Negyedik generáció

Idén még piacon marad az előző Ibiza is
Világszerte a SEAT-értékesítések közel felét adja az Ibiza

Világszerte a SEAT-értékesítések közel felét adja az Ibiza

A SEAT-eladások közel fele jut az Ibizára


Ezerszer hallottuk már a különféle járgányok bemutatásakor, hogy ez a modell hű de mennyire fontos, most becsszóra és tényleg meghatározó az adott márka piaci szereplésében. Ez az, amit gyakorlatilag az összes nagyszériás autóról elmondhat az érintett cég, tehát ezzel a fogadkozással hamar egyszerűsíthetjük az egyenletrendszert.

A SEAT-nál viszont tényleg határpont lehet a mostani Ibiza, legalábbis szimbolikusan. Néhány fonnyadt év után a negyedik generációval megérkezett egy ígéretes új formavilág, és a SEAT-nak kétségtelenül az Ibiza a legfontosabb, legnagyobb darabszámban eladott autója. Nem lennék meglepve, ha az Ibiza, mint termék ismertebb volna a márkanévnél.

Új padlólemez

ESP-vel nem gurul vissza hegyen elindulva

ESP-vel nem gurul vissza hegyen elindulva

ESP-vel nem gurul vissza hegyen elindulva


Mi több, az új Ibiza kapta meg elsőként a VW-konszern friss kisautó-padlólemezét. Amikor 1999 végén a Skoda Fabiában az előző alap premierje volt, nem kevesen érezték úgy, hogy a konszern akkori elnöke, Ferdinand Piëch hatott oda, mert a Skoda nála benne volt a pikszisben.

Valószínűbb, hogy nem a magánjellegű preferenciáknak jutott szerep, egyszerűen így jött ki a lépés a modellváltásokkal.

A jövőben közössé váló alapokra kifejezetten jó kisautó született. Az Ibizából kiindulva jövőre a Polo utódjának is könnyű dolga lesz.

Egészséges a hátsó lábhely, de kicsi a fejtér

Egészséges a hátsó lábhely, de kicsi a fejtér

Egészséges a hátsó lábhely, de kicsi a fejtér


Némileg kettévált a kiskategória, benne a 4 méter körüli autókkal (207, Clio, Grande Punto, Corsa) és az alacsonyabb súlyra, kisebb méretekre szavazó japánokkal (Swift, Yaris, Micra, Mazda2). Az Ibiza a hosszabbakhoz tartozik, ez látszik is a térkínálatán.

Térbőség

405,2 centijéhez képest semmi különöset nem tud, de ez a hossz elég arra, hogy elöl az óriási tartományban állítható ülésekkel kétméteres arcok is vidáman elférjenek. Hátul a méretes lábtérnek a tömzsik örülhetnek csak maradéktalanul, mert a fejnek jutó helyet a tervezők elcserélték a lendületes tetőívre.

Kemény dilemma adódik a túloldalon, mert az 1,6-os benzines nem egy erőgép, de egész jól fogyasztott


Tényleg jól mutat az új Ibiza, főleg a divatos fehérben és a 17 colos felnikkel csábos. Rá kell nézni, szerintünk tetszeni fog sokaknak, és ha valami vágyat kelt, akkor a piszkos anyagiakra már találni megoldást a márkakereskedésekben. Kedvező esetben a szép autó jó is, most ez a helyzet, de egyvalami azért zavart.

Rossz a kilátás

Fejlett a lakáskultúra

Fejlett a lakáskultúra

Fejlett a lakáskultúra


Városban és kanyargás közben a sok fémtől és a húsos tetőoszlopoktól rossz a kilátás. Napokig jártunk a nálunk is meghonosodott monszunidőszak esőzéseiben, ilyenkor végképp idegesítő, hogy jobbra és hátrafelé a ma divatos sok fém-kevés üveg formaterv megtagadja a kitekintést.

Mással nem okozott agyi vértolulást az Ibiza, amelyben igényes műanyagok veszik körbe az utasokat. Kifinomult autónak mutatja magát, légiesen járó, pontos váltóval és pedálokkal, bizalmat keltő kapcsolókkal és ajtócsukódással. Az anyag benne van, és jó helyen: stabilan 5 csillagos lett a törésteszt.

