Pár évig a Mitsubishi a sír szélén tántorgott, de végül a csőd helyett inkább nekiálltak új autókat tervezni és okosan spórolni. A korábban 14 különféle padlólemezre épített kínálatot 2010-ig összerántják hatra, köztük az a globális padlólemez a legfontosabb, amelyre merőben különböző autók születtek.
Vadászgép az orron
Költségoldalon jól áll a Lancer, de ez nem érdekli a tulajt, a design annál inkább. Frankfurt és környéke a virsliről híres, azt kevesen tudják, hogy a Mitsubishi formatervezői is innét egy kőhajításnyira húzkodják a vonalakat. A Lancer formája is Treburban született, orrán a vadászgépesnek hívott hűtőnyílással (eredetiben: jet-fighter grill).
Széles a rokonság |
Ősi felismerés, hogy minél több azonos alkatrésszel csökkenthetőek egy termék költségei. A méretgazdaságossági előnyök érdekében az autógyártók más márkákkal is összefognak. A Mitsubishi globális padlólemezének kifejlesztése még akkor indult, amikor a japán cég a DaimlerChryslerhez tartozott. Később a németek nemcsak a japán partnertől, hanem az amerikai kolonctól is megszabadultak, de az autók rokonsága megmaradt. Házon belül az új Lancer az Outlanderrel és a Delica D:5 egyterűvel osztja meg padlólemezét, a jóval távolabbi rokonok közé a Chrysler Sebring, a Jeep Patriot és a Dodge Caliber tartozik. |
Mára a Mitsubishi újra elért oda, ahol jó tíz éve tartott: a 8. generációs Galant nézett ki ennyire jól. A tesztautó ráadásul optikai csomagot is kapott. Aki erre gerjed, az negyedmillió forintért vehet első és hátsó légterelőt illetve küszöbspoilert műanyagból, amit megfejelhet újabb 55 000 forintból sport pedálszettel és két küszöbdíszléccel.
Sóher japánok
Az új Lancer tengelytávja és nyomtávja is meghaladja az elődét, míg az autó maga kicsit rövidebb lett. Egy Lancer az az autó, amibe belehuppanunk és rögtön minden rendben van. Tetszett a három tekerővel megoldott klímavezérlés, ennél logikusabban aligha menne. A műszerfal az Outlanderére hasonlít, anyagminőségben átlagos darab.
A japánok a kispórolás nagymesterei, így a Lancerből is hiányzik több olyan finomság, amit csúnya dolog megtagadni a vásárlóktól. Miért nincs tengelyirányban állítható kormány, deréktámasz legalább a vezetőnek, állítható ülésmagasság az utasnak, osztott külső tükör? A háttámla mozgatását az ezeréves kar helyett ideje volna tekerősre cserélni.
Ez kell a családnak!
Az autó a csak fel-le változtatható kormánnyal együtt is kényelmes, az üléshelyzet jól belőhető. A hátsó lábtér meglepően tágas, szinte akkora mint az Astra Sedanban. Magasabbak fejét hátul megtámadja a tetőkárpit, nekik az sem vigasz, hogy a többiek örülnek a sok ügyes rakodóhelynek.
A párját ritkító motorral és fogyasztással haladunk tovább
A futóművel inkább kényelem, semmint a sportosság lehetett a cél. Fordulókban a Lancer semmi különös, se nem agilisabb, se nem butább annál, amit egy kompakt családi autótól megszoktunk. Az ESP résen van, kézben tartja a gyeplőt, ha az oldaldőlés ellenére nagyon nekibátorodnánk a kanyarokban.
Veri a nagyobbakat
A Lancer a legaktuálisabb autók egyike. Ma, amikor a gázolaj az alacsonyabb jövedéki adó dacára 20 forinttal drágább a benzinnél, igazán nyerő egy takarékos benzines.
Csekély étvágyával a Lancer lemossa az 1,6-os konkurenseket. Egy benzines kompakt autótól a városi 8,3 liter csodálatos érték. Kilenc alá nálunk eddig csak az 1,4-es Astra H ment le, annál 8,7 litert mértünk. Mivel országúton is szelíden nyomtuk a gázt, a motor beérte 6,5 literrel százon.
Mindehhez a Coltból átvett ezerötös motor színig van élettel! A váltókart néha erőltetni kellett, de pontossága és a forgós motor így együtt felidézte a régi japán autókat könnyű kasztnival, azonnali gázreakcióval, élvezetes felpörgéssel.
109 lóerejével a szívóoldalon változó szelepvezérléses motor nagyon egészségesen viszi a családi autót. Az a helyzet, hogy az egy-hatos modellek zöme jó esetben is csak összemérhető a Lancerrel, de a legtöbbjüket megeszi, ha a menetteljesítményeket és a motorral átélhető örömöket vesszük.
Gyors módosítások
Zajszintjével is az elmúlt időket idézte fel a motor. Feltűnően szűretlenül kapjuk a motorzajt, a tisztán hallható négyhengeres közepesen zajos autópályán. A következő gyártásból érkező autók motorját szigetelni fogja a gyár.
A tesztautó csomagtérszőnyegén őszintén meglepődtünk: egy kiábrándítóan gagyi szövetdarab, odavetve a pótkereket fedő préselt lemezre. Rögzítés híján a táskák és a tépőzáras elsősegélycsomag pár kanyar után felforgatja a szőnyeget, atomtámadás utáni kuplerájt teremtve.
Erre a hibára is villámgyorsan reagált a Mitsubishi, a jelenleg készülő autókban az ócska szőnyegborítástól sem kell tartania a vásárlóknak, a várakozási időtől viszont igen. A tesztautó leadásakor tudtuk meg, hogy hozzánk az eredetileg tervezettnél kevesebb új Lancer jut, talán az orosz piac szipkázza el az autókat, ahol a Mitsubishi igencsak sikeres.
Jó vétel, ha elég az alap
Nálunk kicsit bonyolult a helyzet a Lancer árával. A négymilliós alapmodell függöny- és vezető oldali térdlégzsákkal, légkondival és CD-s rádióval jó üzlet. Még jobb vétel az Inform Safety-kivitel, ESP-vel 4 240 000 forintért. Ha viszont az Invite-felszereltségű, tokkal-vonóval 5,1 milliós tesztautóra gondolunk, akkor a Lancer már nem is olyan szép.
Zsebbe vágó adatok és a szavazás következnek a lapozás után
Műszaki adatok – Mitsubishi Lancer 1,5 Invite |
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1499 |
Furat x löket (mm) | 75 X 84,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(109)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 143/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,6 |
Végsebesség (km/h) | 191 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 153 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4570/1760/1490 |
Tengelytáv (mm) | 2635 |
Csomagtér (liter) | 400 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1280/470 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 59 |
Gumiméret | 205/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 690 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus Sedan 1,6 Ghia, 4 917 000 Nissan Tiida 1,6 Tekna, 5 010 000 Opel Astra Sedan 1,6 Cosmo, 4 731 000 VW Jetta 1,6 Comfortline, 4 788 400 |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 096 707 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Négymillió körüli alapmodellként bombajó a Lancer, ha viszont a tesztelt modell 4,7 milliós árát nézzük, akkor már semmi különös. A magas pontszámmal főleg a motort honoráltuk. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |