Dzurinda és a felvidéki autóipar
Egy magyar és egy szlovák Miklóst érdemes együtt tárgyalni. A Cee’det jegyző Kovács Miklós a Kia külső formatervezési vezetője, Mikulas Dzurinda korábbi miniszterelnök pedig a Szlovákiát autógyártó központtá emelő reformok bevezetője. A Dzurinda-kormány megszorításokkal és adócsökkentésekkel kedvező befektetői környezetet teremtett, amelyben a járműipar rendkívüli felfutást ért meg.
A Volkswagen pozsonyi üzeme után a Felvidéken építette fel új autógyárát a Peugeot és Zsolnára települt a Kia Cee’det és Sorentót gyártani. 2001-ben 90 ezer, tavaly pedig 516 000 autó készült Szlovákiában. Ugyanebben az időszakban Magyarországon is jókorát fejlődött az autógyártás, a 2001-es 138 ezer helyett 2007-ben 289 ezer autót gyártott az Audi és a Suzuki.
Magyar tervező az Auditól a Kiához
Kovács Miklós Frankfurtban, a Kia Motors európai formatervezési központjában alkot, de irányításával nemcsak európai modellek születnek. A szegedi fiatalember az Audinál eltöltött évek után igazolt át a Kiához, ahol most Peter Schreyer a formatervezési nagyfőnök. Schreyer nagyra becsüli munkatársát, akinek a nevéhez a Cee’d külseje is köthető.
Kovács Miklóssal többször is találkoztunk. Élete nem a szabad rajzolásról szól, túl sok a szabvány és a kötöttség. A felhasználandó padlólemez például meghatározza a tengelytávot, valamint a kerekek helyzetét is. Nagyjából fixek a kocsi túlnyúlásai is, de ebbe még némi rutinnal bele lehet piszkálni.
Kötöttségek: ár, szabványok, légellenállás
Van egy előre meghatározott légellenállási érték is, amit a tervezés során illik elérni, mert ehhez méretezik a motort is. Ennyi kötöttség után jön még a gyártás során felhasználható összeg is, ami a szoros, szigorúan betartandó határidővel együtt keseríti a tervezők életét.
Szent Miklós, a kiűzött szent |
Szent Miklósról, a kis-ázsiai Myra püspökéről keveset tudni azon kívül, hogy Kr. u. 350 körül halt meg. Mivel zavaros információink maradtak csak fenn személyéről és cselekedeteiről, a katolikus egyház 1968-ban a naptárból száműzendő szentek közé sorolta. Helyi tiszteletét azonban továbbra is megengedi, lévén az egyik legnépszerűbb szent. Szent Miklós többek között a házasodni készülő menyecskék patrónusa, de a gyermekek védőszentje is. Egyik legendája szerint egy fogadós megölt, feldarabolt és sóban tartósított három vándordiákot egy éhínség idején, hogy húsukat táplálékként kimérhesse. A szent azonban leleplezte a gonosztevőt és feltámasztotta a három ifjút. Nem mindenhol december 6. A legtöbb európai országban, így nálunk is december 6-án jön a cseh szóval jelölt Mikulás. Érkezése a miklósolás nevű hagyományon alapul, amelyben egy felnőtt megjutalmazta a vizsgáztatott kicsiket, illetve megfeddte őket, amit sokszor rásózott a kíséretében az ördög szerepét domborító krampuszra. Az ablakba tett cipőkbe várt ajándék körülbelül 160 éve honosodott meg hazánkban. Az orosz és ukrán gyermekekhez újévkor érkezik a Mikulás hű segítőjével, hópelyhecskével. Az angolszász országokban Santa Claus karácsonykor jön. A kéményben leereszkedő öregúr mai formájában Thomas Nast rajzai nyomán született az 1800-as évek végén, a piros, korpulens, fehér vattaszakállas bácsit pedig a Coca-Cola terjesztette el. Forrás: Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium |
Folytatjuk a világ egyik leggazdagabb emberének kétes autóprojektjével
Nicolas Hayek: Swatch-órák és smart
Egy libanoni óragyártónak is itt a helye. Az idén 80 éves Nicolas George Hayek a Földközi-tenger partján, Bejrútban született. Az 1980-as évektől a menő swatch (second+watch) karórákkal divathisztériát váltott ki és visszahozta a svájci óragyártást a japánok által letarolt alsó árkategóriákba.
