Jön a mentőöv
A gazdasági válság egyik legfőbb vesztese az autóipar, nap mint nap erről szólnak a hírek. Az ipar szereplői közül többen is már csak a kormánytól várhatnak igazi mentőövet, amit feltételekkel ugyan, de vélhetően megkapnak majd a nagyobb autógyárak az Egyesült Államokban és Európában egyaránt.
Hosszas tanácskozás után a német kormányzat végül hozzájárult a napokban, hogy a General Motors nehézségei miatt bajba került Opel hitelgaranciát kaphasson, és most úgy tűnik, az Európai Unió is készül valamilyen mentőcsomaggal, ami segíthet az ágazatnak. Igaz, szigorú feltételekkel. A francia pénzügyminiszter szerint az USA-hoz hasonlóan új technológiák kifejlesztéséhez, jellemzően tiszta üzemű autókhoz lenne igénybe vehető majd a kedvezményes hitel.
A világ többi részéhez hasonlóan a hazai helyzet sem rózsás, a szentgotthárdi Opel-gyárban már októberben volt egy leállás – sőt elbocsátás is – igaz, azóta újra működik az üzem. Október 20-óta folyamatosan gyártják az Év Autója címet elnyerő Insigniához a benzinmotorokat, amelyeket kizárólag nálunk készítenek.
Az Audi győri üzemében egyes részlegek négy hétre is leállnak majd december közepétől, amit a vállalat az ott összeszerelt autók szezonalitásával magyaráz, nem a válsággal indokolnak. Elbocsátásokról itt egyelőre nem számoltak be.
Még így is van, akinek jó
De mit jelent az autóipar válsága az egyszerű autóvásárlók szintjére lebontva? Kevesebb vásárlást, megfontoltabb döntéseket. A JATO Dynamics legfrissebb jelentése szerint egyre kevesebben vásárolnak új autót Európában.
14,7 százalékot esett októberben az európai autópiac, ami a 6 hónapja tartó folyamatos gyengülés legrosszabb 31 napja volt. A fél éve tartó visszaesésnek köszönhetően 2008 első tíz hónapja 5,8 százalékos mínuszt mutat az egy évvel korábbi időszakra vonatkozó adatokhoz képest. Október végéig ez 12,573 millió eladott autót jelent.
A válság szinte mindenkit érint, Európa vezető autógyára, a Volkswagen az első tíz hónap után 2,7 százalékos mínuszban van, a Ford -4,1, a Renault -5,3, míg az Opel -12,5 százalékos eredményt tud csak felmutatni a tavalyi évhez képest.
Magyar viszonyok, eladások most és jövőre, a következő oldalon
A Top10 autógyár között csak az Audi kivétel, amely a szenzációsan szereplő A4-esnek köszönhetően 2,3 százalékos növekedéssel zárta az eddigi legkényesebb hónapot, az októbert. A BMW is hozza tavalyi formáját, de a Mercedes 3,9 százalékos vesztesége sem kiemelkedő.A FIAT, a Nissan, a Mazda, a MINI, és smart viszont még apró növekedést is képes volt idén felmutatni.
Európa országai jellemzően csökkenő tendenciát mutatnak (Izland, Lettország, Írország lett, Spanyolország, Olaszország, Nagy-Britannia), de azért vannak kivételek. Még Németországban is enyhén pozitív a mérleg, Csehország viszont 20,5 százalékos növekedéssel büszkélkedhet.
Itthon: rossz idők jönnek
Magyarország sajnos követi az európai piacot. Nálunk októberben 15,6 százalékkal fogyott kevesebb autó, éves szinten eddig 7,5 százalékos mínuszban van a piac. A tervezett 170 ezer eladott új autóból 160-165 ezer realizálódhat Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint. Jövőre ennél 20 ezerrel kevesebb autó tűnik reálisnak.
A használt autók piacán nehezebb a válság hatásait mérni, mivel ott 20-25 százalékos kilengések is előfordulnak, így a Weltauto 14 százalékos októberi visszaesése nem kiemelkedő. Az AAA autó itthon nem rontott a tavalyi évhez viszonyítva, viszont más európai piacokon jelentős visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, amit ingatlaneladásokkal próbálnak kompenzálni.
Magyarországon több telephelyet is elad a hálózat, hivatalosan fogalmazva: hozzáigazítják a fióktelepek méretét a globális pénzügyi válság miatt lassuló piachoz.
Kevesebb hitel
A hazai kereskedéseknek az árfolyam-ingadozás mellett a finanszírozási lehetőségek beszűkülése okozza a legnagyobb gondot, mivel az értékesítések zöme hitelre megy, aminek a jutalékából próbáltak eddig talpon maradni a szalonok.
Hitelezési oldalról sok minden változhat jövőre, egyrészt mert a jelenlegi hitelek a megszűnőben lévő svájcifrank-alapúak, másrészt mert a feltételek is érezhetően megszigorodnak majd, amit már most is érezni.
Erdélyi Péter, az MGE társelnöke szerint ez előnyös is lehet, mert rendezheti a jelenlegi káoszt a finanszírozási területen. A szigorúbb hitelezési feltételek kiszorítják majd a nullaszázalékos törlesztővel induló és a casco nélküli hiteleket is, és feltehetően a futamidő is rövidül majd.
Drágább lesz az autó
A várható eladások és finanszírozási formák tudatában, – valamint hogy a magyar állam egyetlen, az autóeladást könnyítő javaslatot sem támogat – jövőre 3-5 százalékos áremelkedést jósolnak a szakértők az új autók piacán. Ha összegyűlt az új autóra való, akkor nem érdemes megvárni a jövő évet.