Új irányba tereli az alternatív hajtásra vonatkozó fejlesztéseit a BMW. A hidrogén helyett jöhet a tisztán elektromos hajtás. Erről Jochen Schmalholz, a BMW cég kutatórészlegének vezetője beszélt nemrég ausztrál újságíróknak.

A bajorok több mint 25 éve kezdtek el foglalkozni a hidrogénnel mint alternatív üzemanyaggal. Már a „cápa” BMW-kből is volt hidrogénhajtású. A jelenlegi hetes sorozatból pedig már szériamodellnek nevezhető változat van.

A BMW Hydrogen 7-esből eddig 100 darab készült, a benzin-hidrogén hibridek 12 hengeres motorja 260 lóerőt teljesít, csúcssebessége 230 km/óra. Hidrogén-üzemmódban közlekedve a BMW kipufogógáz-kibocsátása a vízpárától eltekintve gyakorlatilag nullára csökken.

Csakhogy továbbra is gondot jelent a járművek tankolása, ugyanis összesen csupán öt folyékony hidrogént „forgalmazó” kút van a világban, 1 az USA-ban, 4 Németországban. Schmalholz úgy látja, hogy ezért legalább még 15-20 év, mire a hidrogénhajtás elterjedhet. Így a BMW köztes megoldásként a tisztán elektromos hajtással kezdett foglalkozni, amely 5-10 év alatt simán piacra kerülhet.

Kevés kút megfelelő kút van
Kevés kút megfelelő kút van

Kevés kút megfelelő kút van

Kevés kút megfelelő kút van


Jelenleg azt vizsgálják, hogy az elektromos hajtás-e a megfelelő irány a BMW jövője szempontjából. 2007 őszén az X6-osból már készült hibridváltozat a Frankfurti Autószalonra. Abban két elektromotor és egy elektronikus, változó áttételű sebességváltó csökkentette a normál motor fogyasztását. Az X6-os képes csak elektromos módban is működni.

Elsőként várhatóan ez a hibrid hajtás jelenhet meg a szériamodellekben, majd a technológia – főként az akkumulátorok – fejlődése nyomán jöhet a tisztán elektromos BMW. Ehhez persze az is kell, hogy a jelenlegi kutatások azt mutassák, a BMW vevői szeretnének ilyen autót, illetve számos teszten is bizonyítaniuk kell a villanymotoroknak, különben a vezetők nem adnak neki zöld utat. Az biztos, hogy hamarosan elkészül az első koncepcióautó.