Döntő szerepe volt abban, hogy a többzenés, sokgombos digitális darabokat kiszorították a számlapos órák.
VW helyett Mercedes
Hayek az autóiparban egy 1989-ben bejelentett kétszemélyes városi autóval tette le a névjegyét. A smart koncepciójával elsőként a Volkswagent fűtötte be, de ott hatalomra került az autóipar rottweilereként ismert, bevallottan csekély harmóniaigényű Ferdinand Piëch.
A menedzser a ramaty állapotú Volkswagent rövid úton kirántotta a szerinte működésképtelen projektből, amit a fenékre eső-felboruló smart prototípusok részben igazoltak.
Hayek ötletében a Mercedes-Benz látott fantáziát. Náluk már 1972-ben született egy városi törpejármű a jövő közlekedési eszközeként, de a korabeli technikai színvonalon, légzsákok nélkül nem felelt volna meg egy Mercedesszel szembeni biztonsági elvárásoknak.
A leggazdagabbak között
Hayek autója végül a diót másoló, kemény héjra és puha belső térre épülő biztonsági koncepcióval valósult meg. A smart city coupét az 1997-es Frankfurti Autókiállításon mutatta be a Daimler, majd az autógyár a következő évben kivásárolta a világ holtversenyben 273-ik leggazdagabb emberét a smart-projektből.
Miklós párja Piroska |
Magyarországon az utónév-örökranglista első 20 helyezettje közé sem fér be a Miklós. Ezt a nevet az utóbbi években sem kapták fel a szülők, sem a Kitti-Vanessza-Kevin-Patrik, sem a Luca-Csenge-Máté-Bence kultúrkörbe tartozók. Nevük gyakoriságát tekintve 55 533 fővel a Miklósok a 25. helyen állnak a Róbertek és a Dávidok között, női párjuk a Piroska volna.
A legnépszerűbb férfinevek, csökkenő sorrendben: László, István, József, János, Zoltán, Sándor, Ferenc, Gábor, Attila, Péter. Női utónévben a Mária, az Erzsébet, az Ilona, a Katalin, az Éva, az Anna, a Margit, a Zsuzsanna, a Julianna, a Judit és az Ágnes a 10 leggyakoribb. Akit érdekel a magyar lakosság körében a Krisztofer-, Zalán-, Aranka- vagy Anna-populáció létszáma, annak jó böngészést ebben az igen érdekes táblázatban! |
Nicolaus Otto és a négy ütem
Nicolaus August Otto bácsi (1832-1891) a négyütemű belső égésű motor feltalálója.
Otto műszaki iskoláira nem volt pénze korán megözvegyült édesanyjának, ezért a fú kereskedelmi iskolát végzett, majd gyarmati árukkal házalt nagyban.
De a későbbi hétgyermekes családapát eredendően a gépek érdekelték. Halhatatlanságát a mai napig Otto-motornak hívott szikragyújtású négyütemű belső égésű erőforrásnak köszönheti, amely szív, sűrít, munkát végez és kipufog, majdnem úgy ahogy a gyulafirátóti rapper mondja.
A zöldkártyán is rajta van
Otto 1876-ra megvalósult, sűrítéssel dolgozó erőforrásának örök érdemei vannak a világ motorizálásában. Viszonylag nyugodt járása, elviselhető hangja és hatékonysága miatt motorja – bár autókról még nem volt szó – alapfeltétele volt a személyautó megszületésének és elterjedésének. Az autóipar feltöltéssel, közvetlen befecskendezéssel, változó szelepvezérléssel és más trükkökkel, de alapjában véve ugyanazt az elvet tökéletesíti több mint 100 éve.
Otto és társa a négyütemű belső égésű motor szabadalmáért folyó per elvesztése után szép summát és életjáradékot ajánlott a jogvitában győztes és a motorra tőlük függetlenül és náluk korábban szabadalmi oltalmat elnyerő feltalálónak. Az illető lemondott Ottóék javára a jogokról és az alkura csak 1949-ben derült fény. A pereskedés aláásta Otto egészségét, a feltaláló 59 évesen elhunyt. A dízeleket leszámítva az autók zöldkártyáján is találkozunk az Otto-motor kifejezéssel.