Legutóbb a BMW M3-as és a hármas metró párbaja ingatott meg abban a hitemben, hogy a tömegközlekedéssel valóban hamarabb érek A-ból B-be. Merthogy a teszt a metró vereségét hozta.
A napokban a BKV honlapját böngészve pedig a következőket olvastuk: saját felmérésük szerint a BKV nagyságrendekkel gyorsabb embertranszportban, mint a dugóban araszoló járművek. Szerintük a délutáni csúcsforgalomban, a Nagykörúton belül az átlagtempó a 13 km/órát is alig éri el, ezzel szemben a tömegközlekedés átlagosan 21 km/órás átlagtempót fut. Itt a legszembetűnőbb a különbség, de a város többi pontján is alulmarad az autó a tömegközlekedéssel szemben.
Nosza rajta, ezt nekünk is meg kell mérnünk.
Mennyi az annyi?
Kíváncsiak voltunk, hogy a BKV is hasonló módszerekkel méri-e a felméréseihez szükséges adatokat, mint ahogy a MÁV tette ezt a vasútvonalak kihasználtságának mérésekor. Mi az irodából indulva, már a reggeli csúcs vége felé kezdtünk bele a tesztbe, hogy nagyjából átlagos forgalomban küzdjön egymás ellen a villamos és az autó.
A villamosjáratok menetidejét először a menetrendből bogarásztuk ki, majd villamosra pattanva le is ellenőriztük őket. Kellemes meglepetés, hogy az összes járatnál aránylag pontos adatokat írtak a megállókban található táblára, ezek alapján tényleg megbízhatóan lehet utazási időt tervezni, nincs csalás, nincs ámítás.
Szerencsére a kötöttpályás járatoknál a csúcsforgalom sem ront sokat a menetidőn, hacsak valami idióta nem hagyja éppen a villamossínen a vészvillogós kocsit. A buszsávban téblábolókról nem is beszélve, de ők csak a buszokat lassítják, így most velük nem volt bajunk.
Sajnos még mindig sokan vannak, akik jópofa dolognak tartják, hogy az üres buszsávban törjenek előre. Szerintük ez nem parasztság, hanem inkább élelmesség. Gondoljuk ők lopni is csak akkor szoktak, ha éppen nem látja senki.
1:0
Elsőként a 19-es villamos vonalát jártuk be, a Batthyány tértől a Kelenföldi pályaudvarig, majd vissza villamossal. Ez autóval 6,5 kilométeren belül teljesíthető úgy, hogy szinte végig a villamossín mellett halad az autó is. Papír szerint a villamosnak ez a táv 23 percébe telik, mi 25-öt mértünk, de ez csak részletkérdés. Autóval mindez negyed órán belül lefutható.
Lapozás után vajon változik-e az eredmény, vagy tényleg lenyomjuk az összes villamost?
2:0
Második nekifutásra az 1-es vonala következett. Itt már inkább a villamosra fogadtam volna a hosszabb táv és a gyakran nyomasztóan nagy kamionforgalom miatt. Váratlan módon ezen a 13,4 kilométeres szakaszon is a vaskerék maradt alul. A gyári 40 perc helyett kocsival 27 perces időt mértünk. Itt muszáj megjegyezni, hogy a 13 perces előnyt úgy sikerült begyűjteni, hogy valami csoda folytán szinte kongott a körút. Mindegy, még él bennünk a remény, hogy a vaskerék nemcsak zöldebb, hanem gyorsabb is. Éppen útba esett a 17-es végállomása, gyorsan lemértük azt is.
3:0, 4:0
A 17-es vonala meglepően rövid távon fut, az átlagsebességet pedig nagyban befolyásolja a sínen parádézó autótömeg, de ez fordítva is igaz, ha beáll elénk a villamos, szinte esélyünk sincs arra, hogy kocsival valahol leelőzzük. 15 perc helyett 10 alatt végigvezettük a négy kilométernél is rövidebb távot. Sebaj, a következő számban Demszky Gábor titkos csodafegyvere, a világ leghosszabb villamosa talán javít valamit az álláson.
Épeszű ember még csúcsforgalmon kívül sem kezdene az egymás szájába lógó Combinókkal. Nekünk mégis bő hét percet sikerült rávernünk a csodavillamosra. Mindezt 8,5 kilométeres távon. Elkeserítő eredmény, már szinte nekünk is fáj.
Bizonyítványmagyarázás
Mikor először említettem a mérés eredményét az inkább vaskerekűekkel szimpatizáló barátomnak, nem jósolt nekem hosszú életet. Úgy gondolja, valami BKV-fan biztos kifolyatja majd a véremet a teszt miatt. Véleménye szerint a csúcsforgalomban kéne megküzdeni a kétféle közlekedési eszköznek, nem pedig akkor, amikor az már lecsengőben van, ennyi gőzzel akár hajnali háromkor is megalázhattuk volna a villamost.
Rendben, megígérek egy visszavágót is, egy esős pénteki tanítási napon, reggel 7:00 és 9:00 között. Bár egy valódi délutáni csúcsban is a sárgák nyernének, efelől nincsenek kétségeim.
BKV jubileum |
Idén ünnepli 40. születésnapját a BKV. Aki úgy érzi, nem elég neki, ha hét közben villamosok, buszok között töltheti az idejét, azoknak szombatra ajánl programot a Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum. Lesz bábszínház, lufi illetve zöldségszobrászat de a legütősebbnek a nosztalgia kívánságműsor ígérkezik. A közlekedési vállalat már a múlt héten elkezdte a rendezvény promózását, elegáns módon egy UV-szerelvény munkába fogásával kedveskedett a villamosbolondoknak, illetve a nosztalgiázni vágyóknak. |
Nem szabad azonban elfelejteni azt sem, hogy egy BKV-bérlet bármennyire is borzalmas kiadásnak tűnik, a havi 8250 forint egyáltalán nem rossz befektetés. 27 liternyi üzemanyagból nehezen utazhatnánk kedvünkre egész hónapban.
Még ha kicsit lassabban és nagyobb társasággal is, mint ahogy igazán szeretnénk, de a fajlagos energiamérleg, a kisebb helyigény és a csekélyebb károsanyag-kibocsátás is elég meggyőző érv lehet a tömegközlekedés mellett. És Önök szerint?
Olvasói levél:
Sziasztok,
a BKV kontra autós cikkhez hozzáfűzöm: Újpest Városközponttól 1 villamosmegállóra kifelé startoltam, célom a 12. kerületi Határőr út volt. 14-es, M3, M2, 39-es busz, szombat dél körül. MÁSFÉL ÓRA!!! Egy másik alkalommal a fiam autóval jött értem, 25 PERC alatt ott voltunk!!! Ennyit a BKV-ról!