Lépni kell
Jelen állapotában úgy rossz a páros-páratlan rendszámú játékkal megspékelt szmogriadó, ahogy van. Nincs ingyen parkolás, nincs ingyen BKV, nincs büntetés, magyarán semmi ösztönzés a tömegközlekedés használatára. Az csak a hab a tortán, hogy a szálló por koncentráció miatti mostani szmogriadót nagy részben nem is az autósok, hanem a gázhiány miatti megnövekedett fa- és széntüzelés idézte elő. Abban persze egyetértünk, hogy jobb autó nélkül élni, mint megfagyni saját otthonunkban.
Reméljük az alakuló KRESZ-módosítás orvosolja a szmogriadó gyerekbetegségeit, és megteremti a kedvet/lehetőséget a tömegközlekedés igazságos használatára. Persze erősen tartunk tőle, hogy nem így lesz.
Amennyiben fikarcnyit sem bízunk a törvényhozókban, és utálunk gyalogolni, jobb saját kézbe venni az ügyet. Milyen megoldásokkal élhetünk? Vehetünk egy páros vagy páratlan rendszámú autót másodiknak, beállhatunk diplomatának, orvosnak, köztisztviselőnek, rendőrnek, önkormányzati dolgozónak, stb., stb.
Amennyiben ezek közül egyiket sem csinálnánk szívesen – vagy mégis, de alkalmatlanok vagyunk rá – akkor okosan kell megválasztani a következő autónkat. Tippünk egy gazdaságos – vagy épp annak tűnő – hibridautó vétele, amivel egy kalap alatt a regadót is megspórolhatjuk. Vagy megfoszthatjuk attól az államkasszát, ha így jobban tetszik.
Lássuk, milyen hibrideket lehet/érdemes itthon hivatalosan és szürkeimportból beszerezni.
A legolcsóbbak: Prius és Civic Hibrid:
A legrégibb, legunalmasabb, és legmegbízhatóbb hibrid, a Toyota Prius nem kimondottan olcsó: 7 millió forintos alapáron vihető haza. Mivel egy nem túl erős benzinmotor társul az elektromos részekhez, igen kedvező 104 gramm/km-es CO2 kibocsátás érhető el vele. Derék!
A Prius párja a Honda Civic Hibrid, amit közel 1.5 millióval olcsóbban megkapni, de hasonlóan szürke vezetési élményt képes csak nyújtani. Vérbeli környezetvédők választása mindkét járgány, olyanoké akik hajlandóak erre milliókat pluszban költeni.
Komment: drága a zöldség, de egészséges
CO2 kibocsátás: g/km | |
Honda Civic Hibrid | 109 |
Toyota Prius | 104 |
Nagymenők: Lexus hibridek
Szép dolog a környezetvédelem – ezt tudjuk mindannyian – de a hibrid hajtású Lexusok Magyarországon nem ezért népszerűek. Az ok egyszerű: a brutális mértékű 3 millió feletti regadó a hibrideknél 180 ezer forintra apad.
Az sem mellékes, hogy a hibridek nem nyelik olyan szorgalmasan az üzemanyagot, mint kizárólag benzines társaik, és a környezet szerencséjére ez alacsonyabb széndioxid-kibocsátással is jár.
Komment: haszonleső milliomosok játékszerei
CO2 kibocsátás g/km | |
Lexus GS450h | 186 |
Lexus LS600h | 250 |
Lexus RX400h | 192 |
Hasznos külföldiek:
Itthon hivatalosan nem kaphatóak, de van néhány olyan hibrid, aminek érdemes elgondolkozni a hazai forgalomba helyezésén. Mi két szimpatikus modellt találtunk, a Toyota Camry és a Ford Escape hibridváltozatát.
Mivel a hibridek ősanyja gyártja a Camry Hybridet is, biztosak lehetünk benne, hogy egy igazi, megbízható családi autót kapunk a pénzünkért. Újkori ára nagyjából 6 millió forint az összesen 187 lóerős Camrynek az USA-ban, erre kell még rászámolni a szállítás, a regadó és a forgalomba helyezés költségét. 7 millióból kijön. Csak az akkumulátorok miatt leszűkült csomagtartóval kell megbarátkoznunk. Ha ez sikerült, itthon is találunk olyan kereskedőt, aki behozza helyettünk az autót.
Aki a SUV-ra esküszik, annak kezdésnek egy Ford Escape Hybridet ajánlunk, ami 155 lóerős teljesítményével nem egy vadállat, viszont 8 liter körüli fogyasztással is beéri, ráadásul összkerékhajtású. Nagyjából egy millióval jön ki drágábban, mint a Camry.
Komment: Megéri az árát
CO2 kibocsátás g/km | |
Toyota Camry Hybrid | 143 |
Ford Escape Hybrid | n.a. |
A vicc kategória
Aki nem éri be a Ford Escape-pel, tojik a világot fenyegető környezeti katasztrófára, és csak azért vesz hibridet, hogy kijátszhassa a regadóhoz és szmogriadóhoz kapcsolódó szigorú szabályokat, választhat jóval ütősebb vasak közül is.
Egy igazi nagypályás ne adja alább egy Cadillac Escalade Hybridnél. Közel 20 millióba fog fájni, cserébe viszont páros/páratlan és nehéz napokon is használható. Van hozzá még 22 colos krómfelni, összesen 332 lóerő egy hatliteres V8-as társaságában. Az Escalade Hybrid védelmében meg kell említenünk, hogy városban nagyjából 12 literből is elkóborolhat, ez majdnem a fele a benzines fogyasztásának.
Hasonló méretben jó választás a Chevrolet Tahoe Hybrid és testvérmodellje, a GMC Yukon Hybrid. A hatliteres V8-ast itt sem kell nélkülözni, fogyasztásban pedig az Escalade értékéivel érdemes kalkulálni. Árban a Cadillachez képest mínusz 7 millió.
Komment: szabálygyilkos
CO2 kibocsátás g/km | |
Cadillac Escalade Hybrid | >300 |
Chevrolet Tahoe Hybrid | >300 |