Mérés a 30-as táblánál
Fejlett viszonyok 2: Debrecenben helyenként kiírják, mikor lesz zöld vagy piros. Így nyugodtabb a várakozás és a talán motort is többen állítják le, ha látni a hátralévő időt
Tetthely

Tetthely

Tetthely


Debreceni olvasóink jelezték, hogy év végén kemény büntetésekkel szórta meg a posta a levélládájukat. Erről írjunk, mert csak a pénzbehajtás volt a cél – mondták az érintettek. Két ügyről van szó. Az egyikben gyorshajtást, a másikban a kanyarodási szabály és a behajtás tilalmának megsértését szankcionálta a hatóság.

Az első helyszín egy csendes környék viszonylag forgalmas utcája, a Szávay Gyula utca. Hosszú, nyílegyenes út, egy részén táblák maximálják harmincban a tempót.

Több helyi lakos szerint a sebességkorlátozás oka, hogy az új építésű háztömbökben sokan nem csengették be az udvari beálló árát. Inkább az utcán parkolnak ingyen, ami az egyik oldalon szabályos is, de az útszűkület miatt sokszor kerülgetni kell a parkoló kocsikat, ami lassabban biztonságosabb.

Enyhe túllépés: harmincezer/darab

30 százalékos túllépéstől büntettek

30 százalékos túllépéstől büntettek

30 százalékos túllépéstől büntettek


Ide álltak ki a rendőrök különböző időszakokban a radarral, mert június végén állampolgári bejelentés érkezett hozzájuk száguldozó autósokról. Volt bőven találat, jó sokan beleszaladtak a mérésbe.

A sebességtúllépések mértékéről nincs külön statisztika, de az érintettek többsége aligha sorolható a megvadult állat kategóriába.

„Valószínűleg gyorsítottam, hogy az engem elengedőket ne tartsam fel feleslegesen. Nekem 60 000 forintnyi bírság jött, egyszer 47, másszor 48 km/órás traffipaxról. Kelet-magyarországi viszonylatban ez fájdalmasan sok, de befizetem valahogy” – mondja egyikük. Szinte bocsánatot kér, hogy hetekig dolgozik ezért az összegért.

Alapesetben aki megsérti a szabályokat, ne csodálkozzon a büntetésen. Mi is csak azért írunk az esetekről, mert a balesetmegelőzésért aligha ebben az utcában tehet a legtöbbet a rendőri állományt és a technika. A rendőri illetékesek ugyanis (kérdéseinkre igen korrekten és gyorsan reagálva) egyáltalán nem említettek a gyorshajtásra visszavezethető balesetet a helyszínen. 

Objektív felelősség – Magas bírság, elkenhető felelősség
Gyakori kihágás a gyorshajtás

Gyakori kihágás a gyorshajtás

Gyakori kihágás a gyorshajtás


Korábban, ha a szabálysértő autóst nem állították meg a helyszínen, utólag arra hivatkozhatott, hogy egy közeli hozzátartozója vezetett, akire nem köteles terhelő vallomást tenni. A kiskapu révén tömegesen bújtak ki a büntetés alól azok, akik kihágásukkal megsértették mindannyiunk jogát a biztonságos közlekedéshez.

Fix tarifa, nincs mérlegelés

Ezért született törvény az objektív felelősség bevezetéséről, a cél a feltétlen büntethetőség megteremtése. Élesben tavaly május óta alkalmazzák a korábbi rendszer mellett, tehát nem helyette! Az objektív felelősség körébe a közigazgatási bírság hatálya alá tartozó kihágások sorolhatók. Ilyen például a gyorshajtás, a tilosban parkolás, az autópálya leállósávjának jogosulatlan használata, a természetvédelmi övezet megsértése vagy a piros lámpán áthaladás.

