Kevésbé halálos az autópálya 1
Kevésbé halálos az autópálya 37 Már 2005 óta megfelelnek az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) üzemeltetésébe tartozó autópálya-szakaszok az Európai Unió által 2010-re előírt közlekedésbiztonsági elvárásoknak. A statisztikai adatok szerint a magyar autópályák négyszer biztonságosabbak az alsóbbrendű utaknál.

Az Európai Unió 2001-ben kiadott Fehér könyvében 2010-re a közúti balesetek halálos áldozatai számának felére csökkentését írta elő a tagállamoknak. Hazánk később csatlakozott, ezért 30 százalékos csökkentést vállalt. Míg a tagállamok átlagosan 20 százalékos csökkentésről számolhattak be, addig Magyarország közúthálózatán sajnos kismértében nőtt a halálos balesetek száma.

Ez azonban nem érvényes az ÁAK üzemeltetésébe tartozó gyorsforgalmi úthálózatra. Ezeken az autópályákon – úthosszra vonatkoztatva – már 2005-re megfeleződött a halálos áldozatok száma (a 2000-es adatokhoz képest), így azóta (2006-tól eltekintve) kevesebb halálos baleset következik be az unió által 2010-re előírt értéknél, a növekvő forgalom ellenére is.
 
Emellett a relatív baleseti mutató alakulása is a közlekedésbiztonság javulását jelzi. Az 1 millió járműkilométerre jutó személyi sérüléses balesetek száma 2007 első félévéhez képest 2008 első felében 6,3 százaléka csökkent, de ennek ellenére az uniós országokban így is sereghajtók vagyunk. Az események súlyosságát is figyelembe vevő súlyozott relatív baleseti mutató 15,6 százalékos javulást jelez az előző év hasonló időszakához képest.

Kevésbé halálos az autópálya 38

A halálos balesetek száma