Szerintem minden autós tud mondani olyan utat, ahol a sávján belül se így, se úgy nem tudja kikerülni a bemélyedt csatornafedeleket és csak lassítással mérsékelheti a kocsira leselkedő kárt. A szinteltérés a biciklizőkre és a motorosokra még veszélyesebb, főleg egy törpekerekű robogóval.
Szintbe hozás: 3 óra aszfaltozással
A helyzet a felgyorsított útfelújításokkal pár éve érezhetően javul, de az 5000 kilométernyi csatornahálózat lefedése messze van az ideálistól. Még akkor is, ha a Fővárosi Csatornázási Művek statisztikája 2006-ra 25, tavaly 12, idén szeptember végéig már csak 4 járműsérüléses balesetet hoz a csatornafedelekből kifolyólag.
Nettó 15 000 forint a tartós megoldás |
2004 óta használja a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) a DuraLevel System nevű újítást. A fedlapok pontos szintbe hozását biztosító rendszer szabadalmaztatott saját fejlesztés. A készlet Lego-szerűen összerakható, eltérő vastagságú betongyűrűkből és nagyszilárdságú aluöntvénypapucsokból áll. A rendszerben a műanyagszállal erősített beton és az elemeket összetartó, egy óra alatt megkötő habarcs is különleges – mondja Vörös Ferenc, az FCSM nyugalmazott igazgatója. Az egy fedél szintbe hozására szükséges készlet ára 15 000 Ft+áfa. Az FCSM teljesen ingyen átadta a technológia leírását 400 magyarországi településnek, ezért a DuraLevel országszerte terjed. Az útfelújítások, a fedélcserék és az új utak építése során kizárólag a DuraLevel-technológia használható 2004 óta. Eddig körülbelül 100 000 csatornafedél tartós szintbe és megfelelő szögbe állítását oldotta meg a rendszer, Budapesten például a Szentendrei, az Üllői és a Soroksári úton. Letölthető video a munkafolyamatról (RealPlayer). |
Aki veszélyes fedéllel találkozik, az az FCSM központi ügyeletén, az (1) 45-54-200-as telefonszámon tudja bejelenteni a hibát. Egy csatornafedél szintbe hozása és visszaaszfaltozása 3 órát vesz igénybe a bontással és a helyreállítással, amihez még 2-3 órát kell hozzáadni az aszfalt kihűléséig, tehát 5-6 óra után újraindulhat a forgalom.
40 tonnát kibír
Aki veszélyes fedéllel találkozik, az az FCSM központi ügyeletén, az (1) 45-54-200-as telefonszámon tudja bejelenteni a hibát
A fedeleket szilárdsági és biztonsági okokból minél kisebbre volna jó méretezni, de átmérőjük minimum 50 centi, különben csak vékonydongájú embereket lehetne felvenni csatornajavítónak. Itthon az utóbbi években a 60 centis fedelek kezdtek elterjedni.
Ekkora áthidalást csak borzasztó szilárd anyaggal lehet tartósan megoldani. A közutakra előírt fedelek teherbírása megfelel 40 tonnás erőnek, de sok maradt a 25 tonna terhelhetőségű fedelekből is. Az előforduló balesetek elsődleges oka mégsem a kisebb teherbírás, hanem öntvényhiba.
A gyógyír ismert, még sincs megoldva a dolog. Az ok egyszerűbb, mint gondolnák
Egy centit süllyedhet
Nem csoda, ha a fedlapok nem bírják a kiképzést. Nagyon rossz soruk van, képzeljük el, mit kapnak a kamionoktól, a fagytól, a perzselő hőségtől és főleg alulról, ahonnan jön a csatorna párája.
Szabályos esetben a fedlap maximum egy centit süllyedhetne be az útba és sosem állhatna ki az aszfaltból, de mindkettőbe belebotlani, csak az előbbibe sokkal gyakrabban. A vasöntvény környékén megsüllyedő aszfaltot nem érdekli a szabvány, ilyenkor kiáll a fedlap.
Autós szempontból elég volna a fedeleket a sávok közepére telepíteni és egyszerűen a kerék közé venni őket, de ez megoldhatatlan.
Mindig az út tengelyében kell futnia a csatornának, hogy a két oldalról rákötők egyenlő távolságra legyenek, ez építésügyi előírás.
Mi sérülhet az autónkban? |
A modern és alacsony autóknál a legveszélyesebb sérülés az olajteknő repedése vagy a leeresztőcsavar leütése lehet. Ha erre gyanakszunk, az eset után 1800-as fordulat körüli gázfröccsel nézzük meg, hogy van-e még olajnyomás, mert 1500 alatt sok autóban nem gyullad fel az olaj eltűnését jelző lámpa – tanácsolja Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatási csoportvezetője. Ha felgyullad a piros olajlámpa, azonnal állítsuk le a motort! Egy utólagos kartervédőnek kissé megemelt futóművel több értelme van, mert egy 4-5-ös alulemezből készült haspáncél is csökkenti a magasságot. Mint más úthibákon, a jó drága katalizátort is odaverhetjük berugózáskor, mint a kipufogórendszer legalacsonyabb pontját. Az abroncs mellett a felni is zokon veszi, ha megbombázzuk egy mély fedél peremével, főleg keveset tompító, alacsony oldalfalú gumi esetén. Gyanús koppanás után, ha a kormány ferdén áll és félrehúz az autó, irány a futóműmérés! Jó esetben csak állítani kell a felfüggesztésen, nem pedig alkatrészeket cserélni. |
Sietség és kókler kivitelezés
Jó esetben a süllyedések egy nyomon vannak, és épp ki lehet kerülni őket, de helyenként szlalomozni kell a zárólapok között, ha nem akarjuk szétütni a futóművet. Ennek oka lehet az út utólagos kiszélesítése, amit nyilván nem követ alatta a csatorna.
Mivel a tartósan jó eredményt biztosító technológia létezik, a süllyedések jórészt a trehány kivitelezésen múlnak, konkrétan azon, hogy az építőket nem hatja meg az előírt technológia és nem tartják be az előírásokat.
Kontár, de ismert módszer betontörmelékkel szintbe hozni a vaslapot. Jellemző kivitelezési hiba a nem kielégítő minőségű betonnal végzett munka, mert az útépítésre megfelelő anyag nem elég jó a keret alá.
Amikor az építés során minden rendben ment, a végeredményt akkor is tönkreteszi a sietség, ha nem várják meg a szükséges megszilárdulást.
Az építőktől persze valaki, valamiért átveszi a silány megoldást, és a forgalmat sem a kivitelezők eresztik rá az utakra a beton kötési ideje előtt, hanem a megrendelő önkormányzatok.
Ők minél előbb végezni akarnak a dugóval, mert a felbontásra háklisak a választópolgárok, akik viszont nem akarnak utána évekig zötykölődni sem. Ebből a körből kellene kitörni valahogy. De mit is remélünk abban a városban, ahol még a nemrég felújított, a DuraLevel-technológia betartásával elvileg süllyedésmentes útszakaszokon is odasóznak a bemélyedt fedelek a futóműnek, például egy olyan „jelentéktelen” szakaszon, amilyen a Nagykőrösi út?