A korábbi évekétől eltérő forgatókönyvű biciklis parádén jártunk. A gigantikus, az egész fővárost megbénító lezárás helyett valamiért maradt az egyszerű, de tömeges bringás közlekedés, a szervezők elképzelése szerint a KRESZ-t betartva, szabályosan.
De hát a többezres tömegbe mindig jut az őrültből is gazdagon, így találkozhattunk a rendőrökkel biztosított kereszteződésekben a piroson áthajtó, vagy a villamossínen parádézó elmebetegekkel is. Őket ugyan megpróbálták kiüvölteni a szervezők, de sajnos kevés sikerrel jártak.
Elmaradt dugó
A Critical Mass rendezvénye miatt sokan vártak dugót hétfő délutánra, de ez végül alig okozott fennakadást az esti forgalomban. Talán csak a Lánchíd előtt volt nagyobb fennakadás a forgalomban illetve a nyolcórás Moszkva téri bringaemelés után tömegesen szétszéledők okoztak némi káoszt a környéken, de a több órás őrület ezúttal elmaradt.
Ezt foghatjuk az újfajta forgatókönyvre, – amely elméletileg nagyobb szabadságot ad a bringásnak, hiszen olyan úton teker az egyik helyszínről a másikra, amilyenen csak akar – de arra is, hogy ezúttal jóval kevesebben vettek részt a találkozón, mint a korábbi alkalmakkor. A Moszkva téri tömegnek 12 000-es létszámot említettek a hangosbemondóba beszélő szervezők, míg másoknak már szerényebb, tízezres induló és ötezer fős befutóról nyilatkoztak.
Átváltozás
Autós lapnál dolgozva értelemszerűen az a dolgom, hogy autóval járjak, égessem a szénhidrogéneket, közlekedjek. Ennek ellenére magam is gyakran járok két keréken, látom az izzadságszagúan kialakított ál-biciklissávokat, az eszelős, a teljes univerzumot holttérként megélő autósokat, vagy éppen a biciklisekre vadászó buszvezetőket is.
Éppen ezért volt furcsa látni a téren várakozó biciklisek átváltozását. Nagy részük a kritikus tömeg erejétől megrészegülve lélekben rögvest átalakult autóssá és magasról tett arra, hogy a téren átjutáson ügyködő gyalogosok – képzeletbeli biciklisek – hogyan jutnak előre. Pedig a gyalogosok türelmesek voltak, – milyenek is lettek volna több ezer bringás közt szlalomozva – Furcsa metamorfózis.
Hamarosan kiderül, vajon miért is ez a felvonulás
Út közben
A korábbi évek megszokását úgy látszik nem lehet egyik percről a másikra kiverni az emberek fejéből. Az alternatív útvonalak használata helyett a legtöbb kerékpároson a csordaszellem lett úrrá és úgy érezték, idén is övék az egész város, úgy tekertek, mintha most is lezárt utakon kellene gurulniuk.
A Moszkva téri befutó és ünnepélyes bringaemelés mellett a szervezők a politikusokat is megszólították, de ez a beszéd nem sikerült túl fajsúlyosra. A politikusokról meg – akiknek most nem annyira égető a kerékpárosok ügye – tudjuk amit tudunk. Figyeljék csak meg, hogy ha a biciklisek szavazatára lesz szükség, rögtön mennyire fontos lesz a kerékpáros fejlesztések kérdése.
Autómentes nap
Nem is tudom miért nevezik így, hiszen szó sincs róla, hogy aznap mindenki valamiféle alternatív módját választaná a munkába utazásnak. Pedig a BKV-tól kezdve a MÁV-ig, sokan tettek valamit azért, hogy különösebb lelki törés nélkül – amit egy jegy vásárlása jelenthet valakinek – autómentesen is menjen ma a közlekedés.
A tegnapi forgalmon ez nem nagyon látszódott, bár a szerkesztőségünknek otthont adó irodaház bringatárolójában, mintha több kerékpár parkolt volna, mint egy átlagos napon. Már ez is jó jel.
Miért kellett?
Azoknak, akiknek a városban parádézó bringás tömeg láttán más jutna eszébe, az egész rendezvény célja a kerékpározás, mint gyors és környezetkímélő városi közlekedési forma népszerűsítése volt. Higgyék el, bringázni tényleg jó, de sokat kell még tanulnunk, akár egymástól is.
Az autósoknak nem lenne szabad elfelejteni azt az időt, amikor még ők is két keréken rótták a kilométereket, a bicikliseknek meg egyszer a volán mögül is látni kéne, milyen amikor valaki éjszaka teker lámpa nélkül, vaksötét főúton. Másnaptól talán másképp, nagyobb békében menne minden.