Mivel Genf a svájci-francia határon fekszik, és ki tudja, hová sikerül szállást foglalni, a repülőjegy mellé nyomban autót is béreltünk az Easyjet oldalán. Levonták az árát a Sanoma bankszámlájáról, mi pedig örültünk, hogy innentől egy fillérünkbe sem kerül a Daihatsu Sirion.
Fizetünk. Aztán megint, és újra
Persze nem így lett, mert az apró betű, az apró betű, és a Europcar tud vele bánni. Átvételkor kiegészítő biztosítást vásároltunk, hogy ne egymillió Ft legyen az önrész. Na jó, túloztam, de az összeg olyan, hogy inkább arra is legyen biztosítás. 28 rugó ugrik a hitelkártyámról.
Majd még egy összeg, mert a kocsit téli csomaggal kaptuk meg. Így utólag tényleg rohadtul zörgött benne a hólánc és téli gumi is volt rajta, de ez akkora truváj az Alpok tövében, ahol bármikor leeshet 20 centi hó?
Azért akartunk mindenképp Siriont, mert itthon nem kapható és egyikünk sem vezette.
Éjjel fél 12-kor sikerült átvenni az autót, megmondták, hogy hol találjuk, kezünkbe nyomták a kulcsát és hajrá. Négy gurulós reptéri bőrönddel, ugyanennyi laptoppal és a két gazdagon összeállított fotómotyóval plafonig megtöltöttük a csomagtartót.
Sok kis japó kis helyen is…
Bent megmagyarázhatatlanul sok a hely. Nincs ugyan tologatós hátsó ülés, de Földes Attilával kényelmesen elfértünk egymás mögött. Aki olvasta ezt a cikket, az sejtheti, hogy ez egyterűkben vagy a középkategóriás autókban szokott így lenni.
A magas kasztni csak az egyik trükk, a fő a japánok briliáns térkihasználása. Látszik, mennyire össze vannak nyomorítva szegények, 127,5 millióan élnek a csupán négy magyarországnyi szigetországban.
A metálkék doboz belső tárolóhelyeivel is odaveri a kisautók jó részét. Egy csővázas hátizsák komplett tartalmát el lehet szórni az ajtókba, a két első ülés közé és a kesztyűtartóba. És a hideg levegőt az utas rá tudja irányítani a sörére-bambijára az ajtókárpitban, mert a Sirionban a pohártartók osztódásnak indultak. Mindenütt van belőlük.
Motor az Aygóból
A közepesen olcsó belső téren látszik, hogy a Toyota a fogához veri a garast, azért ők, mert a Daihatsu az ő kisautókra szakosított márkájuk. Az egyliteres motort az Aygóból ismerjük, de négyünkkel most cseppet sem volt virgonc.
Ám továbbra is pörög zokszó nélkül, egyesben 50, kettesben 90 a vége, így sikerült túlélnünk a megengedett határig keményen gyorsító és a maguk útfelületére alaposan vigyázó genfieket. A váltó sajnos igazán tré, úgy akadozott, hogy franciának vagy régebbi Opelnek is gyenge volna.
Fogyasztás? Elhanyagolható
Tankolás után 8,3 liter jött ki 100 km-re felszorozva, de a tényleges fogyasztás ennél biztosan alacsonyabb. Ha az előző brigád a tankolás után mondjuk 10 kilométert ment a leadásig, akkor 7, ha 20-at, akkor csak 6,1 a fogyasztás. Összesen 60 kilométer után nem tudunk okosabbat mondani.
Mindenképp zseniálisan takarékos a motor, mert mi négyen a csomagokkal nyomtunk vagy 400 kilót, és az egyliteres motort küldeni is kellett a ritmus felvételéhez. Ráadásul hideg volt és pár kilométeres szakaszokon jártunk.
Nincs, de mégis van
Most jönne a kesergés, hogy mennyire okos, ügyes, takarékos városi autó a Sirion, de nálunk ugye nem árulja a Toyota. A globális autóipari összefonódásokat, az átemblémázott modelleket sokszor gyanakodva nézem, de most az egyszer örvendek neki. A Toyota ugyanis a Subaruba is bevásárolt, akiknél kiveszőben van a G3X Justy, az utolsó Justy ugyanis az esztergomi Ignisre épült.
Új Justynak egyszerűen kinevezték a Siriont, ezért kis kerülővel itthon is elérhető. Az összkerekes kivitelt vagy az 1,3 és az 1,5 literes motort hiába keressük a Subarunál, de Justyként 2,8 millió forinttól miénk lehet a Sirion, ráadásul sokkal menőbb emblémával.
Daihatsu Sirion 1,0 | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 998 |
Hengerek/szelepek | S3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 51 (70)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 94/3600 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,9 |
Végsebesség (km/h) | 160 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 6,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,4 |
Vegyes (l/100 km) | 5,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 118 |