Három pilóta, két futam, egy bajnoki cím – így állunk a 2008-as Forma-1-es idény 17., utolsó előtti versenye, a Kínai Nagydíj előtt. Sanghajban vasárnap akár minden eldőlhet, de okulva a tavaly történtekből, és figyelembe véve az elmúlt versenyeken tapasztaltakat, még bármi megtörténhet.
A Forma-1-ben 2004-ben bemutatkozott pályán az elmúlt két évben esett a versenyen, pontosabban vizes pályán indult a futam, és szárazon végződött – a Ferrari pedig mindkétszer profitált a riválisok problémáiból. Hamilton tavaly a végzetesen elkopott gumijaival kiesett, Räikkönen pedig győzött. Idén Felipe Massa reménykedhet hasonlóban – a vasárnapra esősnek várt időjárás egy körülményt biztosíthat.
Ez történt tavaly
Sanghaj a Ferrari pályájának számít, az elmúlt négy évben csak 2005-ben nem az olasz csapat autója nyert itt. Akkor Fernando Alonso diadalmaskodott Kínában, és a Renault elképesztő formajavulása után idén sem zárhatjuk ki a spanyolt.
Valószínűbb azonban, hogy az elsőségért Felipe Massa fog küzdeni Hamiltonnal. A kis brazil rossz helyzetben van, ötpontos hátránya miatt nemcsak, hogy hibáznia nem szabad, de ha esélyt akar a végső győzelemre Brazíliában, akkor alaposan el kell vernie a mclarenest, lehetőleg úgy hogy ő az első, míg Räikkönen a második helyen ér célba.
Hamiltonnak sokkal könnyebb dolga van, már ha forrófejűségével és telhetetlen kapkodásával nem nehezíti meg saját helyzetét. Ha akárhányadik helyen bekocsikázik Massa előtt, a bajnoki trófea szinte már a kezében lesz, nyugodtan mehet Brazíliába.
Ne feledjük azonban, hogy a 23 éves pilóta akár már vasárnap is bajnok lehet. Ha Hamilton 6 ponttal többet szerez, mint Massa, a csatának vége. Helyezésekre lefordítva ez annyit jelent, hogy ha a ferraris nullázik, akkor Hamiltonnak elég dobogóra állnia, de ha Massa biztosra akar menni, akkor az ötödik helynél előbb kell végeznie, mert ha csak addig jut, akkor a futamgyőzelem egyben a bajnokságot is jelenti Hamiton számára.
A mclarenes számára előnyt jelenthet, hogy míg ő és csapattársa, Heikki Kovalainen is friss motorral indul a hétvégén, addig a ferraris fiúknak már a Japán Nagydíjon is ez az erőforrás muzsikált az autójukban.
A McLaren és a Ferrari pilótája mellett még Robert Kubica is versenyben van a címért, bár a 12 pontos hátrányban lévő lengyeltől már az is bravúr lenne, ha versenyben tudna maradni a Kínai Nagydíjat követően. Kubicának egyetlen előnye van: vesztenivalója nincs, az esélytelenek nyugalmával nyomhatja – ha sikerül, sikerül, ha nem, hát majd jövőre. A lengyel egyébként egy éve már közel járt itt a futamgyőzelemhez, amit végül csak a BMW-től kimondottan szokatlan műszaki hiba akadályozott meg.
Érdekes kérdés Alonso Hamilton ellenfeleinek segítésére vonatkozó kijelentése, kíváncsian várjuk, hogy a versenyképes Renault-val vajon tényleg Hamiltonnal fog-e csatázgatni a spanyol, ha egyébként mondjuk a győzelemre is lenne esélye.
Hamilton tavalyi pole-köre
A sanghaji monumentális pálya talán a Forma-1 leglélektelenebb versenyhelyszíne, az autók, a közönség mind eltörpülnek a hatalmas épületek és terek mellett. Ennek ellenére az aszfaltcsík a pilótáknak és a mérnököknek is komoly kihívás, hiszen Fujihoz hasonlóan itt is meg kell találni az egyenesek és a kanyargós részekre alkalmas beállítások közti egyensúlyt. Az 5451 méteres pályán 56 kört teljesítenek a versenyzők
Az időmérő edzés szombaton reggel 8:00 órakor kezdődik, míg a vasárnapi futam miatt szerencsére nem kell ilyen korán kelni, a verseny 9:00-kor rajtol.
Kínai Nagydíj, Sanghaj
A pálya hossza: 5451 m
Körök száma: 56
Pályarekord: 1:32.238, M, Schumacher, 2004
A tavalyi dobogó:
1. Räikkönen, 2. Alonso, 3. Massa
Időmérő: szombat 8:00
Futam: vasárnap 9:00