Sokkoló hatású képekkel nem kívánjuk senki napját elrontani, így leszakadt testrészekről, és horrorszerű balesetekről nem lesz szó. Bár nem ártana, ha tisztában lennénk azzal, milyen törékenyek is vagyunk.
Csökkent, de túl sok
Számtalan módja van ideje korán eltávozni az élők sorából, az autózás ennek egy gyakori és sajnos igen könnyű formája. Egy vonatbaleset, vagy egy repülőgép-szerencsétlenség nagyobb port szokott kavarni ugyan az autóbaleseteknél, de ne legyenek kétségeink: még mindig az autó a legveszélyesebb közlekedési forma.
Ráadásul autóban is rengeteg a vétlen áldozat, jellemzően nem a hibát elkövető söfőrök szoktak a legsúlyosabban megsérülni. Elég rossz időben, rossz autóban ülni, vagy netán csak sétálni az utcán.
Pozitív változás, hogy az idei év első félévében 31 százalékkal kevesebb ember vesztette életét Magyarországon, mint egy évvel korábban, de a 406 áldozat hozzátartozóinak ez csak szerény vigasz.
Ugyanakkor nem lennénk a3500 súlyos sérült, és a további 8000 könnyebben sérült helyében sem, ami összeadva máris 12 ezer fő egyetlen félév alatt. Róluk mégsem hallani igazán sokat. Se arról, hogy az elhunytak több mint 70 százaléka öv nélkül utazott.
Híresek és halottak
A balesetek általában csak akkor kapnak nagyobb hírverést, ha az áldozatok fiatalok, sokan vannak, netán híres emberek. Sajnos ilyen hírből is van elég, a többiekről viszont maximum egy-egy mondatot hallani a rádióban, netán olvashatunk róluk pár sort az újságban.
Legutóbb Jörg Haidert, osztrák politikust kapta a szájára a média, aki szolgálati Volkswagen Phaeton-jával szenvedett halálos balesetet. Mint utólag kiderült Haider legalább duplájával hajtott a megengedett 70 km/órás sebességnek, sőt osztrák lapinformációk szerint erősen ittas volt a baleset pillanatában. Luxusautó ide vagy oda, az 58 éves politikus fej- és mellkas sérüléseibe belehalt.
Ennél nagyobb esélye lett volna anno Diana hercegnőnek, ha beköti magát, akinek autója a legutóbbi becslések szerint 105 km/órás sebességgel vágódott neki egy alagút betonoszlopának Párizsban. Biztató jel, hogy az autó egyetlen becsatolt utasa életben maradt, míg a másik három szörnyet halt. A sofőr itt is ivott.
Jó hír viszont, hogy nálunk jelentősen csökkent az ittas vezetők által okozott balesetek száma, ők „csak” a balesetek 12 százalékáért voltak felelősek idén, ami nagyjából fele, mint a zéró tolerancia bevezetése előtt. Azóta hullanak a jogsik is, szeptember közepéig több mint 5 500 jogosítványt vontak be a rendőrök a helyszínen. A legtöbb ittas sofőr egyébként még mindig segédmotorral közlekedik.
Hogyan véd az öv? |
A biztonsági övet azért találták ki, hogy ne kenődjünk fel a kőkemény műszerfalra, és hogy ne repüljünk ki az autóból egy hirtelen lassulásnál. De nem mindegy hogyan vagyunk bekapcsolva.
A hátunk mögött vagy az övről levágott csat nem ér semmit, de a női szokásként hónalj alá vett öv is sérüléseket okozhat. Az anyósülésen nem szabad műszerfalra feltett lábbal utazni, és az sem jó, ha ledöntött támlával próbálunk pihenni. Előbbit a hasunk, utóbbit a nyakunk bánhatja és a hozzátartozóink. Öv nélkül csak álló helyzetben vagyunk biztonságban, már minimális sebességnél is olyan erők hathatnak ránk, amivel nem tudunk mit kezdeni. Egy gyorsabb, 30 km/órás biciklis tempónál akár a testsúlyunk 30 szorosát is meg kellene tudni tartanunk. Lássuk be, erre nem sok esélyünk van. |