Tavaly 1104-en veszítették életüket közlekedési balesetben hazánkban a KSH adatai szerint. A halálesetek hátterében leggyakrabban még mindig a gyorshajtás áll, de 14 százalékban játszik közre valamilyen
formában az alkohol is. Szomorú, hogy a halálos balesetek 75 százalékánál nincs is használatban a biztonsági öv, esélyt sem adnak maguknak a túlélésre.
Budapest közel 8 százalékkal részesedik a hazai közlekedési halálesetekből, veszélyes helyzetekbe naponta többször is belebonyolódhat az ember, elég ha rosszkor van rossz helyen. De mi számít rossz helynek, és melyek Budapest legveszélyesebb útvonalai? Erről Szécsi Tiborral a BRFK Forgalomszervezési és Megelőzési Osztályának vezetőjével beszélgettünk.
Budapest veszélyes
A közlekedésrendészet minden évben statisztikát készít a legveszélyesebb útvonalakról, amelyek a személyi
sérüléssel járó balesetek alapján kerülnek besorolásra. A harmadik oldalon lévő táblázatból kiderül, hogy autós szemmel nem a „nyócker” a legrosszabb, a XIII. annál inkább. Persze, hogy a Váci út.
Aki kicsit is képben van a budapesti közlekedést illetően, az sejtheti miért. A Váci úton a nap bármely szakaszában láthatunk egymással versengő vezetőket, száguldozó vagy „egykerekező” motorosokat, ha engedi az időjárás, ha nem. Ez az út lett az illegális gyorsulások találkozóhelye is, amit a rendőrség többször is próbált megakadályozni a múlt évben.
Péntek esténként rendszeres razziák voltak a gyülekező helyeken, kivonultak mérni a gyorshajtókat, akár két autóval is egyszerre. Két traffipaxra még a dörzsöltebb vezetők sem számítottak, így Szécsi szerint nem egy olyan eset volt, amikor a száguldozók a második radarba nagyobb sebességgel futottak bele, miután az első villanáson kellően
felhergelték magukat.
A rend őreivel kézen fogva többször a Nemzeti Közlekedési Hatóság emberei is felbukkantak, akik az illegális gyorsulók közül jó párat soron kívüli műszaki vizsgára rendeltek a Mozaik utcába. Mindezek ellenére tavaly a Váci úton történt a legtöbb baleset Budapesten, ez volt a legveszélyesebb út a fővárosban. Halálos kimenetelű ütközés itt „csak” 1 esetben történt, de ebben a kategóriában nem a Váci út vezet.
A III. kerületi Szentendrei úton tavaly ketten vesztették életüket, és a Váci út után itt sérültek meg a legtöbben. Ugyanennyien haltak meg a Pesti úton (XVII. ker.), az Árpád úton (IV. ker.) és az Üllői úton is. Ezekben az utakban az a közös, hogy általában a 60-70 km/órás sebesség is megengedett, amit rendszeresen túllépnek az erre közlekedők.
A következő oldalon kiderül az autós után ki a legveszélyesebb az utakon
A gyalogos ötször veszélyesebb a motorosnál
Nem árt óvatosan közelíteni a gyalogosokat Budapesten, mert a statisztika szerint ők számítanak az autósok után a
legveszélyesebb elemnek. A tavalyi 3952 balesetből 670-et okoztak járókelők a fővárosban. Lelépnek az autók elé, piroson kelnek át, vagy egyszerűen tilos és váratlan helyeken kerülnek az úttestre. Őket ráadásul lehetetlen megrendszabályozni.
Nem könnyű eljárni a motorosakkal szemben sem. Az évről évre népesebb motoros társadalom egyre nagyobb számban szolgáltat csúnyán szétroncsolódott hullákat a statisztikáknak, mivel sokan közülük ész nélkül száguldoznak a felelőtlenül megvásárolt sportmotorokon. A chopperesek ilyen szempontból szinte teljesen veszélytelenek.
A legtöbb motoros haláleset tél végén, tavasszal történik, amikor több hónap kihagyás után újra nyeregbe pattannak az önjelölt motorversenyzők.
Próbálkoznak az ittas vezetők is
Az utóbbi hetekben a zéró tolerancia jegyében országosan 878 személy vezetői engedélyét vonták be a helyszínen. Tavaly 150 esetben okozott az alkohol tragédiát, ebből a fővárosra négy eset jutott. További 194 esetben viszont könnyű vagy súlyos sérülés volt az eredménye az italozásnak.
A balesetben lefülelt ittas vezetők sokszor megpróbálják elhitetni a helyszínelőkkel, hogy csak az ütközés/gázolás okozta ijedtség miatt gurítottak le egy pohárral a helyszínen. Ilyen esetekben két vérvétel is vár az illetőre, amiből jó eséllyel megállapítható, hogy mikor kezdődött pontosan az italozás. A vizsgálat díja a vezetőt terheli.
Mások élete a tét
A héten újabb zéró tolerancia kampányt hirdetett a rendőrség. Mostantól az ittas vezetők mellett a drogos sofőrök kiszűrésére is koncentrálnak majd az igazoltató rendőrök, így a korábbiaknál gyakoribb ellenőrzésekre lehet számítani az éjszakai szórakozóhelyek közelében. Gondolkodjunk, mielőtt autóba ülünk. Ha a saját életünket nem féltjük, legyünk tekintettel másokra. A balesetben elhunytak fele vétlen áldozat.
Az utolsó oldalon Budapest legveszélyesebb útjai
Budapest legveszélyesebb útvonalai 2007-ben:
Útvonalak | Balesetszám | Halálos |
XIII. ker Váci út | 59 | 1 |
III. ker Szentendrei út | 49 | 2 |
XVII. ker Pesti út | 41 | 2 |
IV. ker Árpád út | 40 | 2 |
III. ker Bécsi út | 40 | 0 |
IX. ker Soroksári út | 35 | 1 |
IX. ker Üllői út | 29 | 2 |
XVII. ker Ferihegyi út | 28 | 0 |
XIV. ker Hungária krt. | 27 | 0 |
VIII. ker Kőbányai út | 18 | 0 |
IV. ker Váci út | 17 | 0 |
X. ker Keresztúri út | 15 | 0 |
IX. ker Könyves Kálmán krt. | 14 | 0 |
X. ker Gyömrői út | 11 | 1 |