Már jó ideje tudjuk, hogy a nőket elsősorban a színekkel és a formákkal lehet megfogni – ha már az autóknak nincsen házuk és bankszámlájuk. A kis Mercedes mindkét pályán magabiztosan mozog. A furcsa, lapos orrú, magas test a buldogra hasonlító tekintet kapásból kiemeli az autót a tömegből, a vidám kék szín pedig csak ráadás.
A legutóbbi frissítés jót tett az évtizedes formának, bár az alapkoncepció semmit, a műszaki tartalom pedig lényegesen nem változott. Az A-osztály továbbra is kompakt prémiumautó, okos belsővel, a külső méretet meghazudtoló tágas, kényelmes utastérrel és nem utolsó sorban szerény konkurenciával.
Anyuka megmondja a tutit
Anyósom – akinek a legtöbb tesztautó vagy túl alacsony, vagy túl magas, – az apró Mercedesen nem talált fogást. Lelkemre kötötte, említsem meg azt is, hogy a biztonsági öv nem akarta megfojtani és nem szegezte vasmarokkal az ülésbe sem. Hihetetlen, mi mindennel elrontható egy nőknek gyártott autó.
Világos?
Apró öröm, hogy az amúgy is világos színekbe öltözött utasteret sötétben teljes fényárba boríthatjuk. Van külön lámpája az első és a második sornak is, az éjjeli pakolást pedig a csomagtartóajtóba épített fények könnyítik meg azzal, hogy bevilágítják az aprócskának egyáltalán nem nevezhető, 435 literes teret. Aki próbált már vaksötétben – saját dobhártyájának épsége érdekében – az ülések alá menekült plüssállatot, kisautót befogni, az biztos tudja értékelni ezt a figyelmességet.
Ezen felül ennél a felszereltségnél nincsenek lélegzetelállító extrákkal elkényeztetve az A-Merci utasai. Hátra már elektromos ablakemelő sem jutott, a másodosztályon marad a jól bevált kézimunka. Hasonlóan, manuálisan kell az üléseket is állítgatni, de ez legyen a világ legnagyobb gondja.
Rendes munka
Nagy baj lenne, ha egy Mercedesben nem lenne odabent minden rendben. Az A-osztályban vannak ugyan kisebb botlások, de az összkép jó. Nekem nem jött be a vezetőtől távol került kézifékkar és a nehezen emészthető, furcsa belvilágú könyöklő alkalmatosság. Reméljük, műszerfaláért semelyik designer nem kapott jutalmat, de még csak túlórapénzt sem. Sok fantázia nincs benne, igaz, a célnak így is megfelel, mindent mutat, amit kell. Az anyagminőség itt-ott elmarad ugyan az elvárttól, de ez elhanyagolható a határozottan működő kapcsolók, fedelek, kezelőszervek ölelésében.
Plusz tömeg, mínusz fogyasztás. Hogy is van ez? Válasz a következő oldalon
Városban cikázva, parkolóhelyre navigálva előbb utóbb feltűnik, hogy az autónak szinte egyáltalán nincsen orra. Olyannyira, hogy egyszer ki is szálltam megnézni a motort, mert olyan érzésem volt, a lábam már lassan beleér az előttem parkoló kocsiba.
Aki spórol, meghízik
Az elöl dolgozó 1,5 literes négyhengeres az A-osztályhoz elérhető legkisebb benzinüzemű motor, 95 lóerős csúcsteljesítménnyel. Kapható belőle BlueEfficiency kivitel is, amely minden paraméterében megegyezik a mezei változattal, csupán fogyasztása és károsanyag-kibocsátása szerényebb egy hajszállal. Mindez a start-stop rendszernek, az alacsonyabb karosszériának és a kis gördülési ellenállású abroncsoknak köszönhető. Ez 10g/km CO2- és átlagosan 0,4 liter üzemanyag-megtakarítást jelent száz kilométerenként. Érdekes dolog, hogy a katalógus szerint a takarékosabb változat húsz kilogrammal nehezebb az alapkivitelnél.
Menetben
Az 1,5-ös motor kellemes társnak bizonyult a 1225 kilogrammos karosszériához. A mindennapos városi küzdelemhez ez pont elég, bár a járgány célközönsége amúgy sem arról híres, hogy éjszakánként lámpától lámpáig gyorsulna vele. Futóműve jó kompromisszum a sportos és kényelmes autózáshoz. Általában inkább komfortos, mint sportos, de szélsőséges helyzetekben nem kezd pánikolni.
Szívünk szerint fiatal hölgyeknek ajánlanánk, könnyű vezethetősége és átlátható, praktikus karosszériája miatt – ha van 4,6 milliójuk új városi autóra.
27 pont, négy csillag |
Már az első generációs A-osztályban is – a kis méret ellenére – biztonságban érezheti magát az autós és utasa. A szendvicsszerkezetű padló miatt a megszokottól eltérő, magas üléshelyzet főként oldalütközésnél javít a bent ülők túlélési esélyein, de a frontális ütközéseknél is jól szerepelt a Mercedes.
Gyalogosoknak kellemetlen hír, hogy ha A-Merci, üti el őket, akkor az autó rövid motorházteteje miatt valószínűleg a szélvédőn fog koppanni a koponyájuk. Igaz, a szakemberek szerint ez azért jobb, mintha acélnak csapódnának. A modellfrissítés jót tett a biztonságnak is, az újabb változat már ötcsillagos eredménnyel végzett a teszteken. |
A végére maradtak a számok.
Műszaki adatok -Mercedes A150 Avantgarde | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1498 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 70(95)/5200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 150/3500-4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,6 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 148 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3883/1764/1593 |
Tengelytáv (mm) | 2568 |
Csomagtér (liter) | 435 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1225/515 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 54 |
Gumiméret | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 651 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Állítható magasságú vezetőülés, elektromos első ablakok, elektromos tükrök, ESP, hátsó ablaktörlő, állítható kormányoszlop |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|