Mostanra már senki számára nem hír, hogy a gazdasági válság ugyancsak kínosan érinti az autóipart. Arról viszont,hogy a fogyasztót ez miként befolyásolja, ellentmondásos információk látnak csak napvilágot. Megpróbáltunk utánajárni az igazságnak.
Nehezebb hitelhez jutni, jövőre pedig drágulnak az autók. Eddig ezt hallottuk az importőröktől, és ezt támasztották alá a bankszektorból érkező hírek is. A MKB-Euroleasing által tartott sajtóreggeli és némi nyomozás után mindkét tételt sikerült megkérdőjeleznünk.
Kiket érint?
Magyarországon nagyjából százezer családot érint a válság autóiparra gyakorolt hatása, amiben a kereskedők, az importőrök, és az autófinanszírozással foglalkozó vállalkozások alkalmazottjai egyaránt benne vannak. Bezárhatnak szalonok, vagy megvehetik őket a tőkeerős vállalkozások, és a csökkenő kereslet miatt elbocsátásokra is sor kerülhet. De mennyiben hat ez a vásárlókra?
Azt már több fórumon is megtudtuk, hogy a hazai újautó-eladások eddig irreálisan magas számot mutattak. Ezt részben a boldog-boldogtalan részére könnyen, gyorsan nyújtott bankhitelekkel magyaráztak a hozzáértők. Osztogatták a nulla százalékos önerővel induló 120 hónapos hiteleket, miközben csóválták a fejüket, hogy ez így nem lesz jó. Nem is lett.
Így juthattak olyanok is autóhoz, akik egyébként egyáltalán nem engedhették volna meg az autóvásárlást, őket viselte meg leginkább a havi törlesztőrészletek emelkedése, ők nem tudták beilleszteni a forintra kikalkulált családi büdzsébe a plusz terhet. A válság hatására bevezetésre kerülő szigorítások is őket zárják majd ki a jövőben az autóvásárlók köréből. De nem most rögtön!
Sebtében elvégzett közvélemény-kutatásunk szerint a hangzatos szigorító intézkedések egyelőre kizárólag a svájci frank alapú hitelek megszüntetésében vagy felárazásában nyilvánultak meg, egyéb hivatalos szigorítás alig akad jelenleg a piacon.
Kühne Attila (az MKB-Euroleasing kereskedelmi igazgatója) szerint a PSZÁF nyomására 2009-ben vezetik majd be azon szigorításokat, amelyek a kihelyezett hitelek futamidejét és a minimális önrészt is szabályozni fogják. Várhatóan 96 hónapban maximálják a hitelek futamidejét, és legkevesebb húsz százalék önrésszel kell majd rendelkeznie a jövőbeni autóvásárlónak.
Minimálbérre nehéz, de nem lehetetlen
Nem lehetetlen minimálbérre sem hitelhez jutni, tudtuk meg az MKB-Euroleasingtől. Elbírálásnál a jelentkezők adatainak életszerűséget vizsgálják, így saját vállalkozás esetén nem biztos, hogy aggódnunk kell a végkimenetel alatt. Hasonló bérrel alkalmazottként már nehezebb a helyzet, de ha a munkáltató is hajlandó elismerni a kérelmező által bevallott tényleges keresetet, akkor pozitív lehet az elbírálás eredménye. A hitel kiszámításánál a havi törlesztőrészletnek nem szabad meghaladnia a havi kereset harminc százalékát, néhol a felét, mert az is kizáró tényező.
Használt autóra kicsit rosszabbak a feltételek, mint az újra, bár az MKB-nál ez csak 3 éves kor felett igaz. A hitelre vásárolt használt autó kora a szerződés megkötésének pillanatában nem haladhatja meg a 12 évet, a lejáratkor pedig a 15 évet. Karácsony István, a totalhitel.hu hiteliroda munkatársa szerint akár 92-es évjáratú autóra is lehet 1-2 évre hitelt kapni, egyes bankok ezt is bevállalják. Szerinte a használt autóknál nem az ismert bankok nyújtják a legkedvezőbb feltételekkel a hitelt, hanem a kimondottan autóhitellel foglalkozó intézetek.
Újra és használtra is igaz, hogy a korábban 95 százalékos részesedéssel bíró CHF alapú hitelek mostanra kihaltak, és azok helyét euróalapú konstrukciók váltották fel. Általánosságban elmondható, hogy a forintos hitelek háromszáz forintos euró árfolyam alatt nem érik meg.
Jövőre olcsóbb lesz az autó?
Valkó Mihály, a CarNet Invest Zrt. gazdasági igazgatója szerint az árnövekedésről szóló hírek ellenére könnyen lehet, hogy jövőre olcsóbb lesz az új autó. Mivel a kereskedők óriási eladatlan készletekkel rendelkeznek mostanra, muszáj lesz megszabadulni a felhalmozott autóktól.
A bankok pont e helyzet miatt jelenleg jobban tartanak a fizetésképtelenné váló kereskedőktől, akik a készleten lévő autókat hitelből finanszírozták. Áremelkedés esetén ezektől nehéz volna megszabadulni, így nem elképzelhetetlen,
hogy a kifutómodellekre jellemző harminc százalék körüli kedvezmények is előfordulnak majd 2009-ben akereskedéseknél. Ez az üzletpolitika nem egyedi, Valkó szerint Németországban már jelenleg is kapni új autókat hasonló kedvezménnyel.
Mit tehetünk, ha baj van?
Hajnal Zsolt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (FME) elnöke szerint mindennél fontosabb lenne a megelőzés. Ezt Magyarországon az nehezíti leginkább, hogy a finanszírozást a kereskedésekben intézik, ahol az ott dolgozóknak nem feltétlenül érdeke, hogy minden apró veszélyre felhívják a vásárlók figyelmét.
Ha árfolyamváltozás miatt, vagy egyéb esetből kifolyóan kerülünk bajba, mindenképpen lépjünk kapcsolatba a finanszírozóval, akinek egyáltalán nem érdeke, hogy elvegye tőlük az autót és azt áron alul értékesítse. Amennyiben hozzáállásuk mégsem szimpatikus, fordulhatunk a fogyasztóvédőkhöz is, ahol hasznos tanácsokkal próbálnak segíteni azoknak, akik hasonló esetek miatt váltak fizetésképtelenné.
Egy biztos: még nem érezni, mennyire viselte meg az ügyfeleket a válság. Ezt inkább a karácsonyi időszak után, kora tavasszal lehet majd látni. Azért csak óvatosan a karácsonyi áruhitelekkel!