Feláras a 17-es felni, alapáron 16 collos jár

Feláras a 17-es felni, alapáron 16 collos jár

Feláras a 17-es felni, a Sporthoz 16 collos jár


Egy színvonalas kisautótól ez elvárás, amióta annyian megcsinálták. Az ultraerős acélfajtáknak köszönhetően az Ibiza mégsem túlsúlyos, amit érezni menet közben. A futóműve konstrukciósan maradt a régi (McPherson elöl, csatolt hosszlengőkar hátul), amelynek a hangolása remekül sikerült.

1,6 Sport: átmeneti csúcsmodell

Hiába voltak /40-es, 17 colos gumik a tesztautón, nagyobb megrázkódtatások nélkül jutottunk túl az úthibákon. Kanyargós szakaszokon érdemes kihasználni a kényelmes és jó tartású üléseket. Ami motorerőben hiányzik a Sport nevű kivitelből, azt a futómű megadja. Az Ibizában van élet, a gázelvételre kicsit meg is indulna a hátulja, ha a vasmarokkal szorító ESP hagyná.

6,2 és 9 liter között evett az 1,6-os motor

6,2 és 9 liter között evett az 1,6-os motor

6,2 és 9 liter között evett az 1,6-os motor


Nehéz tanácsot adni a motorral kapcsolatban. Amikor hajszoljuk, az 1,6 literes nem nyújt többet annál, amit egy rendes egy-négyestől elvárnánk, és amit az Ibiza 86 lóerős motorja nagyjából tud is. Sportosan egész biztosan nem megy az ezerhatos kocsi.

Amiben jó, az a nyomaték kis fordulaton és a fogyasztása is értékelhető.

Városban igen kényelmes, hogy a 16 szelepes motornak önmagához képest gyakorlatilag nincs erőtlen tartománya, végig normálisan húz, aztán még jobban belelendül.

3 662 000 Ft az 1,6 Sport ára

3 662 000 Ft az 1,6 Sport ára

3 662 000 Ft az 1,6 Sport ára


És amikor odafigyeltünk a takarékosságra, mindössze 8 litert fogyasztott Budapesten, ha ez nem volt olyan fontos, akkor 9-et. Autópályán 130 körül autózva 7,9 liter tűnt el a tankból, de 100-110-re engedve a sebességet jóval biztatóbb 6,2 liter kellett neki.

3,7 millió forintért

3 662 000 forintos árával az új Ibiza értékarányos ajánlat. Négy légzsákkal, alufelnivel, távvezérelhető CD-s rádióval, légkondival, sportcsomaggal és 105 lóerős motorral nem drága. Az a jó benne, hogy akkor is maradnak értékei, amikor már nem lesz ennyire új és a karakteres design kevésbé vonzó.

Jönnek kékkel az előnyök, pirossal a hátrányok a túloldalon


Műszaki adatok -SEAT Ibiza 1,6 Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598
Furat x löket (mm) 76,5 X 86,9
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 77(105)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 153/3800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,5
Végsebesség (km/h) 187
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,3
Vegyes (l/100 km) 6,6
CO2 kibocsátás (g/km) 157
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4052/1693/1445
Tengelytáv (mm) 2469
Csomagtér (liter) 292
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1040/501
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 215/45 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 662 000
Konkurensek (forint) Fiat Grande Punto Sport 1,4 T-JET, 3 950 000
Mazda2 1,5 GT, 4 169 900
Peugeot 207 1,6 Prémium, 3 851 000
Suzuki Swift 1,5 GS, 3 790 000
Tesztelt autó ára (forint) 4 274 000
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10) 7,5 pont
Mellette – Ellene
  • Karakteres forma
  • Meggyőző kényelem
  • Menő futómű
  • Rendes térkínálat és anyagminőség
  • Kedvező ár/érték arány
  • Hátul alig akad fejtér
  • Minden irányba rossz a kilátás
  • Hol maradt a sportosság a motorból?