Az FIA Motorsport Világtanácsa tegnap Párizsban több fontos kérdésről is döntött. Nyilvánosságra hozták a Forma-1 2009-es szezonjának ideiglenes versenynaptárát, és arról is döntöttek, hogy revízió alá veszik a sport irányítását. Ez utóbbi már egyértelműen a Max Mosley és az F1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone harcának új fejezete, de ennél még érdekesebb volt egy harmadik bejelentés. Az FIA jövőre egy új versenysorozatot kíván indítani Forma-2 néven.
A tervek szerint az F2 más sorozatokhoz hasonlóan a Forma-1 utánpótlását nevelné ki. Nem sok részletet árultak el, így egyelőre nem tudni, hogy a Forma-2 milyen viszonyban áll majd az F1-gyel, betétfutamként jelenik-e meg vagy sem, a száguldó cirkuszban részt vevő csapatoknak lesz-e érdekeltsége benne, és egyáltalán, kik versenyeznek majd.
Ami világosan látszik, hogy a Forma-2 céljának és formájának meghatározása megegyezik a Forma-1 jelenlegi kistestvéréével, a GP2-ével. A Bernie Ecclestone és társai által birtokolt és működtetett GP2 az F1 európai versenyeinek betétfutamaként működik, és az utóbbi években számos jelenlegi Forma-1-es pilótát – Nico Rosberg, Heikki Kovalainen, Lewis Hamilton, Nelsinho Piquet, Timo Glock, Kazuki Nakajima – termelt ki.
A GP2 mellett pedig több másik versenysorozat is neveli az F1-utánpótlást, a legkomolyabb ezek közül a World Series by Renault, de ott van még az F3 Euroseries, a Formula BMW nemzetközi, és több helyi leágazása, a brit Forma-3 bajnokság, sőt tavaly elindult a Formula Master sorozat is, mind-mind hasonló célokkal.
Vajon életképes lehet-e egy új versenysorozat egy ilyen telített piacon, főleg, hogyha az egyetlen eddig ismert konkrétum – az olcsóság, a cél, hogy egy-egy autó versenyeztetése egy idényben ne kerüljön többe 200 ezer eurónál – irreálisnak tűnik? Ez az összeg ugyanis nemcsak a közvetlenül az F1 alatti GP2-ben, de még a Forma-3-as sorozatokban megszokottnál is alacsonyabb.
„Az autóink évente 190 ezer euróba kerülnek, és ez a motor nélkül értendő. Ha [a Forma-2] ennél alacsonyabb sorozat lesz, mint például a Forma Ford, akkor rendben, de ilyen összegből annál komolyabbat nem lehet indítani. A Formula BMW autók például szezononként épp egy kicsivel 300 ezer euró alatti pénzbe kerülnek, de akkor semmi ráhagyás nincs. Fogalmam sincs, hogy mit is akarnak versenyeztetni 200 ezer euróból, mert Európában némelyik gokartcsapat költ ennyit” – mondta a Forma-2-es ötletre reagálva egy GP2-es csapatvezető.