1200-1300 halott/év
Egymillió honfitársunk közül évente 130 veszíti életét közlekedési balesetben. De ez vajon sok-e vagy kevés? Rettenetesen sok. Szlovákiában és a Cseh Köztársaságban lényegesen, de még Romániában is kicsivel kevesebben halnak meg az utakon a lakosság számához viszonyítva, mint Garbolc és Szentgotthárd között.
Túl a családok tragédiáin, az évi 1200-1300 közlekedési halott irdatlan gazdasági károkat okoz. A munkavállalóval együtt temethetjük az utána esedékes adóbevételeket és járulékokat, de a súlyosan vagy könnyebben megsérülők gyógykezelése is húsbavágó költség. Morbid, de minden államnak elsődleges gazdasági érdeke is csökkenteni az ütközésekben elhunyt vezetők és utasok, elgázolt biciklisták és gyalogosok számát.
Sokkoló kampányok
Túllépve az áporodott közlekedésbiztonsági rutinmunkán, a Miniszterelnöki Hivatal egy váratlanul friss kampánnyal próbál javítani a helyzeten, más kormányszervekkel együttműködve. Enyhén sokkoló hirdetéseket vetettek be, nem nyersen a vérrel operálva, mégis szívbemarkoló üzenetekkel és képi világgal. A cél a közlekedési morál javítása illetve a január elsejével keményebbre szabott büntetési tételek kommunikálása kiemelten kezelve a legveszélyesebb kihágásokat: a gyorshajtást és az ittas vezetést.
Az egyik filmben Tamás megúszta, nem vették el a jogosítványát ittas vezetésért, de a lábait elveszítette, soha többé nem vezethet, világít az üzenet. Balázsnak sem kell aggódnia a gyorshajtásért kiszabott bírság miatt, mert belehalt a saját maga okozta balesetbe, utal rá a hullazsák, ami a szemünk láttára zárul. A harmadik videó a leginkább szívbe markoló: az egyéves Tomika azért sír, mert szülei a saját hülyeségük miatt haltak meg, nem használták a biztonsági övet. A külföldi alkotások rendszerint sokkal véresebbek, kifacsarodott tagú gyermekekkel, agyonnyomott szereplőkkel, vérben úszó áldozatokkal.
Öv nélküli hullák: 75 százalék
A három hétig, többek között nálunk is futó internetes videók siralmas tényekkel szembesítették a közönséget.
Például azzal, hogy a baleset áldozatává vált autóvezetők három negyede nem használta az övet. A KSH előzetes adatai szerint ez egészen pontosan 75,4 százalék 2007-ben.
Svédországban azért indult közlekedésbiztonsági kampány, mert az övhasználati ráta „csak” 90 százalékos – említ egy elgondolkodtató adatot Kirsch Zsuzsa, a Miniszterelnöki Hivatal marketingkommunikációs igazgatója.
Sokkoló és remélhetőleg hatásos reklámokkal folytatjuk a túloldalon
Magyar szereplők
A magánszférából átcsábított szakember a társadalmi célú hirdetésekről elmondta, hogy hazai ötletből és magyar szereplőkkel forgatták a szpotokat. És persze a zsákba behúzott gyorshajtó Balázs él, ahogy az ittasan vezető Tamásnak is megvan még a lába.
Az államigazgatási csigatempót és a gyér hatékonyságot ismerve imponáló az a gyorsaság és költséghatékonyság, amivel megszülettek az anyagok. A szüleit elveszítő kisfiúról szóló kliphez a Bécsi úti tragédia adta az ötletet. Az eset sajnos tényleg megtörtént, egy kétéves kisfiú elveszítette az édesanyját, aki nem használta az övet. A filmen keservesen síró kisbabát persze statiszta játssza. Hétfőn született döntés az eset megfilmesítéséről, pénteken meg is történt a forgatás.
5-6 millió forint filmenként
A kampány tervezése során erősen véres és kevésbé sokkoló külföldi példákat is véleményeztettek átlagemberekkel és iskolásokkal. Több külföldi, igen megrázó filmről kiderült, hogy átvételük a jogdíjak miatt sokkal drágább, mint itthon saját szpotokat leforgatni.
Nagy kérdés volt, hogy az emberekre mi hat jobban: ha arra hívják fel a figyelmüket, hogy vezetés közben megölhetnek bárkit vagy azt tudatosítják bennük, hogy a saját életük van veszélyben. A szpotok között mindkettőre akad példa.
Hang nélkül is élnek
Alapfeltétel volt, hogy a videók hang nélkül is megéljenek, a feliratban megjelenő rövid mondatokkal is hatásosak legyenek. Az alkalmazott képi világ egyszerre hatásos és kevés pénzből megvalósítható.
Míg egy több hetes forgatást és utómunkát, autók összetörését igénylő reklám önmagában elvihet 50-60 millió forintot, a hazai videók előállítása és a hirdetési felületeke költsége összesen volt 90 millió forint.
Az akciónak folytatása is lesz a közeljövőben, mert van hová fejlődnünk. Országcsoportokat nézve a skandináv népeknél a legbiztonságosabb és a balti államokban a legveszélyesebb autózni, mi a középmezőnynél hátrébb vagyunk. Svédországban egymillióból 49, Szlovákiában 97, Magyarországon pedig 130 ember nem tér haza soha többé a családjához, közlekedési baleset miatt.
A hazai kampány videói