Tegnap délután egy Forma-1-es versenyautó tűnt fel a Hősök tere közelében a Műcsarnok előtt. A múzeumban épp kortárs kiállítás van, oda könnyedén beférne a Renault gépe is, de másról van szó, a magyar importőr gálavacsorát adott a hazánkban versenyző csapat és pilótái tiszteletére. Mi sem hiányoztunk és kaptunk is pár percet (szó szerint!), hogy beszélgessünk velük.
A nagyszámú publikum előbb egy igen extravagáns divatbemutatót láthatott, ahol a tervező a Forma-1 és a Renault csapat jegyeit felhasználva kreált ruhákat, vagy valami olyat. Volt egy szegény lány – én legalábbis sajnáltam -, aki úgy nézett ki mint egy súlyemelő, amint éppen a szakításhoz készülődik, a súlyok természetesen F1-es kerekek utánzatai voltak. Egy másikra meg egy versenypályát tekeretek.
A show közben – a közönség ovációjától kísérve – megérkeztek a színpadra az este sztárjai, a pilóták, Fernando Alonso és Nelson Piquet is. Szujó Zoltánnal való pár perces csevegés után már az interjúszobákban voltak, ahol az újságírók egy csoportja várt rájuk. A magyar vacsora így ki is maradt az életükből, de ez nem is meglepő, Fernandótól megtudtuk nem a helyi ízek szerint étkezik:
„Teljesen egyszerű ételeket fogyasztunk itt is, mint máshol, egyszerű tésztát némi hússal, de mártás vagy más kiegészítő nélkül. De semmi tipikusan magyart” – mondta. Lehet, hogy ez is segít, mindenesetre a spanyol igen közvetlen és nyugodt volt a mostani időmérő után:
„Valóban nyugodtabb vagyok, mint egy éve [akkor volt az ominózus este Hamiltonnal a pályán és a bokszban – a szerk.] Szeretnék harcolni a bajnokságért, ám ebben az évben ez nem lehetséges, de tovább kell dolgoznunk, javulnunk kell. Bízom benne, hogy jövőre lesz esélyem. Itt az idő, hogy minden korábbinál keményebben dolgozzunk”- tette hozzá.
Persze rögtön kérdeztem is: fog-e változni a helyzet 2009-ben? „Igen elképzelhető. Egyes csapatok, amelyek most nem olyan gyorsak, versenyképesek lehetnek, hiszen teljesen új autók épülnek 2009-re, változik az aerodinamika, visszatérnek a slick gumik. Mindez pedig átalakíthatja azt az erőviszonyt” – árulta el a kétszeres világbajnok.
Persze még az idei évet sem szabad befejezettnek tekinteni, hiszen nagyjából az évad fele még hátra van és a Renault esélyes rá, hogy negyedikként végezzen. Fernando szerint ehhez elsősorban aerodinamikai fejlődésre, illetve a versenyen mutatott teljesítményben kell javulniuk. Üres tankkal már egész jó az autó, a gondok akkor kezdődnek, a versenytempónkkal van. „Ismerjük a problémáinkat és dolgozunk is rajta, lesz pár fejlesztésünk a következő versenyre” – mondta.
A spanyol tényleg elég lazán vette a villáminterjút, hiszen amikor valaki felvetette, hogy a McLarennek nem kedvez a meleg, a Ferrarinak pedig a hideg aszfalt, somolyogva így válaszolt: „Mi nem vagyunk elég jók melegben, de nem vagyunk elég jók akkor sem, ha hideg van, azaz nekünk még nehezebb”
A második oldalon kiderül, hogy a Ferrariról álmodik-e Alonso, de beszélgetünk Nelson Piquet-vel is. Kattintson!
Sokan szinte tényként kezelik, hogy Alonso 2009 után a Ferrarinál folytatja a pályafutását, de vajon hogy van ezzel a Renault versenyzője, erről álmodik? „Nem, ez nem az álmom. Nyilvánvalóan minden pilóta a legjobb autót akarja, 3 éve még a Renault volt a legjobb, megnyertük a bajnokságot, most a Ferrarinak van gyors autója. De a Ferrari nem az álmom, én csak gyors autót akarok, teljesen mindegy, hogy hívják ” – mondta.
Ezzel szemben második interjúalanyunk Nelson Piquet nem igen menne sehová a Renault-tól, persze az első félévben mutatott teljesítménye alapján nem is ő az átigazolási piac favoritja. „Addig maradok a Renault-nál, amíg ők azt akarják, hogy maradjak. Szeretem a csapatot, bírom az embereket, jól érzem magam itt – mondta a fiatal brazil, akitől megtudtuk, hogy a pályáktól is függ a teljesítménye.
„Könnyebb helyzetben vagyok az európai pályákon, ahol már a GP2-ben, és a korábbi versenysorozatokban indultam. Ilyenkor már nem a pálya megismerésével kell foglalkoznom sokkal inkább az autó beállításával” – beszélt az év eleji problémákról a háromszoros világbajnok fia. „Azokon a pályákon van esélyem pontot szerezni, amelyeket ismerek, illetve azokon, amelyeken még senki nem ment, mint pl. Szingapúr” – tette hozzá.
Kérdeztem tőle, hogy készül-e arra a versenyre valami speciális tréninggel, hiszen az ázsiai városállamban éjszakai futamot rendeznek majd: „Azt gondolom, ugyanolyan világos lesz a lámpákkal, mint nappal, úgyhogy nem hiszem, hogy bármi gond lenne” – válaszolta. A kis Piquet elég magabiztosnak tűnik, kérdésünkre kifejtette, nem igazán érdeklik a körülmények: „Nem számít, hogy esik vagy süt a nap, mindkét időben szeretek versenyezni, a kedvenceim a gyors pályák, mint Monza.”
Akkor mi lesz a Hungaroringen, ami az egyik leglassabb?
„Bár a Hungaroring nem a legjobb pálya, de komoly kihívást jelent. Nagyon meleg van, fizikailag sokat kivesz az emberből” – mondta.
Kortársai közül Hamiltonnak már megvan, Kubica is begyűjtötte első győzelmét, de mikor nyerhet először Piquet? „Majd akkor, ha az autó képes lesz győzni” – jött a kissé flegma válasz, amiben azért van némi alonsós jelleg is, vajon összebarátkoztak és tőle tanulta?
„Nem vagyunk barátok [Fernandóval]. Találkozunk a pályán, de nem beszélgetünk, csupán néha váltunk pár szót. Mindig dolgunk van, nem alkalmasak a hétvégék arra, hogy csevegjünk. Talán ha majd több időnk lesz.”
Nelson két éve a GP2-ben vitézkedett, de továbbra is figyelemmel kíséri a sorozat versenyeit, már csak azért is, mert van egy csapatuk ott (Piquet Sport). A GP2-ben sikeres volt a Hungaroringen, ezért érdekelt, hogy a Forma-1-ben mi lehet a célja. „Természetesen mindig nyerni szeretnék, de azt gondolom, hogy az idei évben a pontokért kell harcba szállnunk.”
Vasárnap délután meglátjuk. 23. ING Magyar Nagydíj 14:00-tól a Hungaroringen.