A kínai CEO után újabb keletről érkezett terepjáró tűnt fel a hazai piacon. A Mahindra azonban nemcsak technikai részleteiben veri kenterbe a kínai vetélytársat, hanem árát tekintve is. A Mahindra Goa a négyajtós, platós pickupok rendjébe tartozik, ami valahogy egész barátságos formát kapott. Vonzónak, szépnek nem nevezném, de az arányos, a kínkeservesen kiizzadt dizájnelemektől mentes forma nem áll rosszul a terepjárónak. Dolgos jószág A duplafülkés, platós kivitel elsősorban a jó munkásembereknek lehet okos választás. Plázába járni nem az igazi, maradjunk vele inkább a neki való terepen, erdőn, mezőn, réteken. Azt se feledjük, hogy a hasonló platós járgányok adózás szempontjából is a szerencsés kategóriába tartoznak.
Mahindra |
Bozótjáró
A Mahindra meglehetősen patinás cégnek számít. 1945-ben alapították és eleinte az amerikai Jeep különféle változatainak indiai gyártásával foglalkoztak – egy időben nálunk is kapható volt a legendás amerikai terepjáró klónja. Később belekóstoltak a traktorgyártásba, – jelenleg a világon, a negyedik helyén állnak a gyártott darabszámot nézve – de saját fejlesztésű katonai járműveket is készítenek és akad Hummer utánzatuk is, amelyet – nyílván nem a frissítő hatásáról – Axe-nak neveznek. Utóbbiak az indiai mellett az izraeli hadseregben is megtalálhatók, ami azért nem jelent rosszat. Legalábbis az autó szempontjából. |
Megbízható alapok
Látszik, hogy az indiaiak nem tréfáltak, ők szeretnének megbízható autót készíteni. Ennek érdekében nem valami indiai garázsban összekalapált motort tettek az autóba, hanem az AVL-től szerzik be a 2.5 literes 108 lőerős, közösnyomócsöves dízelt. Találunk még Bosch-alkatrészeket is a járgányban és a váltó is jól csengő nevű cégtől, a BorgWarnertől érkezik. Mindkettő érezhetően jól érzi magát a Goában bár a motor teljesítménye ugyan nem tartozik az élvonalba, de egy várhatóan munkára, terepen használt géptől ne várjunk forradalmi technológiai újításokat. Létraalvázat és rávaló dobozt nem akkora kaland jóra tervezni, mint egy önhordó karosszériát, így bátran másztunk fel a magas ülésekbe. Odabent elsőre a tág utastér szúr szemet, tekintélyes belmagassággal, így szikh turbánban is elfér benne a derék sofőr. Üléseiből könnyedén átlátni a világot, szép magasról tekintgethetünk belőle le a többi közlekedőre. Kattintás után megcsodáljuk az indiai belsőépítészet apróságait és kimegyünk a rétre
Belsőépítészet Műszerfala furcsa egzotikus falat az európai gyomornak, de hozzá lehet edződni a sok ovális formához. Kormánya – amely jó fogású, de légzsákot ne keresgéljünk benne – defenderesen idétlen szögben áll, ezért vezetés közben enyhén hozzálapul a sofőr az ajtóhoz. Még nézzünk szét gyorsan a hátul is tágas utastérben, aztán menjünk végre! A hátsó sorban ülő melósok az ajtóra szerelt cigitartónak és a légkondinak is örülhetnek. Ha nagyon szőrös szívűek vagyunk, akkor még néhány apróságba beleköthetünk, de összességében rend van odabent, mi az alaptalannak bizonyult előítéleteink alapján rosszabbat vártunk. Üresben, álló helyzetben a veszettül rázkódó váltón derültünk jót, ami így nevelő funkcióval is bír, hamar leszoktatja a vezetőt arról a rossz szokásról, hogy a kormány helyett a váltón pihentesse a kezét. 4×2, 4×4
Elöl független felfüggesztést kapott a Goa, hátra merevhíd és laprugó került. Kompromisszum, míg elöl kényelmes, lágyabb a rugózás, addig a hátsó megoldás a plató terhelhetőségének tesz jót. Ezért persze terheletlenül pattog, de ha eszünkbe jut az LSD (nem, nem az, hanem: Limited Slip Differential) akkor máris gyorsan kiverjük a fejünkből, hogy megpakoljuk a hátsóját. Tervezésénél láthatóan nem volt szempont, hogy városi környezetben, szűk utcákban is megállja a helyét a járgány. Ennek szellemében a fordulóköre tekintélyes átmérőjű, de ha a pusztán szalmabálát próbálunk vinni, akkor ez nem lehet akkora probléma. Ám nemcsak füves pusztán állja meg a helyét a Goa, hiszen a négykerék-hajtás mellett szintén elektronikusan kapcsolható felező is segít, hogy kikecmeregjünk akár a rizsföld közepéről is. A 21 centis hasmagasság és a 39 fokos első terepszög is hasznos dolog, ha elhagyjuk vele az éltető aszfaltot. Igavonó
Agrár-előképzettségem miatt számos erdésszel, hivatalból terepjáróval közlekedő figurával hozott már össze a sors. Köztük sok olyannal is, akik a céges Land Roverben is csak fanyalogtak és a klasszikus UAZ felsőbbrendűségébe vetett hitükről próbáltak meggyőzni. Na, őket kellene egytől egyig Mahindrába ültetni, biztosan élveznék. A hazai forgalmazó évi 150-200 darab Goa értékesítését tervezi, amiből ebben az évben már több tucat autón túl is vannak. Az alap, csupán kétkerék-hajtású kivitel nettó 3 420 000 forinttól elvihető. Az alapárért jár a központi zár, elektromos ablakok és az állítható magasságú kormány is, de sajnos az ABS már csak felárért ügyel az utasok biztonságára.
Műszaki adatok – Mahindra Goa 2.5 CRDe | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2498 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 79(108)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 250/1800-2200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | n.a. |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5098/1770/1942 |
Tengelytáv (mm) | 3040 |
Csomagtér (mmxmm) | 1522×1489 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 2150/1000 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | 245/75 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 420 000 nettó |
Konkurensek (forint) | Ssangyong Actyon Sports 4 940 000 nettó Toyota Hilux 4 575 000 nettó |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 999 000 nettó |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | elektromos ablakok, légkondicionáló, távirányítós központi zár, állítható magasságú szervokormány, ködfényszóró |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Strapabíró, kissé idejétmúlt formatervű járgány, amely leginkább olcsó árával és igazi terepes tulajdonságaival hódíthat. |
Pontszám (max. 10) | 7,00 pont |