Egy dízel, egy benzines
Eltérő tippeket hallani a légkondicionálókkal okozott többletfogyasztásra, ezért inkább megmértük két hétköznapi autón, mennyi is a különbség. Viszonylag kis teljesítményű modellekre volt szükség, mert a légkondi bekapcsolása itt arányaiban nagyobb eltérést okoz, mint egy 580 lóerős kombiban. 80 lóerős benzines szívómotorjával a Nissan Micra képviselte a magyarországi autók zömét, dízelmotorral a 68 lóerős Citroën Nemo 1,4 HDi-t vettük elő.
Mivel a hazai autóparkban a manuális légkondicionáló elterjedtebb az automatikusnál, a tesztalanyokban is kézi vezérléssel ment a hűtés és a szellőzés. A hőfokszabályzót letekertük a leghidegebb állásba, az odaúton ment a klímaberendezés, visszafelé nem. Hazaérve ugyanazon a kútoszlopon tankoltunk, mint elinduláskor, hogy csökkentsük a mérés pontatlanságát.
A hűtésigény megdobja a fogyasztást
Városban a forgalom különbségei miatt semmi értelme méricskélni, ezért a Micrával az M1 autópályán a fővárostól a határig autóztunk, majd vissza, az óra szerinti 130-at megcélozva. A Nemo országúton és autóúton ment Budapestről a Balaton-felvidékre és haza, 90-110 közötti sebességgel, amennyi épp szabályos az adott szakaszon.
Vezetés közben a várható különbséget próbáltam megbecsülni. A CKK Klíma Kft. szakembere 0,5-1 literre tette a légkondicionálással okozott többletfogyasztást, de ez egy átlagérték. Nagy hűtésigény esetén magasabb, mondjuk városi utakon, sűrűn és rövid idő alatt lehűtve az utasteret.
Ha manuális, többet fogyaszt
A különbség a manuális légkondikkal is adott. Hiába hagyjuk a leghidegebb állásban a hőfokszabályzót, a rendszer szabályozza a hűtőteljesítményt, akár a klímakompresszor ritkább bekapcsolásával is.
Érdemes tudni, hogy a kézi hőmérsékletszabályozás nem olyan kifinomult, mint a hűtésigényhez a napsugárzás szögét is mérő klímaautomatika. Mivel a lehetségesnél később veszünk vissza a hidegből, ezért a manuális klíma energiaigénye nagyobb. Az ÖAMTC osztrák autóklub tavalyi mérésében az automata légkondis Audi A4 0,43 literrel beérte, a manuális klímás Ford Fiesta szomja 1,18 liternyit ugrott felfelé 100 kilométeren.
A túloldalon jön a légkondizás ára
Bár az ADAC adatai szerint a légkondicionálás majdnem 7 lóerőt igényel, az enervált Nemóban ez alig volt érezhető. A Micrában viszont kiderült, mikor kapcsol be a klímakompresszor, de a japán kisautó az erősebbik ezerkettessel végig energikus maradt. A felhúzott ablak ellenére a négyfokozatú ventilátorral nem volt elviselhetetlen a hőség.
Különbség: 5,4-12,9 %
Tankoláskor a Citroëntől vártuk a kisebb különbséget, ami be is jött. Itt mindössze három decivel jött ki magasabb érték, amit a fedélzeti számítógép is megerősített. Klímázva 5,8, csak a külső levegővel hűsítve magunkat 5,5 literes fogyasztás adódott.
Erősebben megugrott a Micra étvágya és az egyenletes autópályás szakasz miatt itt a körülmények is kevésbé befolyásolták a pontosságot. Mesterséges hűsítéssel kereken 7 literből jutottunk el 100 kilométerre. A légkondicionáló kikapcsolásakor a motor beérte 6,2 literrel. A légkondi 8 decis többletfogyasztása majdnem 13 százaléknak felel meg.
310 forintos benzinárat véve a Micrában 250 forinttal drágábban tettünk meg 100 kilométert bekapcsolt klímaberendezéssel. 335 forintos gázolajjal számolva a Citroën Nemo esetében ugyanez a szám csupán 100 Ft volt.
Aki erősen spúr, az sem tudja nyitott ablakkal helyettesíteni az AC-funkciót. A lehúzott üveg takarékosabb, de zajos és nincs is ingyen, mert rontja a légellenállást. 80-nál a két első ablak letekerése 2 decivel emeli a fogyasztást, és ami a lényeg, nem helyettesíti a klimatizálást. A felforrósodott utastér kiszellőztetésére az összes ablak kinyitása a leghatékonyabb módszer, amit követhet a hűtés légkondicionálással. Mert pénzbe kerül ugyan, de a biztonságunk és a kényelmünk csak megér ennyit.
Ön is megmérte mennyi a különbség? Írja meg tapasztalatait!
„Toyota Auris Aquatis 1,4 benzines. Állandó automata klímával 23,5 fokra állítva, vegyes üzemben 6,3 l/100 km 4000 km-t megtéve. Klíma nélkül nem járok, ennyit megér a kényelem és a biztonság.Az előző Toyota Corollám 106 000 km-t futott két év alatt, klímával (mechanikus) 6,8 l/100 km, klíma nélkül 6,4 l/100km benzin kellett. Üdvözlettel, I. T.”