Pro és kontra
Úgy is fel lehetne tenni a kérdést, hogy a leguán jellemzi a városi, a tigris pedig a terepen való közlekedés? Hagyjuk már, a leguán is dzsungellakó, ez így nem kerek!
Akkor mondjuk a legendás, német Tigris tankokra utalhat a név, amik mindenen át tudtak gázolni? Vagy: 1969-ben a Torinói Autószalonon kiállítottak egy Leguán névre keresztelt Alfa Romeo tanulmányautót. A sportkocsi városba való ugye, ez is lehet egy irány a találgatásokhoz.
Mindezek ellenére a legvalószínűbb, hogy tényleg csak simán két név lett összegyúrva, a két autó összegyúrását jelképezendő. Így született meg a jórészt a Golf alapjaira épített, kinézetben azonban a Touaregre hajazó Tiguan, ami egy baromira eltalált méretű és jó külső adottságokkal megáldott autó.
Pedig nem vagyunk hívei az öszvérmegoldásoknak. A videó lejátszóval kombinált dvd-játékostól kezdve, a különböző tv-shopos kettő az egyben találmányokig mindegyik hagy maga után kivetnivalót.
A Tiguan viszont nem ilyen, bár a menetpróbán látottak nem voltak túl meggyőzőek a terepezési készségekre vonatkozóan. A sajtónak összerakott pályán mindig végig lehet menni az épp bemutatott autóval. De legyünk őszinték, aki ezt az autót választja, soha nem megy vele terepre.
Maximum sárban és havas időben veszi majd hasznát a 4×4-nek. Vagy az is lehet, hogy sehol. Furcsa, hogy ennek ellenére nem lehet elsőkerék-hajtással megrendelni. Talán az illúzió megtartása érdekében.
A mérete igazából olyan nem is túl kicsi, de nem is olyan túl nagy. Olyan gyanús közepes. Pont ideális azoknak, akik valamivel többre vágynak. Kétféle orr van a Tiguanhoz. Sajnos nem lehet azt mondani, hogy a szép és a nem szép, mert mindkettő rút egy picit.
Hivatalosan a terepkivitel és a nem terepkivitel (Track & Field, Trend & Fun) létezik. Előbbivel mondjuk a RAV4 konkurense, utóbbival mondjuk a Qashqaié. Előbbinek 18 helyett 28 fokos első terepszöget biztosít a lökhárító, a motort pedig egy alsó védőlemez óvja.
Nálunk most a városi kivitel járt, amivel meg sem próbáltunk a járdánál meredekebb felkapaszkodást kivitelezni, a képek kedvéért azért összesaraztuk a kocsit, illetve kikapcsolt elektronikával pörögtünk két kört a sárban. Nagy élmény volt.
Mennyibe is kerül ez az alapkivitel? Kiderül a lapozás után!
Legalja
A tesztautóban 1.4 TSI alapmotor volt, de nem a 125 lovas turbós, amit legutóbb a Leonban próbáltunk, hanem a turbós és kompresszoros 150 lóerős. Nagyon jól vitte a másfél tonna feletti vasat, nem is nagyon volt hiányérzetem. Persze nem akarok álszent lenni. Egy erősebb motorral nagyobb élmény lenne az autózás, de jó tudni, hogy ezen a szinten már nincs kompromisszumként kötelezően bevállalandó, gyenge motor.
Nem csak az alapmotorral, hanem az alap felszereltséggel is megismerkedhettünk, igaz némi opciós tétellel megspékelve. Automata klíma, téli csomag, felni, riasztó és máris 7,8 millió forinton áll a kassza kijelzője. Mondjuk tehát úgy, hogy ez az alapár, mert a felsorolt tételek nélkül nem éreznénk túl jól magunkat.
Belső
Belül a más Volkswagenekből jól ismert darabkák köszönnek vissza, de a legtöbb egyezés a Golf Plus-szal van. Olyanok, akár két tojás. A variálható ülésekkel, illetve a millió rekesszel pedig nem maradhatott adós, hiszen ez alapelvárás jelenleg.
Mindent egybegyúrva, racionalizálva: jó autó a Tiguan, ami leginkább a golfos felmenőkön múlik. Jól megy, amit az utóbbi évek egyik legzseniálisabb találmányának, a 150lovas TSI-motornak köszönhet. De ami a leginkább nyerő, hogy még jól is néz ki.
Lehet vitatkozni azon, hogy van-e értelme egy újabb szabadidő-autónak, amit a Golftól szinte csak az ára különböztet meg, de erre az eladási adatok adják csak meg a választ, nem a józan ész.
A statisztikák szerint a 2002-óta igencsak megugrott a kompakt terepjárók eladása, az akkori éves 300 ezer darab helyett, idén már 600 ezer körül jár. Ebből a bizniszből pedig butaság volna kimaradni, pláne, ha az elemzők szerint még további növekedés is várható.
Hajrá!
Műszaki adatok – Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Trend & Fun | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1390 |
Sebességváltó | 6 fokozatú kéziváltó |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150) / 5800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240 / 1750-4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,5 |
Végsebesség (km/h) | 192 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,0 |
Vegyes (l/100 km) | 8,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 199 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4427/1809/1686 |
Tengelytáv (mm) | 2604 |
Csomagtér (liter) | 470 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1546/624 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 64 |
Gumiméret | 215 / 65 R 16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 091 800 Ft |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt érhető el |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Lehet vitatkozni azon, hogy van-e értelme egy újabb szabadidő-autónak, amit a Golftól szinte csak az ára különböztet meg, de erre az eladási adatok adják csak meg a választ, nem a józan ész. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |