Három szó: Sport Appearance Package vagy röviden SAP illetve magyarul: sport-látvány csomag. Ez az oka, hogy újra látogatót tett nálunk a Mazda2 GT, hiszen Szörényi Andris kollegám már egyszer megmondta róla a frankót.
Látványos
Ez az autó ugyanaz: a Mazda Sassou tanulmány vonalai nyomán megrajzolt izgalmas, dinamikus formavilágú új kettes. De mégsem. Persze ez nem piros, hanem szürke, de több van itt: például mutatós első lökhárító, amely már sokkal inkább spoiler. Nem elsősorban a kisebb koccanások ellen óv, hanem aerodinamikai és látvány szerepet játszik.
A legszebb az egészben az a trükk, hogy a hagyományos modellekkel ellentétben a hűtőnyílás nem fejre állított trapézt formáz, hanem a talpára állítottat. A „hivatalos” megfogalmazás szerint úgy látjuk, mintha a kocsi súlypontja lejjebb kerülne. Ügyes! Mazda2 vásárlóként biztos kérném az SAP-csomagot. Nem olcsó a kocsi, kár ezen spórolni, ha már GT-re vágyunk, nézzen is ki úgy. A 16 colos felni meg úgyis jár az 1,5-ös motorhoz, arra költeni sem kell.
Élményre szabva
Akkor amikor RS, OPC, RC modellek már a 200 lóerő felé közelítenek, merészség GT-nek nevezni egy alig több mint 100 lovas autót. Persze a Mazda sem buta, ezért az 1,1-1,2 tonnás konkurenciával szemben a Mazda2 GT csupán 960 kilót nyom. Elődjéhez képest 100 kilót fogyott a drága, de könnyű, ultraerős acél alkalmazásával, a futómű átalakításával és számos kisebb ötletes megoldással.
Ez azt eredményezi, hogy még ezzel a motorral is nagyon jó vezetni. Könnyen veszi a fordulatszámot és nem is megy rosszul. Az élmény azonban nem a súly/lóerő aránynak köszönhető, hanem futómű-kormány-váltó hármasnak.
A műszerfalra ültetett váltó egyszerűen szenzációs, akár az MX-5-ben. Gyorsan, pontosan válthatunk. Egyszóval: remek! A kormányzás is sokkal direktebb, jóval sportosabb érzetet kelt, mint más kisautókban.
Ám a gokartos fordulékonyság a Mazda2 igazi fegyvere. Mintha a feszes hangolású futóművet sokkal komolyabb motorteljesítményhez tervezték volna. Könnyedén, minimális karosszériadőléssel, nagyon gyorsan vehetőek a fordulók, s mivel a kocsi nem túl nehéz, így az orrát sem kezdi tolni, sokkal tovább marad semleges, mint mások. Minden kanyar élménnyé válik. Ezzel még hétfő reggel a munkába is jó menni.
A második oldalon kiderül, hogy nem minden fenékig tejfel. Nem sok hátránya van, de egy nagyon komoly
Hátránya is van
Hosszú távon viszont csak sportrajongóknak ajánlott a GT. A peres gumik miatt folyamatosan pattog. Ez persze az útminőség hibája, tőlünk nyugatra ez nem jelentene gondot, de Magyarországon zavaró lehet. Ki tudja, meddig bírják az amúgy sem túl jó minőségű ajtóborítások műanyagjai.
Aki pedig elsősorban a lámpától rajtolva akar a legjobb lenni, az is rossz lóra tesz. Egyenesben ugyanis nem olyan kiemelkedő a Mazda2. Hiába a könnyű felépítés, ha mellé nem párosul megfelelő teljesítmény.
Ahhoz, hogy a Mazda2 valóban ütős gép legyen, még legalább 20-30 lóerő kellene. Plusz 60 lóerővel pedig már igazi fenevaddá válna. Reméljük, ezen nyomon haladva lesz MPS-kivitel, amely a hármashoz hasonlóan a legjobbak közé kerülne.
Sajnos nem olcsó
A Mazda2 GT drága. 4 169 900 forint az 1,5-ös motorral szerelt modell alapára. Ehhez jön még 467 ezerért a spoilerszett, amit most akciósan 359 000-ért lehet megkapni. Mondjuk a kocsi felszereltsége remek. A GT-re keresztelt, sok-sok extrával ellátott változat árát csak néhány extrával emelhetjük. De akkor is sok.
Hihetünk benne, hogy végre itt van egy járgány, amely valódi súlycsökkentéssel született és ez pénzbe kerül, de sajna más is tudja ezt. A Mitsubishi Colt ugyanilyen motorizáltsággal szintén 1 tonna alatti önsúlyt produkál. Motorja erősebb és alig fogyaszt többet, viszont jóval olcsóbb.
Ezért az árért házon belül is kapunk nagyobb autót. Ha lemondunk néhány kevésbé fontos extráról, akár klímás 1,6-os Mazda3-al is furikázhatunk. Hasonló méretű autóból meg nem igen találni drágábbat.
A Mazda2-be bele kell szeretni, máskülönben nem nagyon megy. De könnyű szerelembe esni, elég csak kipróbálni!
Konkurencia- és extralista a 3. oldalon. Érdemes megnézni!
Műszaki adatok – Mazda2 1.5 GT SAP | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1498 |
Furat x löket (mm) | 0 X 0 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 76 (103)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 137/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,4 |
Végsebesség (km/h) | 188 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7.6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,9 |
Vegyes (l/100 km) | 5.9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 0 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3895/1695/1475 |
Tengelytáv (mm) | 2490 |
Csomagtér (liter) | 250 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 960/490 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 42.8 |
Gumiméret | 195/45 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 528 900 |
Konkurensek (forint) | Mitsubishi Colt 1.5 (109 Le): 3 549 000 Ft Ford Fiesta 1.6 Sport (100 Le): 3 486 000 Ft Fiat PUnto 1.4 T-Jet (120 Le): 3 430 000 Ft Peugeot 207 1.6 Vti (120 Le): 3 781 000 Ft |
Tesztelt autó ára (forint) | 4 628 800 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei: |
ABS, központi zár, első oldal- és függönylégzsákok, automata klímaberendezés, motorosan állítható és behajtható külső tükrök, eső- és fényérzékelő automatika, bőrkormány, kormányról vezérelhető MP3-as CD-lejátszó, 16″ alufelnik, első és hátsó elektromos ablakok, ülésfűtés, fedélzeti számítógép, menetstabilizátor, kulcsnélküli nyitási és indítási rendszer |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kiemelkedően izgalmas, remek vezetési tuljdonságokkal rendelkező, tágas kisautó a Mazda2. Nagyobb teljesítménynek és alacsonyabb árnak örülnénk. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |