– Jó napot! Hogy kell ezt a sok betűt (Qashqai) kiejteni?
– Kaskáj
– Hogy micsoda?
– Vagy Káskáj?!
– aha
Teljesen felesleges utólag a névválasztáson lovagolni, de nem biztos, hogy pozitív jel, hogy bő másfél évvel a bemutató után még mindig kapkodják a fejüket az emberek, ha kiejti valaki a Káskáj nevét. Hiába bizonygatják a japán rokonságot, ezt bizony nem könnyű nekünk kimondani, hát még leírni. Kész szerencse, hogy nem kellett senkinek sem lebetűznöm.
Ettől eltekintve nagyon örültünk, hogy eljutott végre hozzánk az 1,5-ös dCi dízelmotor, amely egy praktikus, családi négykerekűről lévén szó látatlanban is ideális választásnak tűnik. A másfél literes dízelmotor a Qashqai-ban csak a legerősebb kivitelben, 106 lóerővel bírja mozgásra az Almera-utódot, mindezt szimpla elsőkerék-hajtáson keresztül. Ilyen összeállításban a 4X4-es kivitel nem választható.
Bevalljuk őszintén, a hétköznapi forgalomban mi egyáltalán nem éreztük az összkerékhajtás hiányát, de hát ragyogó napsütésben, száraz útón ez a legtöbbször így van. Csak örültünk, hogy a magasított üléshelyzet jobb rálátást ad a forgalomra, és hogy parkoláskor nem kell azon aggódni, hogy mikor akadunk fel a padkára. Terepezésre egyáltalán nem gondoltunk.
Kapcsolható összkerékhajtás hiányában nem volt miért magasabb fogyasztástól és lomhább menetteljesítményektől sem tartanunk, igaz, hozzá tenném hogy én mindkét értékben jobbra számítottam egy parányival. A nomád perzsa törzs nevét viselő városi kompaktautó 7,8 liter gázolajat szipkázott magába légkondival a betondzsungelben, a szokásos, lendületes, de nem száguldozós tempó mellett.
Száguldozásra nem is igazán alkalmas a gépezet, az alul kicsit gyengélkedő és felül sem bivalyerős dízelmotor inkább
nyugodt vezetési stílusra ösztönzi vezetőjét, mintsem őrült manőverekre. Többnek tűnik, de 12,2 másodperc alatt gyorsul százra a Nissan, és ha odalépünk, akkor 174 km/órás sebességgel roboghatunk maximum.
A Renault dízelmotor egyik legnagyobb előnye, hogy egy remek hatsebességes váltó csatlakozik hozzá, ami sajnos egyáltalán nem jellemző a kategóriában, és rendszeresen siránkozunk is emiatt. A Nissanban ezzel nincs gond, hatodikban autópályán is kényelmesen ellavírozhatunk vele.
Apróbb hibák és konklúzió a túloldalon
Városálló
Kicsit robusztusabb az átlagnál, mégis városi autónak szánja a Nissan a Qasqai-t, amivel mi is egyetértünk, főként az elsőkerék-hajtású változatoknál. Viszont a lágyítás már-már franciásra sikeredett, mi talán egy picivel feszesebb
futóművet is el tudtunk volna képzelni, amiben nem érezni ennyire imbolygósnak egy-egy gyorsabban vett kanyart.
A magas üléspozíció erre csak rátesz egy lapáttal, viszont kifejezetten pozitív tulajdonsága is van. Jól kilátni a magasból, többet érzékelünk a forgalom történéséből, mintha egy Swift kormánya mögött rónánk a kilométereket.
Ez a fajta biztonságérzet valódi biztonsággal is párosul, mivel a Qashqai kategóriájának egyik legbiztonságosabb autója. Ezt nem próbáltuk, de hiszünk az EuroNCAP eredményeknek. Ügyel az autó a hátul ülőkre is, a középkonzol jelentős részét például a családot ábrázoló piktogramok foglalják el, amelyek gonoszan, pirosan fénylenek, ha nem kapcsolja be mindenki a biztonsági övet.
A hátul ülőket boldogítja a méretes panorámatető is, amely a Tekna felszereltségtől már a szériafelszereltség részét képezi, a hozzá tartozó elektromos árnyékolóval együtt. Hátulról jobb is felfelé bambulni, mert előre csak az óriási fejtámlákat nézhetjük, amelyet tesztautónkban egy atlétaszerűen lyuggatott szövettel borítottak. Nem túl ízléses.
Kívül igen, belül nem
Az ízlés szó több értelmezésben is felmerül bennünk a Qashqai esetén. Kívülről egy vagány, SUV-szerű, divatos Astra méretű autót látunk, ami tetszik, belülről viszont valami mást. A zömében fekete, kopogós műanyagok, a kissé puritán formavilág nem annyira meggyőző, hogy azonnal beleszeressünk.
Extrából van bőven, a belső mégis túlzott egyszerűséget sugároz, néha az az érzésünk támadt, mintha egy olcsó fapados autóban ülnénk. A dizájnnál a helykínálat és a praktikus tárolók több piros pontot hoztak az autónak, és az elefántfül méretű visszapillantók által könnyen átlátható karosszéria pluszdicséretet érdemel.
Nem tökéletes autó a Qashai sem, de mivel hatmillió forint körül juthatunk hozzá egy jól felszerelt dízelváltozathoz, el tudjuk nézni a hibáit. Szerintünk többet nyújthat, mint egy hasonló áron mért alsóközepes.
Műszaki adatok -Nissan Qashqai 1.5 dCi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 78(106)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,2 |
Végsebesség (km/h) | 174 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 174 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4315/1780/1615 |
Tengelytáv (mm) | 2630 |
Csomagtér (liter) | 410 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1471/415 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 65 |
Gumiméret | 215/65 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | Acenta: 5 705 000 |
Konkurensek (forint) | Toyota RAV4 2.2 D4-D Sol: 7 880 000 Suzuki SX4 1.9 GS: 5 330 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | n.a. |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | itt olvasható |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Családnak, vagy asszonynak egyaránt jó autó a dízel Qashqai |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|