30 és 300 000 Ft közöttiek a büntetések az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyekben

30 és 300 000 Ft közöttiek a büntetések az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyekben

30 és 300 000 Ft közöttiek a büntetések objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyekben


A tettet egy fotó vagy videofelvétel önmagában bizonyítja, a sofőrt nem kell megállítania a rendőröknek. A kihágásért a jármű üzembentartóját veszik elő, aki nem mindig azonos az elkövetővel. Így nem röhöghetnek a markukba olyan sokan, de pont a konkrétan felelős vezetőt nem keresi a rendőrség, csak a büntetési csekk megy ki az üzembentartónak. A baleseti mutatók viszont lényegesen javultak.

Kemény büntetési tételek

A büntetési tételek ezekben az ügyekben szabottak, nincs tól-ig mérlegelés. A minimum 30 000 Ft, a „továbbhaladás tilalmát jelző fényjelzés” megsértése, magyarul a piroson átslisszolás tarifája 100 000 Ft. A maximális büntetés 300 000 forint, nem összesen, hanem kihágásonként.

A túloldalon: egy szelíd családapa sztorija, aki a karácsonyra összekuporgatott pénz dupláját fizeti be négy kihágásért


Behajtani tilos!

Elsőre egy másik ügyben is kiemelten fontosnak tűnik a kaszálás. A helyszín a Vámospércsi és a Létai út kereszteződése, jóval nagyobb tétekkel. Itt behajtani tilos tábla védi a szomszédos iskolához legközelebb eső rövidke átjárót az elhanyagolt síneken.

Tilos áthajtani ebből az irányból

Tilos áthajtani ebből az irányból

Tilos áthajtani ebből az irányból


Az arra járóknak ezért nagyot kell kerülniük, hogy szabálykövető állampolgárként jussanak át a vonatot csak hébe-korba látó sínpáron.

Aki vétkezik és a szokásjoghoz igazodva, a korábban nem tiltott irányból hajt át, az 50 000 forintos büntetésre számíthat.

Úgy tűnik, a behajtani tilos hatása nem mindig olyan erős, mint a megszokásé. Mivel így kikerülhető a sor, régebben szabad volt és a kereszteződés lámparendje is lehetőséget ad a kikanyarodásra, néhányan többször is átmentek a két-három méteres „utcán”. A reflexek sokba kerülnek, mert a kitelepült rendőrök sorra rögzítették a szabálysértéseket.

Nincs mérlegelés

Négy csekk jött az ünnepek előtt

Négy csekk jött az ünnepek előtt

Négy csekk jött az ünnepek előtt


Csendben dolgoztak, véletlenül sem állították meg a tetten ért autósokat, akiknek ezt a mutatványt 50 000 forintjuk bánta.

Mintha nem a további szabálysértések megakadályozása lett volna cél, csak a minél több felvétel.

A rendőrnek azonban „Nincs mérlegelési joga, mint egyéb (a szabálysértési törvény hatálya alá tartozó jogsértések) esetében, melyeknél figyelmeztethet, helyszíni bírságolhat (ezen belül 3-20.000 Ft helyszíni bírság közötti összeget róhat ki), illetve feljelentéssel élhet” – érvel a Debreceni Rendőrkapitányság hivatalvezetője.

Harmincezerbe kerül 47-tel elsuhanni

Harmincezerbe kerül 47-tel elsuhanni

Harmincezerbe került 47-tel elsuhanni


Juhászné Kiss Katalin arra is felhívja a figyelmet, hogy mindkét helyszínen lakossági kérésre vonultak fel és a mért sebességből mindig levonják a mérési hibatartományt (százig három km/óra, száz fölött 3 %). Így a valósnál akár kisebb tempót is figyelembe vehettek. Ráadásul csak a 30 százaléknál nagyobb túllépést rendelte szankcionálni a törvényhozó. Harmincas táblánál tehát 42 km/órától küldték a harmincezres csekket.

Lassú adminisztráció

A bizonyítékokat minden esetben eljuttatják Nyíregyházára, ahol a fennforgó tényállás megállapításra kerül és megy a büntetés az állampolgárnak. Az érintettek azért innen kapnak levelet, mert ez a város a régióközpont Szabolcs-Szatmár-Bereg, Szolnok és Hajdú-Bihar megye számára. (Ne kérdezzék, miért nem a fideszes irányítású, de nagyobb lakosságú, földrajzilag központibb fekvésű Debrecen az észak-alföldi régió központja, szemben az MSZP-s vezetésű Nyíregyházával.)

