Rosbergért ejtik Kovalainent?

Nem kell többet kémkedni

Nem kell többet kémkedni

A McLaren eddig „J” lengéscsillapítóként emlegetett újítása hamarosan bármely csapat autóján felbukkanhat.

A McLaren 2005 óta alkalmazza az ún. „J-damper” lengéscsillapítót, amely tulajdonképpen egy ügyes ellensúlyos megoldás. A Renault 2006-ban próbálkozott hasonlóval, de azt az FIA gyorsan betiltotta. A rejtélyes műszaki megoldás tavaly újra reflektorfénybe került, amikor kiderült, hogy egy volt mclarenes mérnök többek között a lengéscsillapítóra vonatkozó adatokat csempészett át a Renault-hoz.

Az FIA vizsgálata kiderítette, hogy a franciák próbálkoztak is a technológia lemásolásával, de sikertelenül. Az ügy még az idei évre is kihatott, ugyanis a Renault jó ideig halogatta új, már legális lengéscsillapítójának bevetését, hogy elkerüljenek minden gyanút.

Ami biztos, hogy hamarosan már senkinek nem kell kémkedéshez folyamodnia a technológia megismeréséhez, ugyanis a McLaren fejlesztői partnere, a Cambridge-i Egyetem és a csapat titoktartási egyezménye lejárt, a szabadalom pedig az utóbbi fél kezében maradt, amelyet tovább is licenceltek. A gyártási technológia a lengéscsillapítók készítésével foglalkozó Penske Racing Shocks birtokába került – a cégnél bíznak benne, hogy az ellensúlyos megoldás gyorsan elterjed majd a motorsportban.