Spórolás a pályán kívül
Ahogy az utcai autóinál, a ralipályákra épített C4-esben is a hibrid technológia előnyeit hirdeti a Citroën. A C4 WRC Hybride egy gazdaságos versenyautó. A tavaly Sebastien Loebnek világbajnoki címet szerző versenyautó továbbfejlesztett változatában a 320 lóerős 2,0 literes turbómotor mellé villanymotor és lítium-ion akkumulátorok kerültek.
A rendszer aktiválása után képes rá, hogy a gyorsasági vagy összekötő szakaszokon a fékezéskor visszanyert energiát összegyűjtse. Így a C4 WRC Hybride azokon a szakaszokon, ahol nem időre hajt, vagy benn a szervizparkban villanymotorral haladhat, ilyenkor halk és különösen környezetbarát. A plusz teljesítmény akár a benzinmotor kisegítésére is alkalmas, ami nem kevés, tekintve hogy a hátsó hajtáshoz szerelt villanymotor 170 lóerős, illetve 300 Nm nyomatékú.
Nem véletlen, hogy a Citroën megépítette ezt az autót, hiszen az FIA-nál is egyre többször hallani a környezetvédelem fontosságáról. Így egy jövőbeli szabály esetén a hibrid C4 WRC azonnal bevethető lenne.
Új ruhában a pálya Renault
Bár a Renault standján ott trónol az új Megane, egy másik modellen hamarabb megakadt a szemünk. A francia gyár ugyanis elkészítette az új kocsi versenyváltozatát is. 2005 óta versenyeznek a Renault világsorozatban Megane Trophy modellek, ennek új változatát építették meg.
Bár hasonlít a hagyományos modellekre, az első és hátsó lámpákon és az első szélvédőn kívül minden más. A brutálisan széles műanyag karosszéria alatt egy csővázas együléses jármű lapul. Ahogy a GT és a prototípus versenyautóknál szokás itt is felfelé nyíló ajtókat szereltek fel.
A hátulra középre beépített motor a francia cég utcai autóiban is szereplő 3,5 literes V6-os blokk, amelynek teljesítményét a korábbi versenyautóhoz képest 30 lóerővel megtoldották, azaz most 360 tagú a ménes. A váltás a kormány mögötti karokkal vezérelhető, amelyek hatfokozatú félautomata szerkezetnek osztanak parancsot.
A teljes csomaghoz az egyes versenypályák karakterisztikájához hangolható futómű és 18 colos felnik is tartoznak.
A súly a lényeg
Normál esetben is igen minimalista elv szerint épülnek a Lotus Exige modellek, de ezt most csúcsra járatták. Mindent a kisebb tömegért! A Párizsi Autószalonon suttyomban leleplezett új Lotus Exige Cup 260 elődjéhez képest több mint 40 kilóval könnyebb lett, így már a 900 kilogrammot sem éri el a tömege.
Ehhez számos karosszériaelemet szénszálas anyagból készítettek el, de kifejezetten könnyű felniket és szintén a súlyra kihegyezett akkumulátort használnak.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Toyota által szállított 1,8-as kompresszoros motor 260 lóerős, már könnyedén valóssággá válhat a gyár által ígért 4,1 másodperces sprint idő. A sportkocsi végsebessége 245 km/óra. Köszönhetően az alacsony tömegnek a fogyasztás sincs az egekben, 9,1 liter átlagosan.
Bár a Nemzetközi Automobil Szövetség szabályainak is megfelel, nemcsak versenyzőknek jelent alternatívát az Exige Cup, de bárkinek, miután rendszámot is kaphat, így utcán is használható.
Villanymotorral Le Mans-ba
A PSA másik márkája, a Peugeot is hibridtechnikával versenyezne a jövőben. Ezt példázza a 908 HDi FAP bemutatása. Az ezüst-szürkében csillogó autóban a normál V12-es motor mellett egy 60 kW-os villanymotor is szerepel, amely generátorként és önindítóként is funkcionál, az energiát pedig 600 darab lítium-ion akkumulátor tárolja.
A hibridtechnika fékezéskor itt is képes mozgási energia visszanyerésére, illetve tárolására, amelyet aztán felhasznál, növelheti a teljesítményt, vagy csökkentheti a fogyasztást. A versenyautó háromféleképp működhet tisztán villanymotorral, csak a belsőégésűvel, vagy a kettőt kombinálva.
Az elektromos kisülésekkel díszített autó nem volt egyedül a Peugeot standján, közvetlen mellett ott állt a Le Mans-i sorozatban vitézkedő normál dízel változat is, amelyen a hűség kedvéért az előző versenyen összeszedett kosz is ott volt.