a zsinórban 11. elsőséget is a Swift betonozta be, mert ezt az autót a legtöbbünknek van esélye kifizetni és fenntartani.
Háromszor is Suzuki
2005 eleje, a modellváltás óta még szűkült is a választék, de ez nem ártott a darabszámoknak.
Régen az ezres és az egy-hármas mellett az ezerhatos Swift Sedan és az összkerekes csapott hátú képviselte az egzotikumot, ma már nincs itthon 4×4-es, de kaptunk egy bitang jó Swift Sportot.
A derékhad persze az ötajtós, 1,3 literes GLX két légzsákkal és manuális légkondival, amelynek odaítélhetjük a Magyarország Legfontosabb Új Autója címet.
Fordok, Opelek, Skodák
Az első tízben a három Suzukin kívül 2-2 Ford, Opel és Skoda is van a Jato Dynamics adatai szerint. Az SX4 és az Ignis mögött az Astra az első kompakt autó a ranglistán, de nem a H, hanem a Classic II-ként továbbélő előző modell.
Az átlagos autók versenyében mi is az élre helyeztük, épp azért, amiért ennyien pénzt adnak érte: viszonylag nagy, gazdaságos és biztonságos autó, elismert márkanévvel.
Szorosan együtt mozog az 5-6. helyen a Skoda Fabia és a Ford Focus. Most kihúzhatnánk magunkat, hogy mi magyarok mennyire ügyesen tudunk autót választani, de a Focust valószínűleg nem a futóműve és a kormányzása viszi előre a statisztikákban, hanem az árkedvezmény és a sok flottaautó.
Még egy japán: Yaris
Mögöttük jön az Octavia, de nem az előző, a Tour, hanem a második generáció. Az itthon eladott Octaviák egészen mások ma, mint 6-8 éve voltak.
Régebben kevés kivétellel alapfelszereltséggel vitték, a jelenleginél már ritka a puritánság. A nívós felszereltség mellé a vásárlók többségének elég az alapmotor, elporoszkálnak az 1,4-es Octaviával.
A legnépszerűbb autók között az első mellett a 10. helyen is egy japán modell áll, méghozzá a Toyota Yaris. A Yaris révén a legkeresettebb autók között 6:4 arányban a kisautók dominálnak, mert az SX4 is inkább kiskocsi, mint kompakt autó.
Magyarországi TOP 10, 2007 |
|
Típus / darabszám | |
Suzuki Swift | 15 661 |
Suzuki SX4 | 7941 |
Suzuki Ignis | 7272 |
Opel Astra Classic II | 6591 |
Skoda Fabia | 6499 |
Ford Focus | 6255 |
Opel Astra H | 6047 |
Skoda Octavia | 5043 |
Ford Fiesta | 4784 |
Toyota Yaris | 4125 |
Forgalombahelyezési adatok. Forrás: JATO Dynamics
Európában a franciák átrendezik a ranglistát, folytatás következik
Az összeurópai eladásokat nézve is a kisautók a legnépszerűbbek, de ott nem a pénzhiány, hanem a városi életforma miatt. A Top 10-ben jórészt azok a kisautók szerepelnek, amelyeket az ember fejből is odatippelne, bár az itthon kedvelt Fabia messze nem fér bele az első tízbe. A Corsa, a Clio, a Grande Punto és a hatévesen még mindig sikeres Fiesta viszont ott szerepel.
Élen a Peugeot 207
437 505 autóval tavaly a Peugeot 207 volt egész Európa legkapósabb autója. A 207-est nemcsak a francia piac tolja, Spanyolországban és Nagy-Britanniában is nagyon jól fogy. A 2007-ben második Golf évekkel ezelőtt elvesztette elsőségét, hiába vezet Európa messze legnagyobb autópiacán, Németországban.
Arra viszont elég Németország ereje, hogy teljes Európát véve is az elsők közé segítsen két középkategóriás autót. Arról már írtunk, hogy a prémiummodellek darabszámaival egyedül a Passat képes konkurálni, amely Európa 9. legkeresettebb autója. Idén majdnem 10 százalékot estek az értékesítései, így már csak párezer autóval előzi meg a 3-as BMW-t.
A flották tolják a BMW-t
A kontinens elsőszámú autópiacát a flották uralják, ezért a legnagyobb darabszámban fogyó autók között az első Golf és az ötödik Astra három középkategóriás modellt fog közre. A vállalkozások ugyanis drágább, menőbb autókat engedhetnek meg maguknak, mint a magánemberek.
Spanyolországban az alsó középkategóriás autók különösen keresettek más országokhoz képest, ezért a legjobb ötben három kompakt autót is találunk, de meglepő módon csak egyetlen SEAT-ot, az Ibizát.
Összeurópai TOP 10, 2007 |
|
Típus / darabszám | |
Peugeot 207 | 437 505 |
Volkswagen Golf | 435 055 |
Ford Focus | 406 557 |
Opel/Vauxhall Corsa | 402 173 |
Opel/Vauxhall Astra | 402 044 |
Renault Clio | 382 041 |
Fiat Punto | 377 989 |
Ford Fiesta | 355 933 |
Volkswagen Passat | 300 566 |
BMW 3-as sorozat | 295 312 |
Hazai előnyben
A spanyolt kivéve az öt legfontosabb európai piacon megfigyelhető, hogy a hazai márkákat vagy az adott országban készülő autókat részesítik előnyben a népek. Németországban 5/5 az arány, de a franciaországi Top 5-be is csak Renault, Peugeot és Citroën fér be.
Olaszországban a Fiat-csoport a két első mellett az ötödik helyet is viszi. A briteknél hazainak számító Ford és Vauxhall autói mellé csak a Peugeot 207 slisszolt be az első ötbe, amelyet egy ideig a szigetországban is gyártottak. A hazai termékek preferálása rokonszenves és érthető is, mivel egy francia autógyár tud leginkább olyan autókat fog gyártani, amilyenre a gallok vágynak.
Az 5 nagy európai autópiac legkeresettebb autói 2007 első 10 hónapjában |
|
Franciaország | |
Renault Clio | 122 346 |
Peugeot 207 | 110 983 |
Renault Scénic/Grand Scénic | 88 687 |
Peugeot 307 | 61 036 |
Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso | 57 112 |
Nagy-Britannia | |
Ford Focus | 103 023 |
Vauxhall Astra | 99 940 |
Ford Fiesta | 91 036 |
Vauxhall Corsa | 82 948 |
Peugeot 207 | 59 878 |
Németország | |
Volkswagen Golf | 120 899 |
Volkswagen Passat | 88 525 |
BMW 3-as sorozat | 86 968 |
Audi A4 | 69 817 |
Opel Astra H | 68 832 |
Olaszország | |
Fiat Punto | 192 429 |
Fiat Panda | 147 735 |
Ford Fiesta | 81 615 |
Opel Corsa | 61 724 |
Lancia Ypsilon | 59 497 |
Spanyolország | |
Ford Focus | 58 075 |
SEAT Ibiza | 47 460 |
Citroën C4 | 45 465 |
Peugeot 207 | 44 453 |
Renault Mégane | 38 054 |
Regisztrációs adatok, 2007. januártól október végéig. Forrás: JATO Dynamics