Közlekedési bírságok: 577 millió egyetlen megyében
Hajdú-Bihar megyében a közigazgatási bírság hatálya alá tartozó esetekben 577 210 000 forintnyi büntetést szabott ki a rendőrség. Ebből közel 280 millió Ft folyt be eddig a költségvetésbe – tudtuk meg Dr. Reményi Lászlótól, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság közigazgatási hatósági alosztályának vezetőjétől. Az összesen 14 229 eset közül 12 524-ben gyorshajtás miatt szabta ki az illetékes hatóság a bírságot. A cikkben szereplő másik kihágás, a behajtási tilalom és a kötelező haladási irány megértése miatt 539 eljárás indult tavaly Hajdú-Bihar megyében.

Hónapokig tartó kiértesítés

Hónapokkal a mérés után mentek ki a csekkek

Hónapokkal a mérés után mentek ki a csekkek

Nagyon lassan mentek ki a csekkek


Karácsony előtt néhány héttel kezdtek bepotyogni az értesítések szeptemberi és októberi esetekről.

Volt akihez négy, volt akihez ennél is több. A családok azért csak az ünnepek előtt szereztek tudomást a büntetésekről, mert a rendőrségi bürokráciának megvan a maga időigénye.

Nyíregyházán az elkövetés utáni 2-3 hét alatt megszületik az elsőfokú határozat, nem ez tart sokáig. Ám a határozatok nyomtatását és postázását Budapestről végzik a szervek. Így jön össze két-három hónap is, bár a procedúra január közepétől egyszerűsödik és gyorsulhat.

Az APEH vasalja be

A kocsi értékének negyedére rúgott a bírság

A kocsi értékének negyedére rúgott a bírság

A kocsi értékének negyedére rúgott a bírság


A képeken szereplő F Astra tulajdonosa összesen 200 000 forinttal jön az államnak a tetten ért négy szabálytalanságért.

„Az első felére a karácsonyra félretett pénzt költöttük. A többivel nem tudom, mi lesz, de muszáj befizetni, mert az otthonunk is rámehet.” – mondja.

A tartozásokat ugyanis az APEH vasalja be a delikvens teljes ingó és ingatlan vagyonára kiterjedően.

A szabálytalankodók hiába kérnének részletfizetést, a bírságok esetében nincs rá lehetőség.

Bárhol lehet sebességmérés

Húszas táblánál is előfordul radarozás

Húszas táblánál is előfordul radarozás

Húszas táblánál is előfordul radarozás


Többek szerint mindenki csak azt kapta, amit megérdemelt. Ők legközelebb gondoljanak arra, hogy lakó-pihenő övezetben reggel elsietnek a munkába 34 km/órával, hazajönnek 27-tel. Ha a mérőautók öt munkanapot dolgoznak, a vége 450 000 forintos bírság.

Ja hogy ott úgyse mérnek? Ne gondolják! Tavaly egyedül Hajdú-Biharban 36 esetben szabtak ki bírságot a húszas korlátozást megsértőkkel szemben. Nagyon-nagyon sokba kerülhet a szabályok be nem tartása. Főleg, ha a rendőrség biztosra megy a tuti helyeken.

Olvasóink tapasztalata:

Tisztelt szerkesztőség!
A százezres bírságokból nekünk is jutott bőven! Üdülőterületen lakunk családommal Tökölön, 30-as övezetben.Karácsony előtt 5 db gyorshajtást kaptunk kedvesemmel 380 000 Ft értékben! Az első augusztusi, az utolsó novemberi, de valamiért egyszerre küldték. A mi környékünk is nagyon balesetveszélyes, az elmúlt 10 évben még egy macskát se ütöttek el! A szabálysértés helyétől kb.1,5km-re vége van az útnak, az már szántóföld. Jelenleg méltányosabb elbírálást kértünk,várjuk a BRFK válaszát.
Üdvözlettel: P. M.