Egy apró félreértés miatt úgy alakult, hogy az első pár kilométeren nem az eredetileg nekünk szánt 1,6-os
benzinesbe, hanem a már korábban próbált kétliteres dízel pro_cee’dbe sikerült behuppannom. Egy kis telefonálás, egy kis papírmunka, találka egy benzinkúton és lebonyolítottuk a cserét a kollégával, aki biztosan furcsállotta, hogy mennyire csendes az a dízelmotor.
Talán nem meglepő, hogy a csúcsdízel és az 1,6-os benzines érzésre két teljesen eltérő kategória, egymás után kipróbálva akár még csalódottság is kialakulhatna bennünk. Még sincs ekkora vész. A nyomaték ugyan közel a duplája a dízelben, de lóerőből mindössze 18-cal van kevesebb a benzinesben. A menetteljesítményt illetően szintén nincsenek ordító különbségek, mindössze más vezetési stílust követel mindkettő.
Kalandozásunkat az árlisták irányába folytatva csak tovább erősödik bennünk a meggyőződés, miszerint nem is kell nekünk annyira az a kétliteres dízel. 100 ezer forint híján 6 milliót letenni sokkal kevésbé reális, mint a kicsivel gyengébben felszerelt, de a lényegesebb extrákat már tartalmazó 1,6-osért 4,4 milliót.
Jó a körítés
Forintoktól és lóerőktől függetlenül is érvényesülni tud a pro_cee’d legsúlyosabb ütőkártyája, a formája. Nem érheti rossz szó a magyar tervezőt a szintén jó kiállású cee’d miatt sem, de arra egyáltalán nem hasonlít a háromajtós, sokkal dögösebb annál. Kovács Miklós, a Kia európai formatervezési vezetője szerint az Audi TT-re is jellemző kevés üveg, sok fémfelület kombinációt használtak a pro_cee’dnél, és a hatás itt sem maradt el.
Az eredmény egy minden irányból dögös, agresszív kiállású autó lett, amit előbb néznénk Audi A3-asnak vagy Aurisnak, mintsem a cee’d sportváltozatának. Ezt igazolja az is, hogy a karosszériaelemek közül egyedül az első sárvédő és a motorház azonos az ötajtóséval, a szűkebb oldalüvegek és a hátsó szélvédő miatt minden más elem különbözik.
A belső nagyjából megegyezik a cee’dével, amivel alapvetően nem sok baj van, sőt a manapság jellemző műanyagosítási/elbutítási hullámban akár átlagon felüli osztályzatot is kaphatna. Talán még a műszerfalra férne rá
némi csiszolgatás, ami még most is jobban hasonlít egy műanyag játékautó matricás műszerfalára, mintsem egy igazira.
GTI nincs, csak feeling
Állítólag nem lesz GTI, vagy egyéb sportmodell a pro_cee’dből, pedig a kormány mögül bőven el tudnánk képzelni még plusz 100 lóerőt. Nem mintha a futómű elviselhetetlenül kemény lenne, sőt a kormányzás sem sportautósan közvetlen, de a jól kapcsolható váltó és a szűk ablakokon való kukucskálás ösztönösen is valami vadabbat vált ki az emberből.
Ne hagyja ki a Kia motorját és fogyasztását a túloldalon!
Hát vadság az nincs sok, helyette van egy jó átlagos 10,8 másodperces gyorsulás és egy szintén nem rossz 192 km/órás végsebesség, amivel gazdálkodhatunk. Ennek a teljesítményszintek megfelelően viselkedik az autó is, magyarán inkább kényelmes, mint sportos, pont az eladható kategória.
A motor városon kívül is megállta a helyét, ha nem sajnáljuk kihúzatni, akkor van benne annyi kraft, hogy
egy országúti előzés se tűnjön vele rémálomnak. A kellemesebb, kevésbé erőlködő összhatás miatt szerintünk megér 150 ezer forint pluszt az 1,4-eshez képest.
Fogyasztásban néhány deciliternyi a különbség az alapmotorhoz képest, de normális használat mellett feltehetően még ennyi se, sőt könnyen elképzelhető, hogy ez a gazdaságosabb a gyakorlatban. Nekünk a 8 literes gyári érték helyett valamivel több mint 9 liternyi üzemanyagot sikerül megetetni vele városban, ami még bőven elfogadható.
Csak látványra szűk
Minket nem zavart kifejezetten a keskeny ablakok által korlátozott kilátás sem, normál helyzetekben volt elég rálátásunk a környezetre. Nem húztuk rá senkire kormányt menet közben, és a gyalogosokat is időben észrevettük egy-egy kanyarodásnál.
A magasra húzott far természetesen nem könnyíti meg a dolgunkat parkoláskor vagy tolatáskor, de ez a hasonló
formájú autóknál máshol is benne van a pakliban. Nem nehezebb ráerezni a hosszára, mint egy átlagos négyajtós limuzinéra.
A hátsó helykínálatra sem lehet panasz, az ott utazókat inkább a kevés üvegfelület zavarhatja, ennél csak egy belemezelt ablakú áruszállító lehet rosszabb. A 340 literes csomagtartó átlagos, a hétköznapokra megteszi.
Sok pénzért sokat kapunk
A háromajtós cee’det magasabbra lőtték be, mint az ötajtós változatot, ami az árcetlin is nyomott hagyott. Az 1,6-os benzinest nem tudjuk automata légkondi nélkül megvenni, de jár a belépőmodellben is széria könnyűfém felni, az elektromos ablak, a CD-s rádió MP3-lejátszással, a hat légzsák, és még sok egyéb apróság is.
Néhány plusz kiegészítőt berendelve így könnyen eléjük a 4,5 milliós vételárat is, de az eddig pozitív tapasztalatokat, a bizakodásra okot adó 7 év garanciát és az ötcsillagos töréstesztet összevetve ez még így is egy megfontolandó ajánlat. Itthon kevesen buknak ugyan a háromajtósokra, de a kisebbségnek tiszta szívből tudjuk ajánlani a pro_cee’det.
Műszaki adatok -Kia pro_cee’d 1.6 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1591 |
Furat x löket (mm) | 77 X 85.44 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 92(126)/6300 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 157/4200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,8 |
Végsebesség (km/h) | 192 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 192 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4250/1790/1450 |
Tengelytáv (mm) | 2650 |
Csomagtér (liter) | 340 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1338/412 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 53 |
Gumiméret | 250/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 599 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Astra 1,6 Sport: 4 898 000 Toyota Auris 1.6: kb: 4.6 M |
Tesztelt autó ára (forint) | > 4 30 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem megy olyan jól, mint ahogy kinéz. Ennél nagyobb baja nincs |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|