Páros – páratlan

Miután a levegő erősen szennyezett, vasárnap 11-órától életbe lépett a szmogriadó Budapesten. Demszky Gábor elrendelte a gépjárműforgalom korlátozását Budapest egész területére. Ennek megfelelően a naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ra végződő rendszámú járművek közlekedhetnek a főváros közigazgatási határán belül. Kivétel az M0-s fővárosi szakasza.

Lezárták a rakpartot
Nem hajthatnak a páratlan rendszámúak! 59


Vagyis ma a páros számra végződő rendszámú autók vehetnek részt a forgalomban. Az időjárás és a szabályozás szigorúsága, valamint a gázhelyzet egyaránt oka a korlátozásnak. Ugyanis a kialakult gázhelyzet miatt a főváros még a riasztási fokozatban sem kérheti az ipari fogyasztóktól az olajtüzelésű fűtőberendezések használatának korlátozását, – amelyek sokkal környezetszennyezőbbek mintha gázzal tüzelnének – így elsősorban a gépkocsi-használat korlátozásával javítható a levegő minősége.

Emiatt az elrendelt korlátozáson felül Demszky Gábor főpolgármester arra kéri a lakosságot, hogy a helyzet további romlását megelőzendő, lehetőleg szüneteltessék az egyéni gépkocsi használatot, különös tekintettel a kétütemű benzinmotorral és a dízelmotorral hajtott gépjárművek estében. A saját gépjármű helyett a közösségi közlekedést részesítsék előnyben.

A szabály betartását a rendőrség ellenőrzi, a fővárosba bevezető utakon és a nagyobb forgalmú csomópontokban megállítják a járműveket, hogy figyelmeztessék az autóvezetőket, mivel ez az első ilyen eset Budapesten, egyelőre még nem büntetnek.

Kik autózhatnak mégis?
A korlátozás nem vonatkozik a tömegközlekedési (Volán, BKV), a tiszta gázüzemű, az elektromos hajtású, a hibrid, az Euro5-ös dízelmotorral szerelt valamint a diplomáciai rendszámú és mozgáskorlátozott személyt szállító gépjárművekre, de a szemétszállító, az utak tisztítására szolgáló, a víz-, a gáz-, a villamosenergia-, a távhő- és a távközlési szolgáltatást ellátó, a karbantartást és ellátást biztosító járművek, a köztisztasági és közegészségügyi feladatot ellátó járművek, továbbá a közszükségleti áruszállítás, a polgári védelem, a honvédség, a rendőrség, a katasztrófa elhárítás, az ÁNTSZ járművei, a mentők, a betegszállítók, a tűzoltók, és a fővárosi polgármesteri hivatalok járművei is közlekedhetnek

Szigorú szabályozás

Nem hajthatnak a páratlan rendszámúak! 60


Tavaly októberben lépett életbe Magyarországon az új légszennyezési szabályozás, amelyben önálló küszöbértéket fogalmaztak meg a szálló porra vonatkozóan. Az új rendelet szerint szmogriadót kell elrendelni, ha két egymást követő napon a szálló por koncentrációja napi átlagban meghaladja a 100 mikrogramm/köbméteres értéket [Budapesten már 150 felett van], és az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása szerint a harmadik napon sem várható javulás. Akit részeleteiben is érdekel a rendelet letöltheti innen.

Az ilyenkor kialakuló helyzet javítására találták ki, a külföldön már alkalmazott rendszámos módszert.  A levegőben szálló por ugyanis izgatja a szem kötőhártyáját, a felső légutak nyálkahártyáját, köhögést és nehézlégzést válthat ki, majd a tüdőben felszívódva gyulladásos folyamatot indíthat el. A por belégzése a légzőszervi betegek állapotát súlyosbítja, különösen asztma, hörghurut esetében, csökkenti a tüdő ellenálló képességét a fertőzésekkel, toxikus anyagokkal szemben.

A szmogriadó feloldása akkor lehetséges, ha a szálló por koncentrációja 24 órán keresztül a riasztási határérték alatt marad. Leghamarabb holnap oldhatják fel a szigorítást, ha az előrejelzés szerint javul a helyzet.

Lesz még komolyabb is

2009-ben egy másik szabályozás is várható. Október 20. és március 8. között minden évben a légszennyezéstől függetlenül kitiltják a Hungária körúttól befelé eső városrészekből a legszennyezőbb járműveket. Ezeket a rendszámtáblán elhelyezett sárga, hatszögletű környezetvédelmi matrica jelöli. Ők egyáltalán nem hajthatnak be, mindegy milyen a rendszámuk.

Sok kérdés felmerül:

Maximálisan egyetértünk a tiltással, autóval járni nem olyan fontos, mint élni, de…

Nem kellene sokkal komolyabban venni a tájékoztatást, a figyelem felhívást?
Aki csütörtökön elutazott Budapestről, az mit tegyen? Hol hagyhatja az autóját, ha haza menne és jogkövető akar lenni?
A polgármesterei hivatalok járművei miért kiviételek? Jót tenne legalább ha egy témát találnának a vezetők, amiben példát mutatnak.
Stb.