Elkészült az új Toyota Prius. A legnagyobb autógyártó hibrid modelljének 3. generációját a Detroiti Autószalonon matatták be. A fejlesztőknek sikerült tovább javítaniuk az autó amúgy sem rossz fogyasztását. Míg az első generáció 5,7 litert fogyasztott, a második beérte 5,1 literrel is, az új viszont csak 4,7 liter benzint éget el átlagosan [amerikai szabvány szerint*]. Pedig most jóval nagyobb teljesítményű a motor.

A korábbi 1,5-ös benzinmotor helyén a legújabb változatban már 1,8 liter hengerűrtartalmú blokk szerepel. Így 70 helyett 98 lóerős a hagyományos motor [amerikai adatok], miközben a nyomatéka 115-ről 141 Nm-re emelkedett. S ehhez jön még a villanymotor tudása, így együttesen 134 lóerőt teljesít a hibrid rendszer Az ún. Hybrid Synergy Drive is teljesen új konstrukció, az inverter, a motor és a generátor is könnyebb és kisebb és a hatásfoka is javult.

Kisebbek és könnyebbek a villamos alkatrészek
Érdekes a hídszerű konzol

Érdekes a hídszerű konzol

Érdekes a hídszerű konzol


Immár nemcsak a fékezéskor veszendőbe menő mozgási energiát nyeri vissza a rendszer, de az amúgy a kipufogóval távozó hőenergiából is elektromosság lesz. Olyan elemek tehetik még takarékosabbá a Priust, mint a felárért kapható LED-es fényszóró vagy a napenergiával üzemelő szellőzés. Utóbbi lényege, hogy a tetőablakba épített napcellák működtetik álló helyzetben az autó szellőztető rendszerét, így az nem hevül fel, s amikor a vezető elindul vele, a klímának nem olyan magas hőmérsékletről kell lehűteni az utasteret.

Ezeken túlmenően természetesen a forma az, ami segíti az üzemanyag-takarékos autózás elérését. Ezen a téren is sikerült javítaniuk a Toyota szakembereinek, a szintén kiemelkedő 0,26-os alaktényezőt 0,25-re javították. [A hagyományos autók Cw-értéke 0,30 körüli] Amellett, hogy aerodinamikailag is jobb kényelmesebb is a legújabb Prius, pl. a tetőív hátsó törésének eltolásával növelték a hátul ülők fejterét.

Napenergiával működik

Napenergiával működik

Napenergiával működik


Ezen túlmenően annak ellenére tágasabb az utastér, hogy hosszában és szélességében sem változott a tervezők rendelkezésére álló hely. A vezetőt egy új típusú monitor tájékoztatja az aktuális üzemanyag-fogyasztásról és energiaáramlásról, ami segít, hogy takarékosan vezethessen. Az autót balesetmegelőző rendszerrel, sávtartó és parkolóautomatával is felszerelik.

A pilóta háromféle vezetési mód közül választhat: EV, Eco és Power. Az első esetben az akkumulátorokból nyert energiát felhasználva tisztán elektromos autóként halad a kocsi, az Eco használja a benzines motort, de a fogyasztást tartja szem előtt, a harmadik viszont a dinamikára koncentrál. Utóbbi esetben képes az autó 10 másodperc alatt elérni a 100 km/órát. Ez kb. egy másodperccel jobb, mint az elődnél.  

Európában a Genfi Autószalonon mutatkozik be az autó, majd nem sokkal utána megindul a forgalmazása is. Magyarországra valamikor tavasszal érkezik az új Toyota Prius.

Videón az új Prius:

*A szövegben szereplő adatok az amerikai szabvány szerinti mérésekre vonatkoznak. Az európai adatok várhatóan magasabb teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást mutatnak majd.