Tegnap pont háromszor annyi időt töltöttünk egy 20 percesre tervezett autóleadással a belvárosban, mint egy
Dugó van szárazon is
Ha elkezd esni, akkor a legcsúszósabb

Ha elkezd esni, akkor a legcsúszósabb

Ha elkezd esni, akkor a legcsúszósabb


ragyogó nyári napon tettük volna. Dühömben elhatároztam, jól megmondom, hogyan kéne esőben közlekedni!

Mindenki előveszi

Esőben ernyő helyett autóval járni nem szép dolog. Azt persze senkinek sem kívánom, hogy ázzon ronggyá a vízszintesen szakadó esőben az esernyő alatt, vagy utazzon fülledt testszagban egy túlzsúfolt tömegközlekedési eszközön, de a dugóban ülve óhatatlanul kívánom sokaknak, bárcsak más földrészen látták volna meg a napvilágot.

Mert ahogy leesik egy csepp eső, a fővárosban megbénul a közlekedés. Nem számít, hogy előtte fékezés nélkül hasítottunk keresztül Pesten és Budán, egy pillanat alatt elárasztják az autók az útestet, percek alatt tömött sorok, dugók alakulnak ki mindenfelé.

De miért lassul? 

Nem látunk és félünk – sokunknak ilyen matricát kellene felragasztanunk. Az indokok között a csúszós út, a bepárásodott üveg, vagy az elhasznált ablaktörlő szerepel leggyakrabban.

Ellenőrizni kell néha

Ellenőrizni kell néha

Ellenőrizni kell néha


Az ablaktörlőt kötelesek vagyunk rendszeresen ellenőrizni, és sokszor szinte már sajnálom, hogy egy kopott ablaktörlőért nem büntet a rendőr. Tényleg oda kellene figyelni rá, mert az esőben szürke égbolt szintén rontja a látási viszonyokat. Ilyen esetben persze jobb is óvatosság, de még jobb lenne kicserélni a lapátot.

Cserélni akkor kell, ha már nem végzi rendesen a dolgát, ha maradandó deformáció van az ablaktörlőgumin, ha repedezett, ha nyikorog, ha ugrál.

Hogyan növeljük az ablaktörlő élettartamát
Az ablaktörlőt a szélvédő rendszeres tisztításával lehet rendesen karban tartani. A zsír, a por, a rovarmaradványok, mind-mind ártanak neki, így ezeket minél gyakrabban eltávolítjuk, annál jobb lesz nekünk. Magát az lapátot is érdemes néha egy-egy finom szivaccsal áttörölni.

Gépi mosás után érdemes eltávolítani a rákerült viaszréteget, aminek szintén semmi keresnivalója sincs ott. Télen csak a szélvédő jégtelenítése után használjuk.

A párátlanítást bízzuk a levegőre (ha van, akkor a klímára), ne maszatoljuk össze feleslegesen ronggyal. Ha így teszünk, akkor valami ablakpucoló is legyen kéznél, amivel eltávolítjuk róla az ujjlenyomatokat és nyálmaradványokat.


Nő a fékút

Esős időben mindig jelentős fékút növekedéssel kell számolni, abból nem lehet baj. Amit kevesen tudnak, hogy az út az esőzés kezdete utáni első fél órában a legveszélyesebb. A por, és a különböző szennyeződések ekkor alkotják a legcsúszósabb felületet, míg később ezeket szépen lassan elmossa, megtisztítja az eső.

Vigyázat, nő a fékkút

Vigyázat, nő a fékkút

Vigyázat, nő a fékkút


A fékút rendkívül sok mindentől függ, így azt a saját autónkban ülve nem igazán tudjuk megmondani, hogy az előttünk haladó, indokolatlanul halad-e 30-cal a városban vagy tényleg ennyire vészes a helyzet.

Nedves útfelületen városi forgalomban elég másfélszeres féktávolsággal számolni, 50 km/órás sebességnél egy átlagos vezetőnél ez nagyjából 30 métert jelent. Persze ez drasztikusan megnőhet, egy teljesen lejárt gumival és jócskán meggyengült fékhatással párosítva. Vízre futással városi környezetben nem nagyon kell tartani, de a nagyobb sebességű főutakon ilyen is előfordulhat, itt nem baj, ha nem száguldunk feltétlenül hetvennel. Ne hajtsunk bele minden pocsolyába, mert sosem lehet tudni, milyen mély a gödör a víz alatt.

Mi lesz még?

Először is számítsunk rá, hogy el fogunk késni, ha nem indulunk el korábban, aminek a vége a rohanás, majd a

Csak a buszsáv üres

Csak a buszsáv üres

Csak a buszsáv üres


baleset lesz. Számítsunk arra is, hogy a rosszabb látási viszonyok mellett nehezebben vesznek észre bennünket, sőt az épp a párátlanítással szenvedő autós társaink elképzelhető, hogy nem is látnak minket a visszapillantó tükörben. Ezt segítendő mindig kapcsoljuk fel a fényszórókat, ha esik. A ködlámpát városban sosem kell használni!

Nem árt számolni a rohanó gyalogosokkal sem, akik érthető módon ilyenkor még kevesebbet szeretnek várakozni az átkelésre. Engedjük át őket, és legyünk hálások, hogy nem előttünk kullognak valahol a sorban.

Ha már autóba ültünk, kalkuláljunk azzal is, hogy parkolóhelyből biztosan nem lesz több, amíg fedett helyre jutunk, tuti elázunk ernyő nélkül. Jobb előre átgondolni, talán autó nélkül gyorsabb lehet.