Negyedik generáció
Ezerszer hallottuk már a különféle járgányok bemutatásakor, hogy ez a modell hű de mennyire fontos, most becsszóra és tényleg meghatározó az adott márka piaci szereplésében. Ez az, amit gyakorlatilag az összes nagyszériás autóról elmondhat az érintett cég, tehát ezzel a fogadkozással hamar egyszerűsíthetjük az egyenletrendszert.
A SEAT-nál viszont tényleg határpont lehet a mostani Ibiza, legalábbis szimbolikusan. Néhány fonnyadt év után a negyedik generációval megérkezett egy ígéretes új formavilág, és a SEAT-nak kétségtelenül az Ibiza a legfontosabb, legnagyobb darabszámban eladott autója. Nem lennék meglepve, ha az Ibiza, mint termék ismertebb volna a márkanévnél.
Új padlólemez
Mi több, az új Ibiza kapta meg elsőként a VW-konszern friss kisautó-padlólemezét. Amikor 1999 végén a Skoda Fabiában az előző alap premierje volt, nem kevesen érezték úgy, hogy a konszern akkori elnöke, Ferdinand Piëch hatott oda, mert a Skoda nála benne volt a pikszisben.
Valószínűbb, hogy nem a magánjellegű preferenciáknak jutott szerep, egyszerűen így jött ki a lépés a modellváltásokkal.
A jövőben közössé váló alapokra kifejezetten jó kisautó született. Az Ibizából kiindulva jövőre a Polo utódjának is könnyű dolga lesz.
Némileg kettévált a kiskategória, benne a 4 méter körüli autókkal (207, Clio, Grande Punto, Corsa) és az alacsonyabb súlyra, kisebb méretekre szavazó japánokkal (Swift, Yaris, Micra, Mazda2). Az Ibiza a hosszabbakhoz tartozik, ez látszik is a térkínálatán.
Térbőség
405,2 centijéhez képest semmi különöset nem tud, de ez a hossz elég arra, hogy elöl az óriási tartományban állítható ülésekkel kétméteres arcok is vidáman elférjenek. Hátul a méretes lábtérnek a tömzsik örülhetnek csak maradéktalanul, mert a fejnek jutó helyet a tervezők elcserélték a lendületes tetőívre.
Kemény dilemma adódik a túloldalon, mert az 1,6-os benzines nem egy erőgép, de egész jól fogyasztott
Tényleg jól mutat az új Ibiza, főleg a divatos fehérben és a 17 colos felnikkel csábos. Rá kell nézni, szerintünk tetszeni fog sokaknak, és ha valami vágyat kelt, akkor a piszkos anyagiakra már találni megoldást a márkakereskedésekben. Kedvező esetben a szép autó jó is, most ez a helyzet, de egyvalami azért zavart.
Rossz a kilátás
Városban és kanyargás közben a sok fémtől és a húsos tetőoszlopoktól rossz a kilátás. Napokig jártunk a nálunk is meghonosodott monszunidőszak esőzéseiben, ilyenkor végképp idegesítő, hogy jobbra és hátrafelé a ma divatos sok fém-kevés üveg formaterv megtagadja a kitekintést.
Mással nem okozott agyi vértolulást az Ibiza, amelyben igényes műanyagok veszik körbe az utasokat. Kifinomult autónak mutatja magát, légiesen járó, pontos váltóval és pedálokkal, bizalmat keltő kapcsolókkal és ajtócsukódással. Az anyag benne van, és jó helyen: stabilan 5 csillagos lett a törésteszt.
Egy színvonalas kisautótól ez elvárás, amióta annyian megcsinálták. Az ultraerős acélfajtáknak köszönhetően az Ibiza mégsem túlsúlyos, amit érezni menet közben. A futóműve konstrukciósan maradt a régi (McPherson elöl, csatolt hosszlengőkar hátul), amelynek a hangolása remekül sikerült.
1,6 Sport: átmeneti csúcsmodell
Hiába voltak /40-es, 17 colos gumik a tesztautón, nagyobb megrázkódtatások nélkül jutottunk túl az úthibákon. Kanyargós szakaszokon érdemes kihasználni a kényelmes és jó tartású üléseket. Ami motorerőben hiányzik a Sport nevű kivitelből, azt a futómű megadja. Az Ibizában van élet, a gázelvételre kicsit meg is indulna a hátulja, ha a vasmarokkal szorító ESP hagyná.
Nehéz tanácsot adni a motorral kapcsolatban. Amikor hajszoljuk, az 1,6 literes nem nyújt többet annál, amit egy rendes egy-négyestől elvárnánk, és amit az Ibiza 86 lóerős motorja nagyjából tud is. Sportosan egész biztosan nem megy az ezerhatos kocsi.
Amiben jó, az a nyomaték kis fordulaton és a fogyasztása is értékelhető.
Városban igen kényelmes, hogy a 16 szelepes motornak önmagához képest gyakorlatilag nincs erőtlen tartománya, végig normálisan húz, aztán még jobban belelendül.
És amikor odafigyeltünk a takarékosságra, mindössze 8 litert fogyasztott Budapesten, ha ez nem volt olyan fontos, akkor 9-et. Autópályán 130 körül autózva 7,9 liter tűnt el a tankból, de 100-110-re engedve a sebességet jóval biztatóbb 6,2 liter kellett neki.
3,7 millió forintért
3 662 000 forintos árával az új Ibiza értékarányos ajánlat. Négy légzsákkal, alufelnivel, távvezérelhető CD-s rádióval, légkondival, sportcsomaggal és 105 lóerős motorral nem drága. Az a jó benne, hogy akkor is maradnak értékei, amikor már nem lesz ennyire új és a karakteres design kevésbé vonzó.
Jönnek kékkel az előnyök, pirossal a hátrányok a túloldalon
Műszaki adatok -SEAT Ibiza 1,6 Sport | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 76,5 X 86,9 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77(105)/5600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 153/3800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,5 |
Végsebesség (km/h) | 187 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,3 |
Vegyes (l/100 km) | 6,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 157 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4052/1693/1445 |
Tengelytáv (mm) | 2469 |
Csomagtér (liter) | 292 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1040/501 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 215/45 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 662 000 |
Konkurensek (forint) | Fiat Grande Punto Sport 1,4 T-JET, 3 950 000 Mazda2 1,5 GT, 4 169 900 Peugeot 207 1,6 Prémium, 3 851 000 Suzuki Swift 1,5 GS, 3 790 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 4 274 000 |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|