A Dakart szervező Amaury Sport Organization (ASO) ma Budapesten jelentette be, hogy április 20-án Budapestről rajtol a Közép-Európai Rali, amely a Dakar Sorozat első versenye lesz. Idén januárban terrorfenyegetés miatt elmaradt a 30. Dakar-rali, de a szervezők nagy munkába kezdtek, hogy a hoppon maradt indulókat kárpótolják, ez lesz az egyik futam, amelyikkel ezt megteszik.

Akik neveztek korábban az idei Dakarra, azok jelképes 300 eurós összegért rajthoz állhatnak ezen a futamon, míg másoknak 3-5000 euróba kerül majd az indulás.

Etienne Lavigne (ASO) és Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium sportügyekért felelős államtitkárának közös sajtótájékoztatóján elmondták, hogy a kis híján 3000 km össztávú, a gyorsasági szakaszokat tekintve 1500 km-es viadal egymillió eurós rendezési költségeinek 80 százalékát az ASO állja, a maradék 20 százalékot – amely mintegy 200 ezer euró, nagyjából 52 millió forint – pedig a magyar állam fedezi.

Lavigne elmondta, hogy a Dakar szériát már korábban is tervezték, de mivel a körülmények közbeszóltak, 2009 helyett egy évvel előrehozták a sorozat indítását.

Magyarország és Románia a helyszín
A rali útvonala

A rali útvonala

A rali útvonala


A rali Magyarországon és Romániában (Erdélyben) bonyolódik, a rendezők több tízezer érdeklődőt várnak. A Budapestről rajtoló futam  érinti Debrecent, Balatonfüredet és Veszprémet, de a gyorsasági szakaszok olyan honvédségi katonai lőtereken lesznek, amelyek rendszerint hasonló rendezvények színterei. Az ún. összekötő szakaszokon a versenyben résztvevő gépjárművek a KRESZ szabályok betartásával közlekednek, melyeket a szervezők külön traffipaxok telepítésével is ellenőriznek.

A nevezések február 11-én kezdődnek, és már az összes jelentős dakaros csapat – a BMW, a Mitsubishi, a Volkswagen, a Schlesser és a KTM – is jelezte részvételi szándékát. A Dakar-ralihoz hasonlóan a Közép-Európai Ralin is 3 járműkategóriában lehet indulni (motorkerékpár vagy quad, autó és kamion), illetve két versenykategóriában: professzionálisban vagy amatőrben. Az ASO-hoz eddig beérkezett jelentkezések alapján várhatóan mintegy 250 versenyző (100 autó, 100 motor, 20 kamion) indul, és előreláthatólag 150 újságíró tudósít majd a világ minden pontjára.

A Közép-Európai Rali útvonala

Dátum Szakasz Táv (km)
 Április 20. Budapest – Baia Mare (Nagybánya) 510
 Április 21. Baia Mare – Sovata (Szováta) 500
 Április 22. Sovata – Sovata 364
 Április 23. Sovata – Debrecen 590
 Április 24. Debrecen – Veszprém 480
 Április 25. Veszprém – Veszprém 315
 Április 26. Veszprém – Balatonfüred 213