Ma összesen 837 versenyző indul el, hogy teljesítse a 2009-es Dakar-ralit. 500 versenyjármű: 217 motor, 25 quad, 177 autó és 81 kamion vesz részt a 9574 kilométeres versenyen, amely idén elhagyta Afrikát, ahol eddigi történelme íródott.
Még 1977-bentörtént, hogy Thierry Sabine milliárdos Líbiában eltévedt a sivatagban. Miután túlélte a kalandot, úgy döntött hasonló izgalmakkal teli versenyt szervez, így született meg 1979-re a Dakar-rali. A verseny útvonal, rajta, célja sokszor változott, de mindannyiszor Afrikában hajtottak a résztvevők.
Új helyen:
2008-ban azonban terrorfenyegetettség miatt elmaradt a verseny. A mauritániai gondok az idei versenyre is hatással voltak, így a szervezők inkább Dél-Amerikába vitték az eseményt. 2009-ben Argentínában és Chilében rendezik a világ legnehezebb tereprali versenyét.
Január 3-án, vagyis ma Buenos Airesből indul a futam, majd ugyan ide ér vissza a mezőny január 18-án, miután teljesítették a több mint 9000 kilométer hosszú útvonalat. Az egyelőre ismeretlen terepen zajló verseny legnagyobb nehézségének a legtöbben a meleget tartják, ugyanis míg Afrikában télen versenyeztek, addig itt nyáron hajtanak majd, hiszen a déli féltekén az van, Vagyis a meleg helyett forróság vár a csapatokra. Az Atacama sivatag semmivel sem ígérkezik könnyebbnek a Szaharánál, de emellett kétszer át kell kelniük az Andokon, ahol extrém, 4000 méter fölötti magasság, és szélsőséges körülmények várják őket.
Az esélyesek:
A motorosoknál szinte biztos a KTM győzelme, míg az autóknál a Mitsubishit, a Volkswagen mellett a BMW és a Hummer is megviccelheti. A motorosoknál várhatóan Cyril Despres és Marc Coma küzdelmét hozza majd a viadal, előbbi 2005-ben és 2007-ben, utóbbi 2006-ban nyerte meg a Dakart.
Véget ért egy hosszú pályafutás a Mitsubishinél. 2009-ben már nem Pajeróval indulnak a Dakaron. Az utóbbi 15 évben 11-szer győztes modellt, amely 2001 óta minden évben elsőként zárt a sivatagi versenyen lecserélik, itt új Racing Lancer. A versenyautó nemcsak külsejében más, de a benzines helyett dízelmotor hajtja. Az új V6-os mintegy 25 lóerővel erősebb (kb. 285 LE), mint a tavalyi benzinmotor. Nyomatéka sokkal nagyobb: 650 Nm szemben a tavalyi 412-vel.
A pilóták azonban ugyanazok, akik 2005 óta képviselik a csapatot: a legsikeresebb dakaros, a kilencszeres győztes Stéphane Peterhansel, valamint Hiroshi Masuoka, Luc Alphand, Joan ‘Nani’ Roma. Ők hárman is nyertek már a sivatagi versenyen.
Négy autót nevezett a Volkswagen gyár is, amelyekben szintén tapasztalt pilóták ülnek majd. A legesélyesebb közülük a kétszeres rali világbajnok Carlos Sainz, de Giniel de Viliers is sikert hozhat a kékeknek, mellettük Mark Miller és Dieter Depping vezeti a Race Touareget.
Magyarok:
A hazánkat a korábbinál kevesebb, de így is szép számú versenyző képviseli. Egyetlen motorosunk Dési János, míg autósok mezőnyében a Szalay Balázs-Bunkoczy László, a Palik László-Darázsi Gábor és a Liszi László-Fenesi József párosok indulnak. Kamionnal Darázsi Zsolt-Bahor Bea-Kis Róbert illetve a Szaller Zoltán-Pócsik László-Csitári Tibor hármasok neveztek.
1. szakasz:
Ma összesen 733 km hosszú út vár a versenyzőkre a Pampákon át, a cél Santa Rosa. A verseny teljes programjában ez lesz a leggyorsabb szakasz. Az út hosszú és gyors, egy szelektív szakasszal, melynek hossza 371 km . „Figyelni kell az ugratókra, a bokrokra, a növényekre, mert könnyen megütheti az ember az autót, s bizony nagyot lehet borulni” ? mondta a szakaszról Palik László
A 2009-es Dakar-rali programja:
Január 3. (Buenos Aires – Sta Rosa de la Pampa): 733 kilométer (szelektív: 371 km)
Január 4. (S. R. de la P.- Puerto Madryn): 837 km (szelektív: 237 km)
Január 5. (Puerto Madryn – Jacobacci): 694 km (szelektív: 616 km)
Január 6. (Jacobacci – Neuquén): 488 km (szelektív: 459 km)
Január 7. (Neuquén – San Rafael): 763 km (szelektív: 506 km)
Január 8. (San Rafael – Mendoza): 625 km (szelektív: 395 km)
Január 9. (Mendoza – Valparaíso): 816 km (szelektív: 419 km)
Január 10. (Valparaíso): pihenőnap
Január 11. (Valparaíso – La Serena): 652 km (szelektív: 294 km)
Január 12. (La Serena – Copiapó): 537 km (szelektív: 449 km)
Január 13. (Copiapó – Copiapó): 686 km (szelektív: 666 km)
Január 14. (Copiapó – Fiambala): 680 km (szelektív: 215 km)
Január 15. (Fiambala – La Rioja): 518 km (szelektív: 253 km)
Január 16. (La Rioja – Córdoba): 753 km (szelektív: 545 km)
Január 17. (Córdoba – Buenos Aires): 792 km (szelektív: 227 km)
Január 18. (Buenos Aires-Buenos A.): 0 km (szelektív: 0 km)