Ellentétes a tartós fogyasztási cikkekre, így az autókra is kötelezően előírt jótállás intézményével, ha a márkakereskedők és az importőrök a garanciát feltételekhez kötik – írja a Napi Gazdaság a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségére (FEOSZ) hivatkozva. Az egyesület a világszerte, így Magyarországon is érvényesülő gyakorlatot kifogásolja, amelynek értelmében a garancia érvényessége az ügyfél költségén végrehajtott időszaki átvizsgálásokhoz kötött.
Álláspontjuk szerint ez jogsértő. A közlekedésbiztonsági vagy műszaki okokból cserélendő alkatrészek költsége és a munkadíj a garanciális időszakon belül nem terhelhető rá a fogyasztóra. Mivel a tulajdonos a vásárlás pillanatában nem tudja, mennyibe is kerül majd neki az autóhoz kapott kötelező karbantartás, ezt a költséget az autó árába kellene beépítenie a forgalmazóknak. Az ügyben a FEOSZ közérdekű keresetet indított a Honda Hungary Kft. ellen.
Az autóimportőrök és a márkakereskedések jogszerűnek tartják a világszerte működő rendszert. Álláspontjuk szerint a hazai gyakorlat törvényes, minden előírásnak megfelel. Az autók nagy értéke és bonyolultsága miatt szükséges a jellemzően egy 1-2 év után vagy 15-50 000 kilométer megtételével esedékes időszaki karbantartás.
Forrás: Napi Gazdaság