Tadáááám, megérkezett
A múlt héten többen is megállítottak az irodaház folyosóján, hogy úgy hallották, lesz nálunk, és mindenképpen szóljak, ahogy begördül a garázsba. A pénzügyestől a projektmenedzseren át a startlapos kollégákig mindenkit megfertőzött a vírus, a tesztelés pár napja alatt csoportos látogatásokat tettünk a kis közönségkedvencnél. Voltak merészek, akik ki is próbálták, akadt aki forgalomban, volt aki csekély gyakorlatára való tekintettel csak a garázsban, de mindannyian széles vigyorral adták vissza a kulcsot a kezembe, és többször is elhangzott az „Ugye, hogy ez nem ciki pasinak sem?” kérdés. Amikor utcán parkoltam vele, visszatérvén mindig bámészkodókba botlottam. Férfiak, nők, fiatalabbak, idősebbek egyaránt vidáman vették körül a legkisebb Fiatot.
Mi is vártuk
Szörényi András volt a külföldi bemutatón, és nagyon lelkesen mesélt utána az eseményről, ami nem csoda, hiszen az olaszok hihetetlen nagy csinnadrattát rendeztek tavaly a retroautó tiszteletére. A Fiat-értékesítők szintén tavaly óta lázban égnek, akadt aki már a népszerű közösségi oldalon is szerkesztett egy oldalt, így elmondhatom, ismerősöm az 500-as.
Sportváltozat!
Egy 1,4-es, 100 lóerős változatot kaptunk, olyan extrákkal, mint a sportgomb, szélterelő, feketekockás tető, piros féknyergek és egy nagy fekete 5-ös szám a motorháztetőn, extra-extra felszereltségként pedig sok ránk mosolygó embert és körúti versenyzőjelölteket. Erős autó, kifejezetten fürge, de hiába próbáltam védeni a becsületét, néha jól jött a máskor utált piros lámpa.
Miért igen? :)
Ha minden vágyunk, hogy autónk kulcstartóját is mi választhassuk ki, akkor nekünk való ez a modell. Összesen 500.000 lehetséges változat létezik, így kicsi az esély arra, hogy két egyforma szabaduljon ki a szalonokból. Csak matricákból 19 félét terveztek, és a kiválasztott dekorelemeket akár a belső kárpitozáshoz is igazíthatjuk. Kedvenc szín és dekorációelem-megnevezéseink: Cha Cha Cha kék, Ye Ye zöld, Punk szürke, bármit is takarjon.
Vehetünk illatosítóberendezést is, ez pont illeszkedik a pohártartóba, mondanom sem kell, a készülék borítása akár az autó belső színvilágához is igazítható. Ha benyomjuk az igényesen kivitelezett sportgombot, minimálisra csökken a fordulatszámesés, így még élvezetesebb a száguldozás mind a 6 fokozatban.
Az ülések kényelmesek, alapesetben is magasra tervezték, nem túl puha, de nem is kemény, a kárpit pedig kétszínű, akár bőrből is rendelhető. Az alapfelszereltség gazdag, tartalmaz többek között: vezető-, utasoldali és oldallégzsákokat, valamint vezetőoldali térdlégzsákot, ABS, ESP, CD-s rádiót MP3-olvasóval, 6 hangszóróval.
Miért nem? :(
Mókás az élet az 500-as társaságában, de semmi sem tökéletes, itt is akadnak apróbb hibák. Az első, amivel szembesültem a belső világítás, illetve annak hiánya a csomagtartóban. Késő este hazaérkezve próbáltam kipakolni a hétvégi bevásárlást, ebben nincs semmi extrém, tipikus hétköznapi tevékenység. Nos az átlagidőm jelentősen leromlott, és még kétszer kellett visszamennem, mert hiába tapogatóztam, egy-egy szökevény portéka mindig lemaradt.
Hogy jót is mondjak: egészséges méretű helyre rámolhatunk, és még hálót is tettek bele, nem is egyet, hanem mindjárt kettőt. A dizájnerek jó munkát végeztek, de a középkonzol (amely színben a karosszériával megegyező) műanyag felületen még kicsit faraghattak volna, minket teherautóbelsőre emlékeztetett. Az ablakok néha nyikorognak, de ez állítólag a szélterelő hibája. Úgy legyen.
Az alkalmi tesztelőpilótáink férfi egyedei (175 és 192 cm között ) egyetlen dologra panaszkodtak: kevés a hely a lábuknak, a pedálok túl közel esnek egymáshoz. A szerelem mint tudjuk vak, ha valaki ilyen autót akar, valószínűleg nem tántorodik el pár negatív apróság miatt a vásárlási szándékától.
Epilógus
Az autóhoz méltó volt a visszaút is, az importőrtől nem messze megálltunk tankolni, ahol egy rajongó nyomban nekiállt fotózni. Miután elmesélte, hogy ez álmai autója és hamarosan venne is egyet, rögtön megvendégeltük egy próbakörre. Mi szereztünk egy új olvasót, a Fiat pedig egy új vevőt. Kívánjuk, hogy sokan legyenek, és a napokban tapasztalt reakciókból ítélve nagy sikere lesz a kis 500-asnak, nem törve meg a Grande Punto, és Bravo sikerszériáját.
Mi viszont egyelőre nem lennénk azok. Tetszik, tetszik, nagyon aranyos, kimondottan jó vezetni, de nem az igazi. Ha már mini retroautó, akkor legyen inkább MINI. A jelenleg kapható hasonló kategóriás autók bármelyike helyett egy pár éves használt példányt vennék, lemondva a kijelzőn a 0 km-ről és az újautó-szagról.
Top Gear: BMX vs Fiat500 Budapesten!
Műszaki adatok – | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1368 |
Furat x löket (mm) | 72 X 84 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 74(100)/4250 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 131/4250 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,5 |
Végsebesség (km/h) | 182 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 149 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3546 / 1627 / 1488 |
Tengelytáv (mm) | 2300 |
Csomagtér (liter) | 185 |
Gumiméret | 185/55 R15 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár | |
Konkurensek | Citroen C2 VTR – 3 410 000 Ft Nissan Micra Active Luxury – 3 399 000 Ft Mazda 2 TE Pro – 3 679 900 Ft MINI One – 4 410 000 Ft |
Tesztelt autó ára | 3 680 500 Ft |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | vezető, utasoldali és oldallégzsák, vezetőoldali térdlégzsák, ABS, ESP |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | „Tetszik, tetszik, nagyon aranyos, kimondottan jó vezetni, de nem az igazi.” |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |