Nem mi állunk a legrosszabbul
Megérzik a flottaeladások a drága hitelt
Összességében pang a piac

Összességében pang a piac

Összességében pang a piac


Idén októberig a magyar autópiac 6,8, a teljes európai ennél is többet, 8,2 százalékot csökkent 2007 első tíz hónapjához képest.

A legnagyobb európai államok közül Olaszországban és Spanyolországban kétszámjegyű esésben vannak az értékesítések, és a tendencia romlik.

Októberben Nagy-Britanniában ötödével, Spanyolországban harmadával zuhantak az eladások, ami sokkolóan hatott az autós cégekre. A gyártási tervek ugyanis még a nyári leállás előtt, viszonylag optimista forgatókönyv alapján születtek, aztán ősszel becsapott a ménkű, eszkalálódott a hitelválság.

Nincs ünnepi hangulat

Nincs ünnepi hangulat

Sehol nincs ünnepi hangulat


Gyakorlatilag minden márka visszacsavarta a gyártást és átírta a 2008-ra vonatkozó terveit. Kevés kivétellel egymás után profitcsökkenést jelentettek be a cégek, még a Toyota is, az iparág elsője és példaképe is. A romló helyzetben például a pozsonyi VW-üzem 10 százalékkal visszafogja a termelést és egy héttel hosszabbra nyújtja a karácsonyi leállást. Itthon szünetelt, majd újraindult a munka Szentgotthárdon.

Hitelválság: súlyosbító tényező

Az autóipar nehézségeit ostobaság egy lapon említeni a pénzügyi szektor krízisével, de az eddigi globális konjunktúra éveiben is veszteséges cégek nagyon nagy bajba kerülhetnek. Mi lesz, ha a harmadik világ szépen fejlődő óriáspiacai is megtorpannak (Oroszország és Kína), illetve visszaesnek, ami októberben Indiában már meg is történt.

Az a szomorú, hogy nem a kölcsönfelvételi lehetőségek szűkülése és a hitelek drágulása az oka a pocsék híreknek. A kreditválság „csak” súlyosbítja az autós brancs egyébként is meglévő bajait.

Négy nagy gond, és a többi

Megérzik a flottaeladások a drága hitelt

Megérzik a flottaeladások a drága hitelt

Megérzik a flottaeladások a drága hitelt


Négy fő gond nyomja a menedzserek vállát: a túltermelés a fölösleges gyártókapacitások miatt, az évekig felfelé száguldó nyersanyagárak, az euróhoz képest krónikusan gyenge dollár és a szén-dioxid-kibocsátás miatti hisztéria Nyugat-Európában, ami az adóztatás változásai okán elbizonytalanította az autóvásárlókat.

Az is igaz, hogy az autók inkább 3 százalékkal gyorsabbak, mint ugyanennyivel takarékosabbak lettek, ami rövid távon több pénzt hozott, most azonban visszaüt – jegyzi meg a Global Insight tanácsadó-intézet egy szakértője. A drága hitelek miatt a részletre vett vagy lízingelt autók is többletköltséget okoznak, ezért a cégautóba beruházó vállalatok kétszer is meggondolják, hogy lecseréljék-e a parkot.

Szó lesz a következő oldalon arról is, miért létfontosságú az autóipar az összes kormánynak


Rosszat tesz az üzletnek, hogy a megugró üzemanyagárak gyorsan megteremtik a keresletet a takarékosabb autók iránt, de új modellekkel piacra lépni évekbe kerül, ráadásul a fejlesztéshez is – az egyre drágább – kölcsönökre van utalva az autóipar.
Herkulesi feladat a detroiti nagyoknak

Herkulesi feladat a detroiti nagyoknak

Herkulesi feladat a detroiti nagyoknak


Detlef Wittig, a Skoda korábbi elnöke nem véletlenül nyilatkozta, hogy ilyen válságot 40 éves pályafutása során egyszer sem élt át, pedig az ősz szakember végigcsinálta a két olajválságot.

Detroiti hármas: siralmas helyzetben

Az autóipar a fogyasztók optimizmusából is él, a jövőbe vetette bizalomból, ami most kevesekre jellemző, és azonnal visszaüt a vásárlási szándék apadásában.

A prognózisokat megkockáztató hozzáértők másfél éves visszaesésre számítanak, ami életveszélyes a pengeélen táncoló amerikai hármasnak (GM, Ford, Chrysler). A magánbefektetők kezében lévő Chrysler csődje komolyan veendő eshetőség.

Mindent be kell dobni

Mindent be kell dobni

Mindent be kell dobni


Hitelszűkében a Ford és a GM is nehezen finanszírozza majd a következő időszakot, de a csődjük a katasztrofális eredmények ellenére is elképzelhetetlennek tűnik.

Pedig a kölcsönökkel ellensúlyozott borzalmas veszteségek közepette tényleg előfordulhat bármi.

A General Motors vesztesége csak az idei 3. negyedévben 2,5 milliárd dollár volt, mert az észak-amerikai bukást a világ többi részén és az Opellel elért profit messze nem ellensúlyozza.

Mentőöv a munkahelyeknek

Az autóipar az egyik fő foglalkoztató

Az autóipar az egyik fő foglalkoztató

Az autóipar az egyik fő foglalkoztató


Támaszként szolgál azonban az autóipar súlya a foglalkoztatásban és a gazdaságban. A világ GDP-jében a szektor részesedése 10 százalék. Ezért nem hagyják a kormányok, hogy a rosszul gazdálkodók pusztuljanak, ahogy egy liftkarbantartó, pék, fodrász vagy újság lehúzhatja a rolót, ha nem az elvárt terméket/szolgáltatást nyújtja.

Az Egyesült Államokban 25 milliárd dolláros hitelkeret segíti majd a teljes iparágat, főként a megroggyant hazai konszerneket. A francia kormány 400 millió eurós segítséget tervez saját márkáinak, Angela Merkellel is lehet beszélni az ügyben. Nemrég az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is felemelte a szavát a régi autók gyorsabb lecserélését segítő állami lépésekért. A kormányok biztosan segíteni fogják az autóipart, mert ez az utolsó tömegfoglalkoztatási ágazat, amely még nem menekült el keleti vagy déli irányba a nyugat-európai EU-tagállamok bérszínvonala elől.