P, mint Porsche?
Parkolópihenő

Parkolópihenő

Parkolópihenő


Ez az autótömeg szorosan egymás mellé állítva is kitenne egy kerületnyit, de mivel a kocsik ritkán viselkednek így, ezért jóval nagyobb területet vesznek igénybe.

Nézzük, miféle megoldások között válogathatunk, ha kénytelenek vagyunk autóval járni. Illetve ha nem muszáj, csak éppen utáljuk a fülünkbe lihegő tömeget, vagy szimplán szeretünk vezetni. Ha már borzalmas mennyiségű adót, különféle díjat lehúznak rólunk, legalább hadd használjuk az autót.

Ki a hibás?

Táblasor a bejárat fölött

Táblasor a bejárat fölött

Táblasor a bejárat fölött


A katasztrofális parkolási helyzetért legegyszerűbb az autóst okolni és ujjal mutogatni rá, hogy járjon inkább munkába tömegközlekedve, biciklivel, vagy amivel akar. Az, hogy szíve szerint inkább soha nem jönne be a belvárosban ügyesen eladott telken felhúzott irodaházba, az mellékes. Ugyanis ő már korábban kiköltözött a lakhatatlan világvárosból.

Az irodaházak szorgos építői pedig nemcsak a leendő dolgozókat szívatják meg a szükségesnél jóval kevesebb férőhellyel, hanem a környék lakóinak életét is megkeserítik. Ugyanis sokan vagy nem férnek be parkolóba, vagy eleve nem akarnak egy fillért sem parkolásra költeni, inkább a környék kínálta legális és illegális megoldásokat részesítik előnyben.

Közterület

Itt a lényeg

Itt a lényeg

Itt a lényeg


Biztos az én készülékemben van a hiba, de a parkolásért pénzt fizetni szerintem a világ egyik legfájdalmasabb dolga.

Persze mondhatják, hogy forgalomszabályzó hatása van, meg hasonlók, de ne kelljen már ezt elhinni. Egyszerűen jó dolog pénzt szedni a nagy kerek semmiért. Ennyi, nem több. A nagy parkolótársaságok mellett csinálják mások is, néhány földig rombolt belvárosi ház helyén magánparkoló alakult ki.

A recept egyszerű: szerezz egy üres, frekventált helyen lévő telket, majd gazdagon hintsd meg murvával. Végy egy akciós sorompót, majd egy ócska lakókonténerbe ültess kétváltásnyi pénztárost. Aztán már csak a helyi parkolótarifák alá kell menni hajszálnyit és dübörög is az üzlet, munka nincs vele sok.

De térjünk vissza a közterületekre, ahol a parkolási zónákban felállított nyerőgépekből kell jegyet venni. Itt még nincs vége a feladatnak, ugyanis a papírfecnit ügyesen a szélvédő mögé kell tenni, hogy még a kevésbé daliás parkolóőrök is biztosan megláthassák. Ez saját érdekünk, mert ha nem így teszünk, már készül is a mikuláscsomag, hiába vettünk jegyet.

Óraállítás
Pontos idő

Pontos idő

Pontos idő


Ma hirtelen felindulásból elkövetett óraellenőrzést tartottam, aminek meglepő eredménye lett. Végignéztem jónéhány parkolóórát, vajon mennyire pontosak. Átverik-e extra percekkel az autóst vagy sem.

A sokak által méltán kedvelt Centrum kék totemoszlopai szinte másodperc pontosan mutatták az időt, ami a jegyre kerül. Ennél kicsit nagyobb, de még mindig elhanyagolható tűréssel dolgoztak a másik két társaság automatái, ott átlag 20-25 másodperces eltérést mértünk a GPS által mutatott, etalonként használt órához képest.

Most már csak a parkolóőrök által használt fényképezőgépet kellene megnézni. Bár a bíróságon egy kompakt géppel készült fotó exif-adatai alapján dönteni valamiről, hasonlóan felelőtlen dolog, mint Chuck Norrisnak beszólni, hogy büdös a szája.

Ön szerint a saját garázsában parkolhat ingyen az autó? Lapozás után rossz hír érkezik


Parkolóőr, büntetés

Gondolom parkolóőrös története – amelyben nem a pozitív hős szerepét osztották a derék nintendós embernek – mindenkinek akad pár. De komolyabb összegben fogadnék, hogy bírságolás előtt, szemével a közeli parkolójegy-automatánál jegyvásárló állampolgárt fürkésző munkást még senki nem látott. Pedig a Centrum honlapja szerint ez a rendes ügymenet, nem pedig a fél pillanatra hátat fordító ember mögött 0,7 mp alatt installált csomag.

Csak aprópénzt eszik

Csak aprópénzt eszik

Csak aprópénzt eszik


Nagy kár, hogy az automaták csak aprópénzt esznek meg. Furcsa látvány a Március 15-e téren hűvös halomban parkoló turistabuszok vezetőit látni, akik a direkt csak nekik felállított jegyárusító géppel viaskodtak, kezükben hatalmas zacskónyi fémszázassal. Persze, tudom, lehet fizetni parkolókártyával és telefonon is, ha valaki szereti a kihívásokat.

Magánterület

A saját portánkon belül úgy és oda parkolunk, ahogy kedvünk tartja. De ne aggódjunk a költségvetésért, a saját garázs után is kell fizetni. Mi mást, mint garázsadót.

Munkahelyi garázsnál más a helyzet, ha egyáltalán bejutunk a céges parkolóba. Persze ez sincs ingyen, csak néhány kiválasztottnak, a többieknek gyakran a jelképestől a vérpofátlanig húzódó skálán jelölik ki a díjat, de a havi 10 000 forint még nem lehet drámai.

Piros kerékbilincs a jutalom

Piros kerékbilincs a jutalom

Piros kerékbilincs a jutalom


Különösen a belvárosban dönthetünk más irodaházak, parkolóházak igénybevételéről is. Itt már mélyebben kell a zsebbe nyúlni, de találtunk napközben 19-40 000 forint körüli áron is helyet.

Itt azonban kapunk is valamit a pénzünkért, nemcsak a kutyaoutputot kell kerülgetni, vagy a kéretlen reklámokat takarítani a kocsiról. Vonzó az is, hogy utólag fizetünk és csak annyit, amennyi időt a parkolóban töltöttünk.

Rövid távra pedig a bevásárlóközpontok, mozik parkolóit ajánlhatjuk, ahol némi fogyasztásért cserébe órákig állhat ingyen a jármű.

A parkolási övezetek térképe, tarifája itt található.